Carbon zagen: masker opzetten!
-
- Forum-lid
Ben ik niet verbaasd over. Printplaten zijn uit glasvezel doordrenkt met epoxyhars vervaardigd en daarvan is ook geweten dat het inademen van het fijn stof ervan kankerverwekkend is.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Het probleem zit volgens de schrijver van het artikel niet in de epoxy, maar in het gebruik van de Nanotubes. Dat de epoxy bij inademen niet best is lijkt logisch. Van de nanotubes was dit dus niet bekend. Persoonlijk denk ik dat het voor ons als eindgebruiker wel losloopt. Als er eens iets op maat gemaakt wordt gebeurt dit meestal door de FM.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid HC
Het enige wat wij als fiesters soms zagen is het stuur en een zadelpen. Verder valt er met zagen weinig winst te behalen.
Ik doe voor de zekerheid altijd wel een kapje op.
Ik doe voor de zekerheid altijd wel een kapje op.
Als het net zo schadelijk is als carbon dan helpt een Gamma kapje niet. De afmetingen van het stof waar het hier om gaat zijn zo klein dat deze er gegarandeerd langs/doorheen gaan. Daarom zul je ook nooit mensen in asbest zien werken met een Gamma kapje.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
- daniel1975
- Forum-lid HC
Met het zagen van een vorkpijpje zal het allemaal wel meevallen hoor. Hoogst waarschijnlijk praten we hier over het inademen van grote hoeveelheden fijnstof en niet over die paar splinters die op de grond vallen als je zelf ff je vorkje inkort. Met een handzaag komt er niet veel stof vrij. Ga je met een slijptol oid aan de slag, dan wordt het al weer een ander verhaal.
Ik vind dit ook weer zo'n heerlijk artikel waar wij als normale particulie niks mee kunnen. Al dat overdreven gedoe met kapjes, valhelmpjes voor kids, etc gaat bij mij naar de stapel oud papier.
Ik vind dit ook weer zo'n heerlijk artikel waar wij als normale particulie niks mee kunnen. Al dat overdreven gedoe met kapjes, valhelmpjes voor kids, etc gaat bij mij naar de stapel oud papier.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid
Valhelmpjes voor kids hoort niet bij het overdreven gedoe. Zeker als een kind in het zitje achteraan zit met riempjes om want dan kan het bij een val zich niet beschermen.
Dit vind ik persoonlijk een niet zo slimme opmerking.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Een kind is veel weerbaarder en flexibeler dan wij denken. Ik ben zelf uit bomen gevallen, met mijn BMXje vaak genoeg op mijn bek gegaan als ik over een schansje sprong, door het ijs gezakt en verzin het allemaal maar. En misschien dat ik met een helm op niet geworden was wie ik nu ben, maar vrees dat het geen fluit had uitgemaakt 

Daniel1975 schreef:Met het zagen van een vorkpijpje zal het allemaal wel meevallen hoor.
Ga je met een slijptol oid aan de slag, dan wordt het al weer een ander verhaal.
Waarom zou je bij een CF-fiets een slijptop gebruiken:).
Niet echt iets waar je jezelf druk over hoeft te maken. Je zult echt het loodje niet leggen nadat je een vork hebt ingekort.
Ik ben er ook niet zo bang voor, die paar keer per jaar dat ik een vorkje of zadelpen afzaag. De fijnstof die vrijkomt van o.a. uitlaatgassen is veel bedreigender. Op het werk moesten wij altijd loodprikken, ik scoorde altijd veruit het hoogst en dit was volgens de arts 'normaal' bij fanatieke fietsers. Lekker gezond sporten. 

- daniel1975
- Forum-lid HC
@tiest: ik bedoelde het ook meer in algemene zin. Gewoon een paar asbestplaatjes van een schuurtje afhalen is bijv ook geen probleem, tot je er in gaat boren/zagen/slijpen...
-
- Forum-lid
Ijzeren Briek schreef:Valhelmpjes voor kids hoort niet bij het overdreven gedoe. Zeker als een kind in het zitje achteraan zit met riempjes om want dan kan het bij een val zich niet beschermen.
Lijkt mij eerder een typisch geval van zelf geen kinderen...?