Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hersteltraining of rust?

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 22 jun 2008 23:48

Vooral NA die tijd voel je je beter inderdaad. Tijdens het fietsen loopt 't van geen kant, maar daarna ben je niet meer zo suf en het zware gevoel is weg. Ideaal.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

gbrand
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 24 dec 2006 13:46

gbrand 22 jun 2008 23:50

[quote="GastheerG"][quote="alex443"]Dus gewoon rustig fietsen met een hoog beentempo als ik het goed begrijp?[/quote]

Belangrijk in mijn ogen is dat je niet te zware versnelling rijdt in een hersteltraining.
Bij een goede hersteltraining VOEL je je na het fietsen ook gelijk beter!

[/quote]

Met het risico het hele fietsforum over me heen te krijgen: Ik voer meestal de hersteltrainingen uit met een zwaar verzet en laag beentempo. Als ik een hoog beentempo aanhoud, dan voel ik me na afloop NIET hersteld. Volgens mij is het beentempo ook niet belangrijk. Ik herstel het best bij laag beentempo en hartslag tussen 100 en 110.
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 23 jun 2008 23:10

Voor de spieren is een herstelrit absoluut aan te raden. Hierdoor worden ze losser.
Conditioneel, dus je vasculaire systeem en je energievoorraden etc. hebben niet heel veel nut ervan. Behalve dan dat je (direct) na een herstelrit meer voedsel op kan nemen.

Normaal gesproken hebben spieren meer tijd nog om te herstellen dan de rest van je lichaam. Dus ja, altijd na een intensieve training o.i.d. een herstelrit van max. een uur, aan zeer lage hartslag.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Plaats reactie