Een paar weken geleden heeft de FM mijn fiets een beurt gegeven. En daarbij de voorderailleur (ongevraagd) nog wat bijgesteld.
Vandaag voor t eerst (sinds onderhoud) mee in Limburg gefietst. Bij de 3e beklimming schakel ik van binnen- naar buitenblad. Daarbij valt de ketting naast t voorblad en slaat vervolgens in t achterwiel.
Gevolg: achterderailleur afgebroken.
Schade valt waarschijnlijk niet te verhalen bij FM.
Iemand ook dergelijke ervaring gehad?
Ketting in achterwiel
Bundes schreef:Een paar weken geleden heeft de FM mijn fiets een beurt gegeven. En daarbij de voorderailleur (ongevraagd) nog wat bijgesteld.
Vandaag voor t eerst (sinds onderhoud) mee in Limburg gefietst. Bij de 3e beklimming schakel ik van binnen- naar buitenblad. Daarbij valt de ketting naast t voorblad en slaat vervolgens in t achterwiel.
Gevolg: achterderailleur afgebroken.
Schade valt waarschijnlijk niet te verhalen bij FM.
Iemand ook dergelijke ervaring gehad?
Hoi,
dit is een beetje vreemde situatie.
Bij een beklimming schakel je normaal van buitenblad naar binnenblad en niet andersom denk ik.
Maar als je ketting naast je buitenblad valt zal je het wel goed omschreven hebben, alleen snap ik niet wat dat met je achterderailleur te maken heeft.
Dat is toch het teken dat m.i.z. de achterderailleur op z'n minst ook slecht afgesteld stond.
Morel.
Heb in zijn algemeenheid overigens wel de ervaring dat afstelling van versnellingen en derailleurs door fm zelden een goed resultaat heeft. Alsof ze het nooit goed uittesten.
Heb nog overwogen daar eens een topic over te openen, maar vrees dat dat weer zal eindigen in een goede-slechte fm discussie...
Heb nog overwogen daar eens een topic over te openen, maar vrees dat dat weer zal eindigen in een goede-slechte fm discussie...
Groet,
Mike
Mike
één van de dingen die mij als beginnend wielertoerist is geleerd: vanvoor niet naar het grootste tandwiel schakelen als hij vanachter ook op het grootste tandwiel ligt. Dan is de kans immers het grootst dat achterderrailleur of ketting in het achterwiel terechtkomt als er wat fout loopt
En met beurt bedoel je onderhoudsbeurt? Volgens mij is het normaal dat de fm bij een onderhoudsbeurt remmen, versnellingen,... nakijkt en bijsteld indien nodig (tenzij je expliciet vraagt om van je versnellingen te blijven)
Overigens is het zo dat ik mijn versnellingen niet meer door fm's laat afstellen na een aantal slechte ervaringen
En met beurt bedoel je onderhoudsbeurt? Volgens mij is het normaal dat de fm bij een onderhoudsbeurt remmen, versnellingen,... nakijkt en bijsteld indien nodig (tenzij je expliciet vraagt om van je versnellingen te blijven)
Overigens is het zo dat ik mijn versnellingen niet meer door fm's laat afstellen na een aantal slechte ervaringen