zadelafstelling en met 1 been de grond nog raken?
Ik ben beginnend racefietser. Na wat aanpassinkjes van zadel- en stuur(hoogte) gaat het fietsen me goed af, alleen is het afstappen nog steeds lastig.
Als ik al ben uitgefietst, klik ik 1 been los uit de Look-pedalen en -met het andere been dus nog vast in het pedaal- dan kan ik maar nét met het vrije been bij de (tenen) grond komen.
Er hoeft dan maar weinig te gebeuren of het wankele evenwicht is weg en ik de verkeerde kant uitval.
Vraag: wat is gebruikelijk, dat je met je vrije been maar net met je tenen de grond kunt raken of is het normaal c.q. wensleijk, dat je met iets groter deel van je voet de grond kunt raken?
In het laatste geval zal ik het zadel weer iets lager moeten zetten en wellicht weer het eéá'moeten aanpassen, maar alà.
Als ik al ben uitgefietst, klik ik 1 been los uit de Look-pedalen en -met het andere been dus nog vast in het pedaal- dan kan ik maar nét met het vrije been bij de (tenen) grond komen.
Er hoeft dan maar weinig te gebeuren of het wankele evenwicht is weg en ik de verkeerde kant uitval.
Vraag: wat is gebruikelijk, dat je met je vrije been maar net met je tenen de grond kunt raken of is het normaal c.q. wensleijk, dat je met iets groter deel van je voet de grond kunt raken?
In het laatste geval zal ik het zadel weer iets lager moeten zetten en wellicht weer het eéá'moeten aanpassen, maar alà.
-
watikjebrom
- Forum-lid
Volgens mij staat je zadel te hoog. Ik de praktijk klik ik rijdend overigens ook maar een pedaal los en in stilstand de 2e. Ik heb wel een groter raakvlak met de grond als 'net een teen'
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"
-
wroosmalen
- Forum-lid
Als je even stil wil gaan staan is het ook de bedoeling van je zadel af te komen. Zo kan je gewoon met je platte voet op de grond gaan staan.
Wel is het zo dat ik met meer dan alleen mijn teen de grond raak als ik met een been uit mijn klikker ga en gewoon in mijn zadel blijf zitten.
Wel is het zo dat ik met meer dan alleen mijn teen de grond raak als ik met een been uit mijn klikker ga en gewoon in mijn zadel blijf zitten.
http://www.woutervr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Je blijft toch ook niet op je zadel zitten tijdens het afstappen ?
Dan gaat bij mij afstappen ook niet lukken, als ik blijf zitten en probeer 1 been op de grond te krijgen
Dan gaat bij mij afstappen ook niet lukken, als ik blijf zitten en probeer 1 been op de grond te krijgen
Dank voor jullie reacties!!
Ik besef dat ik het "probleem" wat onjuist heb neergezet.
Uiteraard stap ik af als ik ben uitgefietst -dan is er echt sprake van AFstappen- en dan klik ik al snel de tweede voet los, het gaat mij meer om situaties waarbij je even tot stilstand komt, bijvoorbeeld voor een onoverzichtelijke kruising en dat soort werk, en het niet direct nodig is dat je ook de tweede voet uit het pedaal haalt.
Ik ben bevestigd in mijn vermoeden dat het adel wel eens te hoog kan staan, nogmaals bedankt.
Ik besef dat ik het "probleem" wat onjuist heb neergezet.
Uiteraard stap ik af als ik ben uitgefietst -dan is er echt sprake van AFstappen- en dan klik ik al snel de tweede voet los, het gaat mij meer om situaties waarbij je even tot stilstand komt, bijvoorbeeld voor een onoverzichtelijke kruising en dat soort werk, en het niet direct nodig is dat je ook de tweede voet uit het pedaal haalt.
Ik ben bevestigd in mijn vermoeden dat het adel wel eens te hoog kan staan, nogmaals bedankt.
Ik klik altijd maar met 1 voet uit.. ik blijf echter niet op m'n zadel zitten, maar kom dan gewoon boven de stang, anders zou ik omvallen...
Ik denk niet dat je zadel te hoog staat, dan zou je dat nl. wel merken met fietsen....
(mocht je je BBL weten, de afstand bovenkant zadel tot center trap-as is ongeveer 1.08 x BBL - cranklengte; veel mensen rijden met een te laag zadel, erg weinig met te hoog)
Ik denk niet dat je zadel te hoog staat, dan zou je dat nl. wel merken met fietsen....
(mocht je je BBL weten, de afstand bovenkant zadel tot center trap-as is ongeveer 1.08 x BBL - cranklengte; veel mensen rijden met een te laag zadel, erg weinig met te hoog)
de juiste zadelafstelling heeft weinig te maken met het feit of je wel of niet de grond kan raken als je stilstaat. de hoogte van het bracket (trapas) speelt hierin een net zo grote rol en die kan je niet veranderen.
zadelhoogte is (ongeveer) goed als je zittend op je zadel met je hak nog net bij je pedaal (in het verlengde van je zitbuis, dus onderin) kunt, zonder scheef te gaan zitten. er zijn ook formules voor, ik dacht 1,08 maal je binnenbeenlengte (van hart pedaal tot bovenkant zadel).
anquetil deed het altijd zo: als je bij een hoog toerental (meer dan 120 rpm) gaat "stuiteren", zit je te laag, als je gaat "schuiven" zit je te hoog.
ergo: inbusje mee onderweg en een beetje pielen! succes ermee!
zadelhoogte is (ongeveer) goed als je zittend op je zadel met je hak nog net bij je pedaal (in het verlengde van je zitbuis, dus onderin) kunt, zonder scheef te gaan zitten. er zijn ook formules voor, ik dacht 1,08 maal je binnenbeenlengte (van hart pedaal tot bovenkant zadel).
anquetil deed het altijd zo: als je bij een hoog toerental (meer dan 120 rpm) gaat "stuiteren", zit je te laag, als je gaat "schuiven" zit je te hoog.
rene1 schreef:Meestal als m'n voet onder is.
Ik ben 2 x ! omgevallen doordat ik probeerde uit te klikken terwijl mijn voet achter was....dan komt de neus tegen de crank en kan je niet verder uitdraaien.
Ik klik juist de eerste voet uit terwijl het andere been gestrekt is. Dus ik klik de eerste voet uit als die helemaal boven is. Dan heeft mijn lichaam als ik uit het zadel kom tenminste steun van het gestrekte been en de nog ingeklikte voet. Zodra de eerste voet op de grond staat klik ik mijn andere voet uit.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
skimons schreef:de juiste zadelafstelling heeft weinig te maken met het feit of je wel of niet de grond kan raken als je stilstaat. de hoogte van het bracket (trapas) speelt hierin een net zo grote rol en die kan je niet veranderen.
Mee eens. Brackethoogte kan pak m beet tussen 26 en 28 cm varieeren. Die twee cm kunnen het verschil zijn tussen net wel of net niet de grond raken. Daar moet je dus niet teveel vanuit gaan. Zou ook beginnen met je been gestrekt met de hak op je pedaal en van daaruit verder werken afhankelijk van je eigen voorkeur. Mijn ervaring is wel dat beginnende fietsers de neiging hebben het zadel wat te laag te zetten in vergelijking tot de hoogte die (semi) professionele meetprogramma's aangeven. Als je te oncomfortabel (diep) zit moet je stuur hoger, niet je zadel lager. Hou dat in ieder geval nog in gedachten