Carbon fiets op dak monteren
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 feb 2011 19:51
Sinds korte tijd ben ik de eigenaar van een Fiat Punto Evo 5 deurs. Een kleine auto zonder trekhaak of stekker aansluiting. Nu wil ik graag carbon fietsen van A naar B verplaatsen over een grote afstand.
Ik heb de grote merken zoals Thule en Mont Blanc geschreven dat ik een fietsdrager zoek en daarbij geen trekhaak bezit.
De enige oplossing die Thule had was de Thule OutRide 561. Zie 1ste link
Nu twijfel ik echter over de stevigheid, aangezien de fiets van Carbon is en ik me serieus afvraag of zo'n constructie houdt bij snelheden van 120-130km/h.
Heeft iemand hier ervaring mee en staat het stabiel zonder nadelige gevolgen?
Als dat zo is had ik namelijk ook nog zoiets gevonden, maar dan van een ander merk, iets wat goedkoper is op internet goed staat aangeschreven. Wederom helaas de twijfel over de stevigheid tijdens snelheden van 120-130km/h. Zie 2e link
Reacties zijn meer dan welkom.
Gr
Jordi
THULE OUTRIDE
ELITE SAN REMO
Ik heb de grote merken zoals Thule en Mont Blanc geschreven dat ik een fietsdrager zoek en daarbij geen trekhaak bezit.
De enige oplossing die Thule had was de Thule OutRide 561. Zie 1ste link
Nu twijfel ik echter over de stevigheid, aangezien de fiets van Carbon is en ik me serieus afvraag of zo'n constructie houdt bij snelheden van 120-130km/h.
Heeft iemand hier ervaring mee en staat het stabiel zonder nadelige gevolgen?
Als dat zo is had ik namelijk ook nog zoiets gevonden, maar dan van een ander merk, iets wat goedkoper is op internet goed staat aangeschreven. Wederom helaas de twijfel over de stevigheid tijdens snelheden van 120-130km/h. Zie 2e link
Reacties zijn meer dan welkom.
Gr
Jordi
THULE OUTRIDE
ELITE SAN REMO
Ik heb de outride 561 gehad, dit is een degelijke drager met een voorvorkbevestiging. Vanwege deze bevestiging wordt deze drager afgeraden bij een vork met een carbon uitvaleinde, zie bv hier. Ik heb de drager desondanks gebruikt en dat ging prima. Houd er wel rekening mee dat je je fiets moet beschermen tegen steenslag, wat een steentje kan doen met een vooruit kan ook prima met carbon. Ook hier zijn oplossingen voor:
[img=http://media1.roseversand.de/product/37 ... 5064_1.jpg]
[img=http://media1.roseversand.de/product/37 ... 5064_1.jpg]
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 feb 2011 19:51
@ apexrider Dank voor je reactie. Echter als het niet wordt aangeraden door Thule, waarom zetten ze het er dan wel bij? The recommended roof option for transportation of bikes with sensitive frames (e.g. Carbon)"
Beetje apart. Maar iig bedankt voor je reactie.
Beetje apart. Maar iig bedankt voor je reactie.
Er zijn ook dragers die je zonder trekhaak achterop de auto kan bevestigenhttp://fietsen-brommers.marktplaats.nl/fietsaccessoires-overige/425518883-fietsen-drager-op-achterklep-auto.html?return=eJw1jkFuwyAQRe8SKd7FNoaoDZYVJVJu0AtQPImRwSBm3CatevcOaiqxeI%2F%2FmcFoob%2BdbnvU3YvUGwST7dRPREk3zRwTLHUweabkjSGsF99cHRDCsuPznmMIkPHvzlgLiNFlwF38gOxu0FhxEId6ouCPdz%2BIasSB4laexFae08rQMni2k1L7gl0J%2BQ3z6JhLL%2F33iOHLsZ7xOuIzpWcaSm1Z%2BT%2FOlvK9TJLyVclij7JCCNkqtvmTbczmBpktYlnUVSmtQ1uliGTjCMNeqO7tsul%2FfgGlzlmK&df=1&fta=eNot0b1O7DAQBeB3SbG17fHvWFvSUtGvJrbDjW6WWOssLCDeHY9F9%2BlkohydEDr8buhxut%2B2yzttbYoNperBYzvLU27nY0cZ6x1F3CRqbeKmUAYZYl4x1sr5gV9rjW3JrSdHT64V3%2B7XcltT3B4oAbyGuH2ilhKEjv8%2FMN%2Fotdzi3lZUp1rvZ3GqezvSnsvZSK1enriIxqn2uymuvUNDwGnNo6GyAScZ3KydD48OSgR6wJCaGSFY5xgiEZUOW8QsOLGKFIgOk4XzA6k4BQzSQvON8crKkdg5gB%2BgoDJDBsi2Q2fn5sTwQYuFYVP245GFpLmYVqUYGnBUOIGFcuCGkLXM%2FAlISzaGYW0WXBWMBzFupAXLr6siKPCxSuCUYoRFeTMQUpLjv%2FWBjr1SbpetvL0e%2F3g40R%2F0sa70uPCWfb6MiifEiT6m%2BPzH9ykSCvz%2B%2BfkFikmZIQ%3D%3D&fta_ind=9&fs=1&thumb_click=1#photoGallery
apexrider schreef:
[img=http://media1.roseversand.de/product/37 ... 5064_1.jpg]
dat lijkt me niet zo'n goede oplossing, wanneer je met 120-130km/u rijdt en je hebt dat ding om je fiets heen, zal de luchtweerstand vele malen groter zijn, waardoor de kracht op de bevestiging ook vele malen groter zal zijn.
maarja, je hebt iig geen steenslag op je frame

Specialized Tarmac Elite Compact
Gelukkig krijgt een fiets tijdens het rijden niet op z'n donder.
Als je door een putje o.i.d. rijdt zal de kracht op je vork vele malen hoger zijn dan wanneer goed gemonteerd op een drager.
Fabrikanten proberen zich tegenwoordig voor van alles en nog wat in te dekken. Lees voor de grap maar eens een bijsluiter van een medicijn. Het medicijn kan meer bijwerkingen veroorzaken dan de klacht ooit is.
En heb je geen vertrouwen in carbon, verkoop je fiets dan en stap over op alu of titanium.
Als je door een putje o.i.d. rijdt zal de kracht op je vork vele malen hoger zijn dan wanneer goed gemonteerd op een drager.
Fabrikanten proberen zich tegenwoordig voor van alles en nog wat in te dekken. Lees voor de grap maar eens een bijsluiter van een medicijn. Het medicijn kan meer bijwerkingen veroorzaken dan de klacht ooit is.
En heb je geen vertrouwen in carbon, verkoop je fiets dan en stap over op alu of titanium.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Geen enkele lichtgewicht fiets is geschikt/ontworpen om met hoge snelheid op een autodak vervoerd te worden (dus ook geen alu, titanium of staal valt nog te overwegen).
Wil je zoiets dan is de beschermer en snelheden tot max 100 km/h over niet te grote afstanden nog te overwegen.
Als je ziet wat proffietsen lijden als ze op een dak staan en wat er dan kapot gaat moet je dit gewoon niet willen.
Achterop of Beter nog in de auto zijn gewoon veel betere opties.
Wil je zoiets dan is de beschermer en snelheden tot max 100 km/h over niet te grote afstanden nog te overwegen.
Als je ziet wat proffietsen lijden als ze op een dak staan en wat er dan kapot gaat moet je dit gewoon niet willen.
Achterop of Beter nog in de auto zijn gewoon veel betere opties.
ben met deze fietsdrager naar de alpen gereden, geen centje pijn aan beide fietsen.
natuurlijk is er kans op steenslag maar met wat bescherming (schilderstape) heb ik hier geen last van gehad. ook niet overal zachtjes gereden. (max 130 wordt aangeraden door thule)
natuurlijk is er kans op steenslag maar met wat bescherming (schilderstape) heb ik hier geen last van gehad. ook niet overal zachtjes gereden. (max 130 wordt aangeraden door thule)
-
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
Ik heb nu de Thule proride 591 voor de gewone toerfietsen. Maar zit te twijfelen of het een verstandige keuze om de racefiets te vervoeren met deze drager of dat ik de Outride 561 moet aanschaffen.
In de kofferbak of op de trekhaak is geen optie.
In de kofferbak of op de trekhaak is geen optie.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0