Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

cursus of studie

tandjebij
Forum-lid

tandjebij 07 aug 2008 15:55

Kan iemand mij vertellen of er een opleiding of cursus is mbt vakgericht fietsenreparateur race en mtb!!

Tandje Bij
Al wat goed is komt boven!!

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 07 aug 2008 16:02

Ja, verschillende ROC's http://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=366. Maar is denk ik niet precies wat je zoekt. Ander alternatief is zelf aan de gang en wat boeken kopen oa het boek van Parktool is erg goed. In Belgie zijn er geloof ik wel specifieke race/mtb curcussen bijv
http://www.cvo-beringen.be/images/Midde ... frames.htm
What makes the boat go faster?

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 08 aug 2008 15:19

Bij bepaalde Syntra-instituten in België kun je terecht voor een cursus 'Fietsmechanica'. Het gaat om een cursus van één avond per week, en dit gedurende twee schooljaren, waarna je een getuigschrift krijgt (geen diploma). Indien je de intentie hebt als zelfstandige een fietsenzaak op te zetten, moet je dat getuigschrift kunnen voorleggen en ben je bovendien verplicht bij Syntra een cursus bedrijfsbeheer te volgen, tenzij je op basis van eerder behaalde diploma's een voldoende bedrijfseconomische kennis kunt aantonen. Het gedeelte fietsmechanica wordt ook vrij veel gevolgd door wielertoeristen die zelf aan hun fiets willen sleutelen. Hoed je wel voor te hoge verwachtingen; wie al behoorlijk wat van fietsonderhoud of -herstelling afweet (bv. een wiel kunnen rechten, een balhoofd herstellen, een derailleur afstellen, ...) kan in die cursus niet veel bijleren en zal er snel de brui aan geven, temeer daar ook nogal wat verouderde en te theoretische zaken aan bod komen. Bovendien worden in het tweede jaar vooral zaken herhaald die al in het eerste jaar aan bod kwamen en weten de leerkrachten vooral veel af van stadsfietsen en zijn niet mee met de recente ontwikkelingen op vlak van racefietsen en MTB's.

tandjebij
Forum-lid

tandjebij 08 aug 2008 16:02

Ik denk dat er heel veel fietsers zijn zoals ik die graag zelf hun eigen fietsen willen onderhouden en in mijn geval is het niet zo dat ik de fietsenmaker zijn geld niet gun maar ik vind gewoon dat je voor je eigen materiaal moet kunnen zorgen om het in topstaat te houden en zulke dingen als een wiel richten zijn wel leuke bijkomstigheden om deze te beheersen ,maar het gaat voornamelijk om lagers vervangen en afstellingen.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 08 aug 2008 16:13

Dan raad ik je het Parktool boek aan alsmede hun website zie http://www.parktool.com/products/detail ... item=BBB-1
What makes the boat go faster?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 aug 2008 16:16

Alles uit het boek is ook op de site na te lezen. Het boek is overigens ook een aanrader, en handig om bijv. mee te nemen met vakantie.

tandjebij
Forum-lid

tandjebij 08 aug 2008 16:31

dat boek is er zeker niet in NL versie?
Ken wel Engels maar dit is technisch Engels of is het net als Donald Duck ,heel veel plaatjes

Tandje Bij

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 aug 2008 16:36

Het is een Amerikaans bedrijf, dus meestal is het Engels dan vrij eenvoudig.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 aug 2008 17:49

Het Engels is idd niet erg moeilijk en er staan veel plaatjes bij. Je kunt het boek bestellen via m-gineering.nl.

Plaats reactie