Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Balhoofdcup beschadigd: what to do?

sickboy
Forum-lid

sickboy 20 jun 2008 02:54

Ik heb een GT two series full carbon frame (zie foto's). Door een impact van buiten is de aluminium ring aan de bovenzijde van de balhoofdbuis beschadigd (=balhoofdcup). Hierdoor is het niet mogelijk om kogellagers en dus een vork te monteren. Weet iemand een oplossing? Ik probeer ook GT hierover te benaderen. Ondertussen hoor ik graag jullie ervaringen.

Ik zat zelf te denken aan het volgende:
1) Deuk eruit drukken, bijvoorbeeld middels kloppen met een hamer ofzo. Geen eerbiedige methode voor dit frame lijkt me...
2) Ring vervangen. Weet iemand hoe deze ringen gemonteerd worden? Gelijmd, wordt het carbon er omheen gevormd, zit er een gevreesde rand in wellicht om 'm te fixeren? Als het niet te vast zit, zou je de ring er van binnenuit uit kunnen tikken (zoals ook aangegeven onder het topic "balhoofd demonteren" van 6-1-2006). Dan is er nog de vraag hoe ik aan een nieuwe ring kom... Zijn deze los te koop in standaard maten? Of is dit fabrikant of frame specifiek?

Als iemand ideeen heeft, of ervaring hiermee heeft, dan hoor ik het graag!

Fietsende groeten,
Silvester

sirbas
Forum-lid

sirbas 20 jun 2008 11:24

Ziet eruit als een semi-geïntegreerd balhoofd type Zero Stack zoals Cane Creek ze maakt.
Die komen met cups die je in de buis perst.
Ik denk dat je hem moet uitdrijven van binnenuit en de nieuwe cups moet persen. Hier kun je beste wel een balhoofdpers voor gebruiken...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jun 2008 11:25

Rechtslaan is geen optie, want dat krijg je nooit goed. Je zal het lager er wel in krijgen, maar daar zal altijd druk op blijven staan waardoor het lager binnen no-time versleten is. Ik denk dat de cup er wel uit te halen is. Behalve de lomp manier met de pijp en de hamer is er ook nog een iets nettere manier met een duur stuk gereedschap wat de FM meestal wel heeft. Als het een semi-geintegreerd balhoofd is heb je geen probleem, dan kan iedere andere cup er zo in.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 20 jun 2008 11:39

Aan de foto te zien is de cup er met epoxy ingelijmd (even kijken of er aan de binnenrand van de cup een lijmrand te zien is).
Is dit niet het gevan dan is het een Cane creek/Ritchey (45 graden) of FSA (32 graden) inslag cup en heb je mazzel (uittikken en nieuwe monteren).

Zo niet: cup voorzichtig doorsnijden met bijv dremel (zit al een barst in) en hopen dat de epoxy los wil en dan kijken of je een nieuwe cup vindt die je in kunt lijmen.

Plaats reactie