Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wanhoop nabij TIK IN TRAPAS

heva
Forum-lid

heva 01 jul 2008 00:24

Ik heb een tik waarschijnlijk in mijn trapas. Het gaat om een trek 1500 ultegra afgemonteerd. Nu is het zo als ik met mijn linkerbeen kracht zet dan hoor ik een tik als ik dit met rechts doe hoor ik niets.
De tik is altijd op het zelfde moment. Maakt niet uit in welke versneling. Ik heb zowel voor als achter geschakeld. Als ik weinig kracht zet hoor je niets en als ik veel kracht zet hoor je ook niets. Ook loopt de ketting niet aan.
Ik heb mijn fiets bij de fietsenmaker gehad en die heeft de eerste keer de boel overnieuw ingevet en vast gezet. Volgens hem zet de as los.
De tweede keer zijn er nieuwe lagers ingekomen. Maar ik heb nog steeds de zelfde tik in de as...
Wie heeft de goude tip????
Bij voorbaat dank

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 01 jul 2008 00:55

Weet je 100% zeker dat het je trapas is? Dacht laatst ook zo'n gevalletje te hebben, mede doordat er recent een nieuw frame/cranckstel is gekomen. Bleek toch met achterwiel te maken te hebben, nadat ik een ander wiel had hoorde ik niks meer. Hoorde de tik/gekraak bij het staand aanzetten.

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 01 jul 2008 00:57

Zo'n irritante tik bleek bij mij ooit een pedaal te zijn die niet al te vast zat.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 01 jul 2008 01:53

met nieuwe lagers dezelfde tik? dan zit het niet in de as, lijkt me. Pedaal/schoenplaatjes?
Ik heb zelf ook een Trek 1500. Origineel zit daar een balhoofd van mindere kwaliteit in, zeer gevoelig voor water. Zadels en zadelpennen willen ook wel voor tikjes zorgen
Zijn de "tandjes" in de linkercrank helemaal gaaf?
Als het echt in de as zit: bracket vlakken
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

tiest
Forum-lid HC

tiest 01 jul 2008 09:41

Check ook: Acterpad, Bladboutjes, Pedalen, schoenplaatjes, Achternaaf, quickrelease, zadelpen.

Je bent er gegarendeerd van af:D

moustache
Forum-lid

moustache 01 jul 2008 09:46

Ik heb ook een Trek 1500 gehad en dacht ook dat die tik uit de trapas kwam.
Niets bleek minder waar. Het getik kwam van de achterkant en wel door zand tussen de achterpad en het frame. Heb ooit alles een keer los gemaakt zoals TiesT zegt en schoongemaakt en alles was over.

blik
Forum-lid

blik 01 jul 2008 10:12

Mijn vriendin heeft hetzelfde gehad. Bij haar was het het rechterpedaal wat niet helemaal goed vast zat

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 01 jul 2008 15:43

een van de oorzaken van tikken-de-trapassen is volgens een fietsmaat van mij (fietsenmaker als bijbaan) dat er bij het spuiten van het frame wat chipjes verf achterblijven. ze hebben daar een serie bianchi frames opgebouwd die blijven een licht tikje houden ook na alles wat kan tikken vervangen te hebben op 3 fietsen....zal het hier niet zijn

zadels zijn berucht
spaken?
km teller magneetjes
enzovoorts enzovoorts

alu frames zijn gewoon een mooie klankkast voor tikken en kraakjes

even meedoen aan de taalpurisme rage (sorry maar ik ontdek voor het eerst in mn leven een fout) een paD doet mee aan de Paddentrek en produceerd een kwakend geluid een pat hangt aan je fiets :)
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

challenge
Forum-lid

challenge 01 jul 2008 17:39

Wou net al snel antwoord geven door met het advies te komen om montagepasta van shimano te gebruiken. Mijn pedaal tikte ook laatste en dat is bij mij de remedie.

Maar ja als de FM ditzelfde ook al gedaan heeft, maar zonder resultaat. Dan zou je toch haast vermoeden dat het ergens anders vandaan komt.
Bij een collega van mij bleek een bidonhouder niet goed vast te zitten en dat veroorzaakte een tik. Klink heel raar, maar het schijnt bij alu frames toch wat verwarring te geven over de juiste lokatie.
Ook heb ik op het forum verhalen gelezen over een zadelpen die een tikkend geluid kan maken.

Dus wellicht nog even een zondag experimenteren met aandraaien/invetten/testen.

sirbas
Forum-lid

sirbas 01 jul 2008 18:23

Inderdaad net mijn eigen heksenjacht afgerond. Mijn getik (gelijklopend met de pedaalslag) kwam uit de zadelpen vandaan. Na reinigen met anti-seize weer vastgezet en nu hoor ik tenminste weer dat ik mijn voorderailleur nog moet afstellen... ;)
Heb er wel wat grijze haren aan overgehouden.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 01 jul 2008 18:35

Hoorde je de tik dan ook NIET als je staand fietste? Want dan zou je gelijk aan de zadelpen of de zadelrails denken. Eigenlijk zou er een soort 'wat te doen bij een tik-schema' moeten worden gemaakt waarmee zo efficient mogelijk naar een oplossing wordt gewerkt ;)

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 02 jul 2008 13:34

Jaaah, een Stikkie:D
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Plaats reactie