Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zadel kwijt?

lior63
Forum-lid

lior63 28 aug 2008 10:43

In de straten van Parijs zag ik in delaatste etappe Voigt zonder zadel rondrijden.
Vandaag las ik dat Guttierez in de tijdrit in de Enecotour ook zijn zadel kwijtraakte.

Is dat toeval...?

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 28 aug 2008 10:54

Tja, te licht materiaal. Superstijf, maar niet sterk. Of gewoon een monteur die het principe vast-is-vast aanhangt en het aandraaimoment niet goed heeft ingeschat. Toch wel opvallend dat soort dingen. Het is niet professioneel. Hij had er bijna de hele ronde mee verloren.

berrre
Forum-lid

berrre 28 aug 2008 13:14

Kan toeval zijn. (Deze week zijn er ook twee verkeersvliegtuigen gecrasht. )

Maar van een peperduur pro fietszadel(pen) zou je dit niet verwachten. Hoog tijd dat de sponsers en fabrikanten zich daar eens over bezinnen. Ter vergelijking, hoeveel van de miljoenen goedkope zadels van gewone stadfietsen breken er af in volle rit?
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

sprintbom
Forum-lid

sprintbom 28 aug 2008 14:11

Alle zadels bij de profs zijn uitgevoerd met carbonbrug. Als men de bouten, waarmee het zadel op de zadelpen gemonteerd is, te vast zet, is de kans zeer groot als men een put inrijdt de zadelbrug breekt.

Meer moet men er niet achter zoeken.

Daarom heeft de fietshandelaar mijn zadel juist vast genoeg gezet om dit voorval zoveel mogelijk als kan uit te sluiten.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 aug 2008 14:13

Carbon brug? Ik zie ze zelden, ze rijden bijna allemaal met een titanium brug in de rondte
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

foosho
Forum-lid

foosho 28 aug 2008 14:21

Doe mij maar gewoon een stevige brug, die paar gram kan me echt gestolen worden.

sprintbom
Forum-lid

sprintbom 28 aug 2008 14:25

Ploegen die gesponsord worden van Sella Italia rijden bijna allemaal met SLR Kit Carbon en Flite Kit Carbonio. Hetzelfde voor de ploegen die gesponsord worden door Fizik, die rijden allemaal met Arione CX.

Deze zadelbruggen zijn allemaal in Carbon.

sprintbom
Forum-lid

sprintbom 28 aug 2008 14:30

@ Foosho, zo is natuurlijk iedere discussie overbodig. Dan kan je je ook vragen stellen waarom dan een aluminium of carbon fiets kopen? Waarom iets in Carbon kopen in het algemeen?

Dat had men beter niks veranderd aan de fietsen en dan reden we nu nog altijd met fietsen van in den tijd van Binda.

foosho
Forum-lid

foosho 28 aug 2008 14:37

Die bruggen krijgen een hoop klappen te verdragen.
Als er ineens mensen zonder zadel komen te rijden (dit heb ik nog nooit eerder gezien) is er kennelijk weinig marge qua stevigheid. Dat 't van carbon is maakt me niet uit verder, een dun genoege alu/tita-brug breekt net zo makkelijk, 't is gewoon de race om grammen vs stevigheid (en de keuze die je dan maakt).
En alles wordt steeds lichter (met behoud van stevigheid), dus van stilstaan is geen enkele sprake, 't is maar net of je jezelf op de edge wilt begeven. Als 't allemaal zo precies komt dat je naar de FM moet om die bouten aan te laten draaien hoeft 't voor mij al helemaal niet meer.

berrre
Forum-lid

berrre 28 aug 2008 18:25

Sprintbom schreef:@ Foosho, zo is natuurlijk iedere discussie overbodig. Dan kan je je ook vragen stellen waarom dan een aluminium of carbon fiets kopen? Waarom iets in Carbon kopen in het algemeen?

Dat had men beter niks veranderd aan de fietsen en dan reden we nu nog altijd met fietsen van in den tijd van Binda.

Geen gek idee. Toen bleven de zadels tenminste zitten.

Wat gewichtsbesparing betreft hebben we het wel ongeveer gehad. Een fiets moet trouwens ook een minimumgewicht respecteren.

Die eeuwige obsessie om "verbetering" gaat mij alvast te ver.

Evans, de materiaalfreak, ging met zijn nieuwe vork met "spoilers" een tijdrit winnen. Tot spijt van de fabrikant haalde hij het niet. Ze hadden natuurlijk gehoopt aan een stuk of wat touristen wel zo'n vorkje te kunnen slijten.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

sprintbom
Forum-lid

sprintbom 28 aug 2008 18:42

Ik rij met een carbonzadel, die is vast gezet (vast is vast) en ben echt geen licht persoon en nog geen probs met gehad. Maar ik kan aannemen dat dat bij de profs in het heetst van de strijd al eens te vast kan gezet worden. Met het gekend gevolg.

Vroeger moest alles juist met gevoel vast gezet worden of het was ook direct stuk. Nu word alles vast gezet met een momentsleuteltje. Dus ik zie geen verschil. Maar je hebt wel gelijk alles word lichter maar zeker en vast niet beter.

Wie geloofde nu die zever aangaande die Ridley fiets. Precies of die andere tijdritfietsen zijn niet in de windtunnel geweest.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 28 aug 2008 22:39

Foosho schreef:....(dit heb ik nog nooit eerder gezien).....
Jens Voigt is het ook gebeurd op de Champs-Élysées.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Plaats reactie