Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
fritshoeve
- Forum-lid
fritshoeve
11 jun 2008 14:51
Beste Forumleden,
In mijn stalen Raleigh Record Sprint (1984) komt binnenkort een nieuwe wielset met Campagnolo cassette. Het uitbuigen van 126 mm naar 130 mm gaat waarschijnlijk wel lukken, maar mijn vraag is of ik dan een cassette met 13 tandjes kan steken of dat 12 beter is (gezien de geringe inbouwbreedte; het tegen de achtervork lopen van de ketting etc.). Op het forum heb ik nog geen concreet antwoord gevonden op deze vraag. Voor de volledigheid ter info: Nu ligt er achter een 6 speed 14-24 en voor 52-38 op. Ik kijk uit naar de reacties...
ps mocht het nodig zijn om foto's te plaatsen dan hoor ik het wel (is sowiezo de moeite waard gezien de schoonheid van m'n fiets

)
Frits
-
fietslind
- Forum-lid
fietslind
12 jun 2008 01:14
bij een stalen colnago uit 1982 past na uitbuigen (bij een framebouwer laten doen, het wiel zit er kaarsrecht in) past kransje 13 prbleemloos. De ketting raakt het frame absoluut niet. Het betreft een campa centaur 10s met centaurderailleur.
-
fritshoeve
- Forum-lid
fritshoeve
12 jun 2008 15:05
Fietslind, bedankt voor je reactie. Kan ik verder op zoek naar geschikte onderdelen.
Tav dat uitbuigen: ik was van plan om dat zelf te gaan doen, maar misschien is de inzet van een expert toch een goed idee.. Suggesties voor een framebouwer in de buurt van Eindhoven, Brabant Zuid-Oost? Kunnen ze dat bijvoorbeeld bij Empella in Erp? Wat zijn de kosten ongeveer?
Frits
-
berrre
- Forum-lid
berrre
13 jun 2008 16:09
Ik heb al verscheidene stalen frames met de methode van Sheldon Brown gespreid (met behulp van een plank en een stevige stoel). Je moet niet te snel willen gaan. Zachtjes aan, dan doe je geen verkeerde dingen. Regelmatig de symmetrie en de afstand controleren. Het kan op die manier even duren, maar het is beslist mogelijlk om een achtervork correct te spreiden. Als je erin slaagt om ook de pads parallel uit te lijnen dan ben je helemaal klaar.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
-
minne
- Forum-lid
minne
19 jun 2008 18:59
Ik heb zelf een oud stalen batavus frame met 9 speed shimano en een 12 als kleinste. Ik zou graag een 13 of misschien zelfs 14 als kleinste willen hebben, maar als ik er naar kijk twijfel ik of het past. Ik heb een keer mijn 12 sluitkrans achter de rest gemonteerd zodat de de 13 aan de buitenkant zat. Dat ging nét, maar ik weet niet of dat dan precies dezelfde afstand geeft als een gewone cassette met 13 sluitring. Een oplossing (voor shimano, campagnolo weet ik niet) zou zijn om een 10-speed systeem erin te zetten. Die hebben namelijk cassette's die in totaal zo'n 4,5 millimeter dunner zijn dan de 8/9 speeds. Normaal zit er dan een opvulring aan de binnenkant, maar die zou natuurlijk ook aan de buitenkant kunnen, of een beetje aan de binnen- en een beetje aan de buitenkant. Dat scheelt weer een paar mm.
Mijn frame is trouwens ook 126mm. Dat geeft geen problemen. Je 'schuift' je wiel er alleen niet in, je moet een beetje je best doen. Dat scheelt 7 seconden per wielwisselbeurt.
Over de uitlijning van de padden zou ik me ook geen zorgen maken. Stel je wielomtrek is 2100 mm. Dan is je liggende achtervork zo'n
2100/(2 Pi) + 100 = 434 mm
lang.
Nu elke kant van je vork 2 mm uitbuigen zodat je wiel erin past. Ofwel de tangens van de hoek (noemen we alfa) die je vork moet buigen en dus ook de hoek die je padden draaien is 2/343. Ofwel hoek
alfa = ArcTan(2/343).
Hieruit volgt
alfa = 0.33 graden.
Dat lijkt me erg weinig en weinig om je zorgen over te maken. Als je bedenkt dat je deel van je as waar je je padden op klemt ongeveer 20 mm breed zijn, dan geldt voor het verschil in 'hoogte' van die as. (noemen we b)
tan(alfa) = b/20
2/343 = b/20
b = 40/343 = 0.12mm.
Dat lijkt me verwaarloosbaar, zeker gezien dat deel van de as meestal ook nog gekarteld is.
Als ik jou was zou ik het geld voor de framebouwer besparen en een mooie fietsbel kopen.
-
velo
- Forum-lid
-
Contact
velo
20 jun 2008 21:42
fritshoeve schreef: Suggesties voor een framebouwer in de buurt van Eindhoven, Brabant Zuid-Oost? Kunnen ze dat bijvoorbeeld bij Empella in Erp? Wat zijn de kosten ongeveer?
Probeer marten gerritsen van
http://www.m-gineering.nl eens.
Die heeft dit soort klusjes waarschijnlijk wel vaker gedaan.
Erg handig die jongen.
Maakt ook nieuwe frames dus weet echt wel wat er mogelijk is mi.
Frame in een kartonnen doos stoppen (halen bij de locale fm waar bv . de reguliere fietsen in zitten) en voor een 10 tje of zo ben je het mannetje.
Succes.
-
fritshoeve
- Forum-lid
fritshoeve
01 jul 2008 20:53
Wiel zit erin. Past inderdaad zonder uitbuigen (kost wat meer kracht). Kransje 13 past ook, al is er heel weinig ruimte over tussen de ketting en de vork (hooguit een milimeter) . Dat is nu geen probleem maar dat wordt het misschien wel als er vuil tussen komt. Als de ketting niet op de 13 ligt is het geen probleem; in de praktijk zal ik toch weinig 52-13 zal rijden, dus dat is te overzien.
Wat wel een probleem is, is dat het ik het wiel niet vast genoeg kan zetten. Op een of andere manier trek je het wiel uit de vork aan de kant waar de der. zit. Ik heb al een andere schroef (meer gekarteleld) op de snelspanner gebruikt en geprobeerd deze extreem vast te zetten maar het mag niet baten. Heeft dit misschien te maken met de rechtheid van de patten? Iemand een tip?
Frits
-
fritshoeve
- Forum-lid
fritshoeve
09 jul 2008 18:42
Probleem opgelost door een paar mm van de as af te vijlen; as viel niet goed in het pat. Huidige patten zijn nl aanmerkelijk dikker dan oude. Valt er nu dus wel goed in en het zaakje sluit nu wel prima. De 13 werkt ook goed.
Frits