Tips/trucs verwijderen vastzittende schroefpignon
-
eclecticos
- Forum-lid
Ben met twee wielen bezig om pignon eraf te krijgen. Ben alleen pas bezig geweest met afnemer/ringsleutel en kettingzweep, maar dat gaat het niet worden.
Zal plek met bankschroef moeten zoeken om daar de afnemer in te zetten, kijken of dan gaat lukken.
Maar zijn er nog do's en don'ts die kans op succes vergroten? Kan hier op dit forum niet 123 wat vinden, maar dat kan ook aan mijn zoekcapaciteiten liggen.
Alvast bedankt.
Zal plek met bankschroef moeten zoeken om daar de afnemer in te zetten, kijken of dan gaat lukken.
Maar zijn er nog do's en don'ts die kans op succes vergroten? Kan hier op dit forum niet 123 wat vinden, maar dat kan ook aan mijn zoekcapaciteiten liggen.
Alvast bedankt.
-
thijsmerak
- Forum-lid
Waarom lukt het niet met de afnemer en kettingzweep?
Dat zijn wel de juiste tools om een pignon los te maken..
kijk hier eens: http://www.m-gineering.nl/cass2.htm
Dat zijn wel de juiste tools om een pignon los te maken..
kijk hier eens: http://www.m-gineering.nl/cass2.htm
-
eclecticos
- Forum-lid
Waarom niet lukt:
- of ik doe iets verkeerd;
- of ik ben niet sterk genoeg;
- of het zit muurvast;
- of een combinatie hiervan.
Wielen zijn al behoorlijk oud, denk dat gewoonweg muur- en muurvast zit.
- of ik doe iets verkeerd;
- of ik ben niet sterk genoeg;
- of het zit muurvast;
- of een combinatie hiervan.
Wielen zijn al behoorlijk oud, denk dat gewoonweg muur- en muurvast zit.
De afnemer in een bankschroef is echt the way to go. Ze belast het wiel zo veel gelijkmatiger dan dat je er met een ratel of een sleutel op gaat hangen. Dus: afnemer in de bankschroef, wiel er op, wiel aanbeide zijden vastpakken en met langzaam toenemende kracht linksom losdraaien. Misschien kun je hem een uurtje van tevoren inspuiten met WD40 of imal. Succes!
Ik weet het zeker denk ik
-
frankvanboven
- Forum-lid
Wel verstandig om de afnemer vast te zetten (met bijvoorbeeld de snelsluiter). Hierdoor voorkom je dat hij losschiet en de boel beschadigd als je kracht gaat zetten.
Snelsluiter hoeft niet echt vast, als hij maar is aangedraaid.
Snelsluiter hoeft niet echt vast, als hij maar is aangedraaid.
-
eclecticos
- Forum-lid
Eentje is los, ging verbazingwekkend makkelijk. Snap niet dat dat zonder bankschroef niet lukte. Kan zijn dat geholpen heeft dat de WD-40 2 dagen de tijd heeft gehad om in te werken,
Tweede is niet los. Met de bankschroef kwam ik er ook achter dat helemaal geen schroefpion was (bleef meedraaien), maar dus een casette is. Zal een van de eerste zijn geweest, Maar echt geen beweging in te krijgen.
Tweede is niet los. Met de bankschroef kwam ik er ook achter dat helemaal geen schroefpion was (bleef meedraaien), maar dus een casette is. Zal een van de eerste zijn geweest, Maar echt geen beweging in te krijgen.
-
eclecticos
- Forum-lid
Nog een kettingzweep gekocht, maar echt geen beweging in te krijgen (zie eerder het wiel buigen).
Zweep gekocht bij Halfords, zag daar nog een afhaler hangen met volgens mij dezelfde vertanding als die ik gebruik, maar met een stift in het midden. Heb ik die soms nodig of waar zijn die afnemers voor (personeel daar weet dat natuurlijk niet).
Zweep gekocht bij Halfords, zag daar nog een afhaler hangen met volgens mij dezelfde vertanding als die ik gebruik, maar met een stift in het midden. Heb ik die soms nodig of waar zijn die afnemers voor (personeel daar weet dat natuurlijk niet).
Ik denk dat dat een afnemer voor cassettes is, vertanding lijkt op elkaar maar diameter verschilt. Post anders even een foto van de pignon die je niet los krijgt. Verschillende merken hebben verschillende afnemers. Op de site parktool van kun je a.d.h.v. plaatjes beoordelen welke je hebt.
-
eclecticos
- Forum-lid
Mooie site van parktools. Daar zijn ook dezelfde afnemer te zien met en zonder stift. Stift is extra 'stabilisatie', dus niet essentieel, lijkt me zo.
Tweede wiel was dus bij nader inzien geen pignon,, maar een casette. Ziet er hetzelfde uit als foto op park site. Op de sluitring staat 'hyperglide' en lockrichting met te gebruiken kracht.
Zal eens op zoek moeten gaan naar ringsleutel met lange arm, denk dat het puur de botte kracht zal moeten zijn.
Van de andere kant, wilde wielen met schroefpignon hebben om fixed wielen te maken. Dat wordt met die casette toch al minder/niks, dus wellicht maar geen tijd meer insteken.
Tweede wiel was dus bij nader inzien geen pignon,, maar een casette. Ziet er hetzelfde uit als foto op park site. Op de sluitring staat 'hyperglide' en lockrichting met te gebruiken kracht.
Zal eens op zoek moeten gaan naar ringsleutel met lange arm, denk dat het puur de botte kracht zal moeten zijn.
Van de andere kant, wilde wielen met schroefpignon hebben om fixed wielen te maken. Dat wordt met die casette toch al minder/niks, dus wellicht maar geen tijd meer insteken.
[quote="eclecticOS"]Mooie site van parktools. Daar zijn ook dezelfde afnemer te zien met en zonder stift. Stift is extra 'stabilisatie', dus niet essentieel, lijkt me zo.
Van de andere kant, wilde wielen met schroefpignon hebben om fixed wielen te maken. Dat wordt met die casette toch al minder/niks, dus wellicht maar geen tijd meer insteken.[/quote]
De afnemer voor pignon en cassette lijken erg op elkaar, maar verschillen te veel om onderling uit te wisselen. De cassette lockring zou met een kettingzweep op de cassette en een goede afnemer gewoon los moeten kunnen.
Een wiel met cassettenaaf kun je wel fixed maken, maar dat is niet de meest gebruikte optie en best lastig. Op www.m-gineering.nl staat hoe het moet.
Van de andere kant, wilde wielen met schroefpignon hebben om fixed wielen te maken. Dat wordt met die casette toch al minder/niks, dus wellicht maar geen tijd meer insteken.[/quote]
De afnemer voor pignon en cassette lijken erg op elkaar, maar verschillen te veel om onderling uit te wisselen. De cassette lockring zou met een kettingzweep op de cassette en een goede afnemer gewoon los moeten kunnen.
Een wiel met cassettenaaf kun je wel fixed maken, maar dat is niet de meest gebruikte optie en best lastig. Op www.m-gineering.nl staat hoe het moet.