Speling balhoofd komt steeds terug
-
- Forum-lid
Hallo forummers,
ik heb een vraag over de speling in het balhoofd van mijn fiets. Deze kan ik steeds spelingvrij instellen, maar na een ritje is de speling weer terug. De vorkbuis is van carbon met daarin een expander. Er zitten nu sinds gisteren nieuwe lagers in, dus daar kan het niet aan liggen. Om te kijken of het niet aan de klemming van de stuurpen ligt ook maar meteen even een andere stuurpen gemonteerd (had afgelopen zomer na afdalingen met veel remmen het idee dat het daar ook wel aan kon liggen, kwam dan namelijk veel speling op). Voor de zekerheid de vorkbuis nog ingesmeerd met carbon montagepasta en daarna de stuurpen goed vastgezet. Op het bovenste balhoofdlager heb ik naast het standaard conusvormige ding ook nog een extra vulringetje gelegd (is misschien niet eens nodig) daarop de top cover, dan de stuurpen en daarop nog een spacer met nog een mm of 5 ruimte tot de bovenkant van de vorkbuis. Snap dus niet waar ik het probleem in moet zoeken. Frame?? Of zie ik nog wat over het hoofd? Edit: de kap op het bovenste lager, top cover heet zo'n ding geloof ik, kan ik nog verdraaien onder de stuurpen. Hoort dat zo? Bij mijn andere fiets lukt dit namelijk niet.. Alle suggesties zijn van harte welkom! Alvast bedankt!
ik heb een vraag over de speling in het balhoofd van mijn fiets. Deze kan ik steeds spelingvrij instellen, maar na een ritje is de speling weer terug. De vorkbuis is van carbon met daarin een expander. Er zitten nu sinds gisteren nieuwe lagers in, dus daar kan het niet aan liggen. Om te kijken of het niet aan de klemming van de stuurpen ligt ook maar meteen even een andere stuurpen gemonteerd (had afgelopen zomer na afdalingen met veel remmen het idee dat het daar ook wel aan kon liggen, kwam dan namelijk veel speling op). Voor de zekerheid de vorkbuis nog ingesmeerd met carbon montagepasta en daarna de stuurpen goed vastgezet. Op het bovenste balhoofdlager heb ik naast het standaard conusvormige ding ook nog een extra vulringetje gelegd (is misschien niet eens nodig) daarop de top cover, dan de stuurpen en daarop nog een spacer met nog een mm of 5 ruimte tot de bovenkant van de vorkbuis. Snap dus niet waar ik het probleem in moet zoeken. Frame?? Of zie ik nog wat over het hoofd? Edit: de kap op het bovenste lager, top cover heet zo'n ding geloof ik, kan ik nog verdraaien onder de stuurpen. Hoort dat zo? Bij mijn andere fiets lukt dit namelijk niet.. Alle suggesties zijn van harte welkom! Alvast bedankt!
Merkwaardig!
Mijn ervaring bij nieuwe lagers: moet je nog 1 of 2 x nastellen (fietsenmakers stellen ze daarom vanaf het begin te strak af).
Op de een of andere manier komt toch de stuurpen los te zitten, heb je deze met een momentsleutel aangedraaid, meestal 5Nm?
Weet je zeker dat het balhoofd goed is afgesteld als je deze vastzet? Wellicht een vulringetje gebruiken.
Mijn ervaring bij nieuwe lagers: moet je nog 1 of 2 x nastellen (fietsenmakers stellen ze daarom vanaf het begin te strak af).
Op de een of andere manier komt toch de stuurpen los te zitten, heb je deze met een momentsleutel aangedraaid, meestal 5Nm?
Weet je zeker dat het balhoofd goed is afgesteld als je deze vastzet? Wellicht een vulringetje gebruiken.
-
- Forum-lid
Lagers zal ik dan in ieder geval nog eens nastellen.
Boutjes heb ik op gevoel aangedraaid, voor mijn gevoel eerder te strak dan te los. Bij andere fietsen nooit een probleem, bij deze wel sinds een tijdje.
Vulringetje heb ik gebruikt, kan er nog wel een extra tussen doen, maar dan onstaat er een enorme kier tussen bovenkant frame en top cover...
Boutjes heb ik op gevoel aangedraaid, voor mijn gevoel eerder te strak dan te los. Bij andere fietsen nooit een probleem, bij deze wel sinds een tijdje.
Vulringetje heb ik gebruikt, kan er nog wel een extra tussen doen, maar dan onstaat er een enorme kier tussen bovenkant frame en top cover...
-
- Forum-lid
De eerste ring die ge op de vork moet plaatsen waarschijnlijk niet diep genoeg geklopt. Met een gepaste buis over de vork en stevig op stampen. Als die niet diep genoeg zit komt ie lager te zitten bij gebruik en door te schokken en zo krijg je speling.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
-
- Forum-lid HC
Waarschijnlijk een probleem met de expander, deze klemt niet voldoende.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
SpiritWetteren schreef:De eerste ring die ge op de vork moet plaatsen waarschijnlijk niet diep genoeg geklopt. Met een gepaste buis over de vork en stevig op stampen. Als die niet diep genoeg zit komt ie lager te zitten bij gebruik en door te schokken en zo krijg je speling.
Dit zou ook nog kunnen. Ga het even proberen en dan volgt morgen de volgende test.
colnagofreak schreef:Waarschijnlijk een probleem met de expander, deze klemt niet voldoende.
+1!
-
- Forum-lid
Indien een geïntegreerd balhoofd: weet je zeker dat de zaak goed gevlakt / gefreesd is? ( geldt eigenlijk ook voor traditioneel ).
Dit had een fietsmaatje ook en na vijf keer terug naar de FM en twee keer nieuwe lagers was het resultaat nul.
FM bleek de spullen om het balhoofd te fresen niet te hebben.
Toen naar een echte FM en het klusje was in een half uur klaar.
Problemen nooit meer terug gezien, inmiddels vijf jaar terug.
Dit had een fietsmaatje ook en na vijf keer terug naar de FM en twee keer nieuwe lagers was het resultaat nul.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid
campa=super schreef:Indien een geïntegreerd balhoofd: weet je zeker dat de zaak goed gevlakt / gefreesd is? ( geldt eigenlijk ook voor traditioneel ).
Ik heb mijn fiets zelf in elkaar gestoken en met het bijgeleverde balhoofd van de fietsfabrikant geen probleem gehad. Als hier en daar wat spullen bijeen raapt is het om problemen vragen.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
-
- Forum-lid
De fiets van mijn fietsmaatje was compleet gekocht bij en geassembleerd door de eerste FM ( prutser ).
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
colnagofreak schreef:Waarschijnlijk een probleem met de expander, deze klemt niet voldoende.
Kan iemand mij dat uitleggen? Ik dacht namelijk dat de expander alleen maar de vork omhoog trekt om het spul spelingvrij af te kunnen stellen, maar dat de daadwerkelijke klemming met de stuurpen plaatsvindt.