Fiets zelf opbouwen; een paar vragen.
Ik kan een splinternieuw Colnago frame+voorvork en twee Shimano wielen (compleet met naaf dus) van een vriend kopen voor hooguit een paar honderd euro samen. Nu leek het me wel leuk om deze winter daar een mooie fiets van te bouwen.
Ik heb weinig verstand van de hedendaagse techniek, maar ben wel handig. Ik heb een paar jaar geleden een fiets van een jaar of 20-30 oud compleet opgebouwd en daar rij ik nu al een tijdje prima op, dus ik denk dat ik dat met nieuwer spul ook wel voor elkaar moet krijgen. Ik heb het Scott-topic van TS-Biker al gebookmarked, dat is alvast een mooie bron van info.
Nu mijn eerste vraag, over het frame: ik kan niet vinden wat het precieze type is, maar er staat 'Alluminium' op, met dubbel 'll' dus. Het lijkt me dat hij sowieso van aluminium is dan, maar misschien is dat meteen een typenaam? Hij zou zo'n twee jaar oud moeten zijn. De (rechte) voorvork past erbij qua kleur, is als een set gekocht. Op het frame staat nog een sticker van Columbus, dit blijkt een buizenfabrikant te zijn. Zegt dit iemand iets? Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwprijs van dit frame en evt. specs en waar dit ongeveer staat in de markt, qua kwaliteit.
Dan de tweede vraag: wat heb ik allemaal nodig?
Ik denk aan een 105-groep van Shimano zonder naven, in verband met budget. Dan een zadelpen, ik heb een recent zadel, dus die kan ik wel overzetten. Dan volgens mij alleen nog een balhoofdstel, stuurpen en stuur. Mis ik dan nog iets? Over de montage van de stuurpen heb ik nog wat onduidelijkheden.
Mijn oude fiets heeft een stuurpen met een hoek erin, in de vorm van een cijfer 7 zeg maar. Die verdwijnt gewoon direct in de vork. Ik lees hier echter allemaal dingen over spacers etc. en moderne stuurpennen bestaan alleen uit het horizontale deel van die '7'. Kan iemand me (liefst met foto's of tekeningen) uitleggen hoe die hele constructie van vork, balhoofdstel en stuurpen in elkaar zit?
Ik heb weinig verstand van de hedendaagse techniek, maar ben wel handig. Ik heb een paar jaar geleden een fiets van een jaar of 20-30 oud compleet opgebouwd en daar rij ik nu al een tijdje prima op, dus ik denk dat ik dat met nieuwer spul ook wel voor elkaar moet krijgen. Ik heb het Scott-topic van TS-Biker al gebookmarked, dat is alvast een mooie bron van info.
Nu mijn eerste vraag, over het frame: ik kan niet vinden wat het precieze type is, maar er staat 'Alluminium' op, met dubbel 'll' dus. Het lijkt me dat hij sowieso van aluminium is dan, maar misschien is dat meteen een typenaam? Hij zou zo'n twee jaar oud moeten zijn. De (rechte) voorvork past erbij qua kleur, is als een set gekocht. Op het frame staat nog een sticker van Columbus, dit blijkt een buizenfabrikant te zijn. Zegt dit iemand iets? Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwprijs van dit frame en evt. specs en waar dit ongeveer staat in de markt, qua kwaliteit.
Dan de tweede vraag: wat heb ik allemaal nodig?
Ik denk aan een 105-groep van Shimano zonder naven, in verband met budget. Dan een zadelpen, ik heb een recent zadel, dus die kan ik wel overzetten. Dan volgens mij alleen nog een balhoofdstel, stuurpen en stuur. Mis ik dan nog iets? Over de montage van de stuurpen heb ik nog wat onduidelijkheden.
Mijn oude fiets heeft een stuurpen met een hoek erin, in de vorm van een cijfer 7 zeg maar. Die verdwijnt gewoon direct in de vork. Ik lees hier echter allemaal dingen over spacers etc. en moderne stuurpennen bestaan alleen uit het horizontale deel van die '7'. Kan iemand me (liefst met foto's of tekeningen) uitleggen hoe die hele constructie van vork, balhoofdstel en stuurpen in elkaar zit?
Eventueel nog:TheLemon schreef: Dan de tweede vraag: wat heb ik allemaal nodig?
- bandjes
- pedalen
- stuurlint
TheLemon schreef: Mijn oude fiets heeft een stuurpen met een hoek erin, in de vorm van een cijfer 7 zeg maar. Die verdwijnt gewoon direct in de vork. Ik lees hier echter allemaal dingen over spacers etc. en moderne stuurpennen bestaan alleen uit het horizontale deel van die '7'. Kan iemand me (liefst met foto's of tekeningen) uitleggen hoe die hele constructie van vork, balhoofdstel en stuurpen in elkaar zit?
Dit is het verschil tussen het "ouderwetse" draadbalhoofd en het ahead systeem. Hier lees je er meer over:
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=68
http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm
- daniel1975
- Forum-lid HC
Let bij de zadelpen even op dat Colnago wel eens een afwijkende maat heeft en dan niet de standaard 31.6 en 27.2 hanteert. Een zadelpen moet echt precies passen!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
TheLemon schreef: Op het frame staat nog een sticker van Columbus, dit blijkt een buizenfabrikant te zijn. Zegt dit iemand iets?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, een fietsmaatje had haar oog laten vallen op een tweedehands specialized met 'columbus buizen'. Is dit goed spul?
Scepticus schreef:Columbus maakt dure en goedkope buizensets
Maar in ieder geval geen rotzooi! Maar zonder gekheid, waarschijnlijk staat de type aanduiding van de buizenset ook op de sticker. Even googelen geeft je dan meer informatie.
Columbus is een zeer gerenomeerd buizenfabrikant die al heel, heel erg lang in de fietsenindustrie zit.
Vroeger was het samen met Reynolds DE buizenleverancier voor staal.
Tegenwoordig maken ze hoge kwaliteit aluminium. Om niet alleen te mikken op de bovenkant van de markt leveren ze ook goedkopere sets, maar dat is nog steeds kwalitatief goed spul.
Met columbus bekoop je je niet.
Ben benieuwd of er een typenummer of buizentype op de sticker op de zitbuis staat.
Aluminium is in het Italiaans met dubbel L.
Als ik zo naar het plaatje kijk, dan is it een al wat ouder frame dat blijkbaar is blijven liggen.
Ik vind het wel mooi. Kan je een mooi karretje van maken.
Hoort eigenlijk geen Shimano op. zoiets moet je Italiaans afwerken.
Vroeger was het samen met Reynolds DE buizenleverancier voor staal.
Tegenwoordig maken ze hoge kwaliteit aluminium. Om niet alleen te mikken op de bovenkant van de markt leveren ze ook goedkopere sets, maar dat is nog steeds kwalitatief goed spul.
Met columbus bekoop je je niet.
Ben benieuwd of er een typenummer of buizentype op de sticker op de zitbuis staat.
Aluminium is in het Italiaans met dubbel L.
Als ik zo naar het plaatje kijk, dan is it een al wat ouder frame dat blijkbaar is blijven liggen.
Ik vind het wel mooi. Kan je een mooi karretje van maken.
Hoort eigenlijk geen Shimano op. zoiets moet je Italiaans afwerken.
Daar moet ik later even naar kijken, ik heb het frame zelf nog niet, het ligt nog bij die maat van me. Nog een vraagje: die voorvork is aan de bovenkant (het stuk waar wat afgezaagd wordt) één en al roest, volgens die vriend was dat al zo toen hij hem kocht. Kan dat geen kwaad?