PRO PLT stuur na val: vervangen of niet?
Gisteren ben ik met dit alu Pro PLT stuur gevallen in een koers. Er zitten 3 behoorlijke beschadigingen op (waarvan de grootste op de foto) maar verder geen scheurtjes en deuken. Is het verstandig om toch met dit stuur door te rijden?
Canyon Ultimate CF SL 2016
Vervangen is natuurlijk de veiligste optie, zo te zien heeft het stuur een aardige tik gehad.
Het belangrijkste is echter of het stuur nog recht is; als hij is verbogen moet je hem altijd vervangen. Een schaafje kan zo'n alu stuur namelijk wel hebben (de wanddikte is aardig groot) maar de klap dat zon stuur krijgt bij een val kan voor problemen zorgen (weet hoe je bent gevallen).
Maargoed, wil je risico nemen voor een paar tientjes?
Het belangrijkste is echter of het stuur nog recht is; als hij is verbogen moet je hem altijd vervangen. Een schaafje kan zo'n alu stuur namelijk wel hebben (de wanddikte is aardig groot) maar de klap dat zon stuur krijgt bij een val kan voor problemen zorgen (weet hoe je bent gevallen).
Maargoed, wil je risico nemen voor een paar tientjes?
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
Kunstgebit is duurder lijkt me....
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Kunstgebitje is idd duurder
, maar toch. Ik heb het stuur net aangeschaft dus daarom is het best zonde. K heb al menig carbon stuur/zadelpen zien breken maar nog nooit een alu stuur, vandaar dat ik twijfelde. Jullie boodschappen zijn duidelijk in elk geval dus ik koop toch maar een nieuwe dan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Amclassic-fan schreef:Dat stuur kost maar 3 tientjes, daar zou ik geen seconde over twijfelen om 't te vervangen.
Inderdaad, zeker een nieuwe kopen!
-
camparacer
- Forum-lid
Ik wel, die van m'n broer in een afdaling tijdens een koers in België met >55km/h, nog een ploegmaat die er overheen stuiterde. Niet al te fraai allemaal. Gelukkig zonder botbreuken en ernstige verwondingen afgelopen, maar dat had anders gekund.BonoCross schreef:K heb al menig carbon stuur/zadelpen zien breken maar nog nooit een alu stuur, vandaar dat ik twijfelde.
Dus terecht dat hierboven al meermaals vervangen geadviseerd wordt
Inmiddels heb ik een nieuwe besteld bij bikestuff.nl voor een euroo'tje of 34 dus dat zijn de kosten niet inderdaad. Helaas had ik net een weekje m'n oude Ultegra 9-speed grepen vervangen door splinternieuwe Ultegra SL's die nu beide zwaar beschadigd zijn (beide kapjes zijn ook gebroken). Verder mankeer ik zelf vrij weinig op wat schaafwonden na. Het fietsje heeft de zwaarste klap gehad... 
-
camparacer
- Forum-lid
Gelukkig mankeer je zelf niks... Wel balen van die nieuwe shifters. Maar die kapjes zijn toch ook wel los te krijgen? Was voorheen iig wel het geval.