Ik heb nu voor de derde maal dat mijn linker derailleurbuitenkabel in de linker shifter gaat rafelen. De stalenbinnenmantel komt door het hoedje heen en daardoor klemt de binnen kabel. Gevolg is dat de versnelling niet meer naar het grote blad gaat.
Iemand een idee wat de oorzaak is?
De eerste buitenkabel was een carbonlook shimano buitenkabel en daarna standaard buitenkabel. De binnenkabel vet ik altijd in?
Wanneer ik nieuwe heb gemonteerd loopt alles soepel.
Buiten derailleurkabel rafelt
-
biker-sander
- Forum-lid
Een foto zou misschien helpen, ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Buitenkabel altijd mooi haaks afsnijden en liefst mooi glad slijpen tegen een slijpsteen of met een dremel slijpschijfje. Gebruik metalen kabelhoedjes en zorg dat die helemaal tot het eind over de buitenkabel aansluiten. De buitenkabel mag niet in het hoedje heen en weer kunnen schuiven. Zorg ook dat de nylon binnenlaag van de buitenkabel mooi open staat, zodat de binnenkabel zonder wrijving kan bewegen. Desnoods met een fijn boortje open maken. Kijk ook eens na of de kabelstoppers waar het hoedje in past helemaal zuiver is en dat alles goed aansluit.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)