Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Carbon fiets op dak monteren

jordidejong
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:51

jordidejong 28 feb 2011 20:18

Sinds korte tijd ben ik de eigenaar van een Fiat Punto Evo 5 deurs. Een kleine auto zonder trekhaak of stekker aansluiting. Nu wil ik graag carbon fietsen van A naar B verplaatsen over een grote afstand.

Ik heb de grote merken zoals Thule en Mont Blanc geschreven dat ik een fietsdrager zoek en daarbij geen trekhaak bezit.

De enige oplossing die Thule had was de Thule OutRide 561. Zie 1ste link

Nu twijfel ik echter over de stevigheid, aangezien de fiets van Carbon is en ik me serieus afvraag of zo'n constructie houdt bij snelheden van 120-130km/h.

Heeft iemand hier ervaring mee en staat het stabiel zonder nadelige gevolgen?

Als dat zo is had ik namelijk ook nog zoiets gevonden, maar dan van een ander merk, iets wat goedkoper is op internet goed staat aangeschreven. Wederom helaas de twijfel over de stevigheid tijdens snelheden van 120-130km/h. Zie 2e link


Reacties zijn meer dan welkom.

Gr
Jordi

THULE OUTRIDE



ELITE SAN REMO

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 28 feb 2011 21:21

Ik heb de outride 561 gehad, dit is een degelijke drager met een voorvorkbevestiging. Vanwege deze bevestiging wordt deze drager afgeraden bij een vork met een carbon uitvaleinde, zie bv hier. Ik heb de drager desondanks gebruikt en dat ging prima. Houd er wel rekening mee dat je je fiets moet beschermen tegen steenslag, wat een steentje kan doen met een vooruit kan ook prima met carbon. Ook hier zijn oplossingen voor:

[img=http://media1.roseversand.de/product/37 ... 5064_1.jpg]
Afbeelding

jordidejong
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:51

jordidejong 28 feb 2011 22:03

@ apexrider Dank voor je reactie. Echter als het niet wordt aangeraden door Thule, waarom zetten ze het er dan wel bij? The recommended roof option for transportation of bikes with sensitive frames (e.g. Carbon)"

Beetje apart. Maar iig bedankt voor je reactie.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 28 feb 2011 22:13

De uitvalpatten zijn toch meestal van aluminium?

Zolang je maar geen klemsystemen om de buizen heen gebruikt is het prima volgens mij (en dus aluminium patten).

kogaatje
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007 15:26

kogaatje 28 feb 2011 22:26

Er zijn ook dragers die je zonder trekhaak achterop de auto kan bevestigenhttp://fietsen-brommers.marktplaats.nl/fietsaccessoires-overige/425518883-fietsen-drager-op-achterklep-auto.html?return=eJw1jkFuwyAQRe8SKd7FNoaoDZYVJVJu0AtQPImRwSBm3CatevcOaiqxeI%2F%2FmcFoob%2BdbnvU3YvUGwST7dRPREk3zRwTLHUweabkjSGsF99cHRDCsuPznmMIkPHvzlgLiNFlwF38gOxu0FhxEId6ouCPdz%2BIasSB4laexFae08rQMni2k1L7gl0J%2BQ3z6JhLL%2F33iOHLsZ7xOuIzpWcaSm1Z%2BT%2FOlvK9TJLyVclij7JCCNkqtvmTbczmBpktYlnUVSmtQ1uliGTjCMNeqO7tsul%2FfgGlzlmK&df=1&fta=eNot0b1O7DAQBeB3SbG17fHvWFvSUtGvJrbDjW6WWOssLCDeHY9F9%2BlkohydEDr8buhxut%2B2yzttbYoNperBYzvLU27nY0cZ6x1F3CRqbeKmUAYZYl4x1sr5gV9rjW3JrSdHT64V3%2B7XcltT3B4oAbyGuH2ilhKEjv8%2FMN%2Fotdzi3lZUp1rvZ3GqezvSnsvZSK1enriIxqn2uymuvUNDwGnNo6GyAScZ3KydD48OSgR6wJCaGSFY5xgiEZUOW8QsOLGKFIgOk4XzA6k4BQzSQvON8crKkdg5gB%2BgoDJDBsi2Q2fn5sTwQYuFYVP245GFpLmYVqUYGnBUOIGFcuCGkLXM%2FAlISzaGYW0WXBWMBzFupAXLr6siKPCxSuCUYoRFeTMQUpLjv%2FWBjr1SbpetvL0e%2F3g40R%2F0sa70uPCWfb6MiifEiT6m%2BPzH9ykSCvz%2B%2BfkFikmZIQ%3D%3D&fta_ind=9&fs=1&thumb_click=1#photoGallery

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 28 feb 2011 22:34



dat lijkt me niet zo'n goede oplossing, wanneer je met 120-130km/u rijdt en je hebt dat ding om je fiets heen, zal de luchtweerstand vele malen groter zijn, waardoor de kracht op de bevestiging ook vele malen groter zal zijn.

maarja, je hebt iig geen steenslag op je frame ;)
Specialized Tarmac Elite Compact

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 28 feb 2011 22:47

... om van de geplette insecten nog maar te zwijgen. Ik denk overigens wel dat de stof een enigszins open structuur heeft waardoor het met de luchtweerstand wel mee zal vallen.
Afbeelding

surfzeeuw
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:10

surfzeeuw 01 mar 2011 13:48

Gelukkig krijgt een fiets tijdens het rijden niet op z'n donder.
Als je door een putje o.i.d. rijdt zal de kracht op je vork vele malen hoger zijn dan wanneer goed gemonteerd op een drager.
Fabrikanten proberen zich tegenwoordig voor van alles en nog wat in te dekken. Lees voor de grap maar eens een bijsluiter van een medicijn. Het medicijn kan meer bijwerkingen veroorzaken dan de klacht ooit is.

En heb je geen vertrouwen in carbon, verkoop je fiets dan en stap over op alu of titanium.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 mar 2011 14:20

Geen enkele lichtgewicht fiets is geschikt/ontworpen om met hoge snelheid op een autodak vervoerd te worden (dus ook geen alu, titanium of staal valt nog te overwegen).
Wil je zoiets dan is de beschermer en snelheden tot max 100 km/h over niet te grote afstanden nog te overwegen.
Als je ziet wat proffietsen lijden als ze op een dak staan en wat er dan kapot gaat moet je dit gewoon niet willen.
Achterop of Beter nog in de auto zijn gewoon veel betere opties.

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 01 mar 2011 14:27

ben met deze fietsdrager naar de alpen gereden, geen centje pijn aan beide fietsen.

natuurlijk is er kans op steenslag maar met wat bescherming (schilderstape) heb ik hier geen last van gehad. ook niet overal zachtjes gereden. (max 130 wordt aangeraden door thule)

gerben---
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 aug 2010 00:34

gerben--- 01 mar 2011 22:02

Heb sinds vorige week ook de outride van Thule, en ik moet zeggen dat het echt een topsysteem is. Heb nog geen ervaring met stukken verder dan 100 km, maar dat gaat zeker komen van de zomer

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 01 mar 2011 22:39

Ik heb nu de Thule proride 591 voor de gewone toerfietsen. Maar zit te twijfelen of het een verstandige keuze om de racefiets te vervoeren met deze drager of dat ik de Outride 561 moet aanschaffen.

In de kofferbak of op de trekhaak is geen optie.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

Plaats reactie