Wat voor een weerstand moet je voelen als je achterwiel los van de grond (bv ophangend) vrij draait?
Als mijn fiets ophangt en ik draai aan de trappers dan voel ik constant trillingen van de ketting die over tandwielen loopt, het maakt niet uit hoe ik de deraileurs afstel.
In het optimale geval ga ik ervan uit dat je slechts de kracht benodigd voor acceleratie van het wiel en heel weinig lucht en vrijwingsweerstand moet voelen. Dit moet dan voor mijn gevoel een constante lichte tegendruk geven.
De vibratie die ik voel op de trappers moet toch ook een energieverlies betekenen?
Is dit ideale geval in de praktijk dan niet haalbaar of is er bij mij iets niet in orde? (De ketting verslijtmeter geeft aan dat de ketting nog goed moet zijn)
Oh ja: zonder ketting lopen crank en wiel vrijwel vrijvings- en geluidsloos.
vrijlopend wiel, weerstand op het crankstel?
-
ericpeters
- Forum-lid HC

-
ericpeters
- Forum-lid HC
W0uter schreef:even je derailleurwieltjes smeren of vervangen. Ik denk dat het euvel daar ligt.
Ik zal het maar eens nakijken want mijn andere fiets heeft het vrijwel niet. Vreemd trouwens want ik heb ze nog niet zo lang geleden vernieuwd, er zal wel wat vuil tussen gekomen zijn of misschien is de dwarsspeling op het bovenste wieltje verdwenen.

-
ericpeters
- Forum-lid HC
Dat was het toch niet, ik heb mijn (Campa Record) wieltjes nagekeken, gereinigd en opnieuw ingevet, zonder ketting loopt het als een tierelier. (En ik weet niet eens wat dat is)
Maar met ketting nog steeds vibratie. Ik heb ook nog eens voor de zekerhijd mijn ketting nagemeten met de Rohloff maar die is nog helemaal goed.
Maar met ketting nog steeds vibratie. Ik heb ook nog eens voor de zekerhijd mijn ketting nagemeten met de Rohloff maar die is nog helemaal goed.