ultegra voorderailleur naar buiten krijgen
-
hendrikjan
- Forum-lid
Kan je dit nader toelichten? Gaat het om een dubbel, comopact, of ene trippel, 8,9 of 10 en als ie ratelt ligt ie dan voor op het binnen, midden, of buitenblad?
Maakt geen snars uit welks systeem het is, de werking is overal gelijk.
Met de vijsjes regel je niet de uitslag maar alleen de kabelspanning, je zult de stelschroefjes op de derailleur moeten gebruiken.
Even een algemene handleiding, hiermee zou het moeten lukken:
Met de vijsjes regel je niet de uitslag maar alleen de kabelspanning, je zult de stelschroefjes op de derailleur moeten gebruiken.
VOORDERAILLEUR:
Voorderailleur parallel aan crankstel stellen
Qua hoogte zo dat op t kleinste punt 3-5 mm speling optreedt
We beginnen met het binnenblad.
Kabel losmaken van derailleur of met de hand zorgen voor genoeg speling
Versnelling achter op kleinste kransje
L schroefje zo draaien dat de ketting net tegen de kooi aanloopt. Als het niet duidelijk is welk schroefje L is, gewoon proberen. Alleen bij het L schroefje zal de derailleur bewegen.
Nu kabel weer zo strak mogelijk vastmaken, het stelschroefje voor de kabelspanning desondanks helemaal los
Schakel nu naar t buitenblad
Stel nu het andere (H) schroefje zo dat je nog 2 mm speling tussen de ketting en de kooi overhoudt
Nu alleen nog de kabelspanning. Het stelschroefje hiervoor zit onder je schuine buis (vooraan je fiets dus). Een voorderailleur heeft i.t.t. de achterderailleur dus maar één stelschroefje.
Indien de voorderailleur bij opschakelen naar buitenblad weer iets naar binnen valt: kabelspanning verhogen. Als je kabelspanning wil verhogen, schakel zonder te trappen naar het binnenblad. Zo kun je zonder veel moeite het stelschroefje aandraaien.
Indien de voorderailleur slecht naar t binnenblad schakelt: kabelspanning verlagen
Waarschijnlijk is de kabel inderdaad niet voldoende aangespannen. Maar nu heb je de limietschroefjes al versteld zonder resultaat, en dus waarschijnlijk ontregeld.
Stel je derailleur eens stap-voor-stap helemaal opnieuw af, hier vind je een duidelijke handleiding:
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=75
Stel je derailleur eens stap-voor-stap helemaal opnieuw af, hier vind je een duidelijke handleiding:
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=75
jona91 schreef:hej, mijn voorderailleur graakt niet ver genoeg naar buiten, met als gevolg ratelen bij de 2 zwaarste tandjes achteraan.
afstellen met de vijsjes helpt niet, moet ik de kabel dan harder aanspannen?
Daar lijkt het wel op. Is soms ook beperkt mogelijk dmv een stelschroefje op de liggende buis.
EDIT: Zo hee, wat een behulpzaamheid op het forum! Twee waren me al voor, m.b.v. de post van Havana moet je er zeker uit kunnen komen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
hendrikjan
- Forum-lid
havana schreef:Maakt geen snars uit welks systeem het is, de werking is overal gelijk.
VOORDERAILLEUR:
Voorderailleur parallel aan crankstel stellen
Qua hoogte zo dat op t kleinste punt 3-5 mm speling optreedt
We beginnen met het binnenblad.
Kabel losmaken van derailleur of met de hand zorgen voor genoeg speling
Versnelling achter op kleinste kransje
L schroefje zo draaien dat de ketting net tegen de kooi aanloopt. Als het niet duidelijk is welk schroefje L is, gewoon proberen. Alleen bij het L schroefje zal de derailleur bewegen.
Nu kabel weer zo strak mogelijk vastmaken, het stelschroefje voor de kabelspanning desondanks helemaal los
Schakel nu naar t buitenblad
Stel nu het andere (H) schroefje zo dat je nog 2 mm speling tussen de ketting en de kooi overhoudt
Nu alleen nog de kabelspanning. Het stelschroefje hiervoor zit onder je schuine buis (vooraan je fiets dus). Een voorderailleur heeft i.t.t. de achterderailleur dus maar één stelschroefje.
Indien de voorderailleur bij opschakelen naar buitenblad weer iets naar binnen valt: kabelspanning verhogen. Als je kabelspanning wil verhogen, schakel zonder te trappen naar het binnenblad. Zo kun je zonder veel moeite het stelschroefje aandraaien.
Indien de voorderailleur slecht naar t binnenblad schakelt: kabelspanning verlagen
ik zal het dus wel mis hebben, maar ik dacht eigenlijk dat het onmogelijk was om een niet ratelende voor derailleur te hebben met een trippel als je op je buitenste blad voor zit en op je grootste kransje achter.. dat je kettinglijn dan zo schuin is dat je daar niet onderuit komt.. bij mij ratelt het ook als ik zo schakel dat het voor op het buitenste blad en achter op t grootste kransje zit . dacht eigenlijk dat dat heel normaal was.. Andersom ratelt het trouwens ook.. binnen blad en kleinste kransje .. en ik heb een normale dubbel, 9
-
hendrikjan
- Forum-lid
ok .. lezen is ook een vak damn ... twee zwaarste kransjes..
Zijn de grootste niet het zwaarst dan.... 
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Hahaha, hoop verwarring hiero.
Hendrikjan, de combo die je opnoemt, binnenblad-kleinste krans en buitenblad-grootste, zijn verzetten die je niet hoort te gebruiken. De ketting ligt dan veel te scheef, en bij buitenblad-grote krans heb je grote kans dat de achterderailleur vastslaat. Laatst nog een jongedame geholpen met dit probleem.
Hendrikjan, de combo die je opnoemt, binnenblad-kleinste krans en buitenblad-grootste, zijn verzetten die je niet hoort te gebruiken. De ketting ligt dan veel te scheef, en bij buitenblad-grote krans heb je grote kans dat de achterderailleur vastslaat. Laatst nog een jongedame geholpen met dit probleem.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Precies, op 't binnenblad gebruik je de kleinste twee kransjes niet en op 't buitenblad gebruik je de grootste twee kransjes niet. Je kettinglijn is dan zo schreef dat je ketting de cassette zijdelings afschuurt. Je moet de boel dus helemaal niet zo willen afstellen.
-
hendrikjan
- Forum-lid
ik gebruik het ook niet zo ..vind dat geratel zo iritant 
heerlijk deze lees en schrijf verwarring
heerlijk deze lees en schrijf verwarring