Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tikkend geluid tijdens het rijden

bertpleizier
Forum-lid

bertpleizier 31 aug 2008 20:13

Deze vakantie heb ik mijn fiets (Batavus Mohawk) hegenomen naar Oostenrijk. Na een aantal beklimminkjes begon ik een tikkend geluid te horen tijdens het fietsen.

Het is bijna alleen als er enige druk op de pedalen gezet wordt (dus bij gewoon fietsen op een vlakke weg hoor je niets, maar bij versnellen of bergop fietsen wel). Het geluid is niet gerelateerd aan mijn trapfrequentie, want als ik schakel blijft het geluid in het oude tempo hoorbaar. Pas als ik een 1:1 verzet inschakel, hoor ik het geluid steeds als bijvoorbeeld mijn ene trapper boven is. Ik voel geen tik in mijn pedalen, dus een kapotte trapper / crank zijn voor mij uitgesloten.

Naar mijn inzien komt het geluid dus vanuit mijn achteras. Zou hier een kogellagertje kapot kunnen zijn?

perik
Forum-lid

perik 31 aug 2008 20:18

Het klinkt een beetje als een probleem met je body. Bij veel achternaven kun je deze er makkelijk afhalen en schoonmaken/smeren.

rudi
Forum-lid

rudi 31 aug 2008 21:46

Wat ook heel vaak een oorzaak is, zijn de spaken die tikken. Gewoon op de nippels een beetje olie spuiten en heel vaak is het probleem opgelost.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 31 aug 2008 22:56

Bracket is ook een mogelijkheid. Demonteren, draad opnieuw invetten en terug monteren.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 31 aug 2008 23:00

Uiteinde kabel voorderailleur sleept langs crank of schoenplaatje niet goed vast? 2 simpele dingen die ik ooit heb gehad:-D

Plaats reactie