Met de zoekfunctie heb ik hierover al wat info kunnen vinden op het forum, maar dat ging over alu achterpatten. Ik wil graag advies over de verbogen, niet verwisselbare achterpat van mijn Bianchi uit 1975. Tijdens een testvlucht sloeg helaas de achterderailleur in het wiel, met als gevolg een verbuiging naar binnen, en een verbuiging van de twee pootjes van de achterpat uit elkaar.
Eerste verbuiging heb ik rechtgekregen, tweede verbuiging gaat bij de fietsenmaker plaatsvinden.
Mijn vraag: hoe betrouwbaar is deze pat nog? Het betreft zoals gezegd een oud stalen frame, zeer weinig gebruikt, en robuust uitgevoerd.
graag jullie mening!
verbogen achterpat
-
pleegzusterbloe
- Forum-lid
-
campasuper
- Forum-lid
Misschien wat laat, maar ik zou de pat eerst lichtjes warm stoken voor ik ging buigen, minder kans op breuk ( vooral niet te heet !!! ).
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
pleegzusterbloe
- Forum-lid
Ik hoorde daar de techneut die me hielp ook al iets over mompelen. Dank jullie voor de reacties tot nu toe, het doet mijn hoop weer wat opleven (wil het frame na die eerste rit niet meteen kwijt!)
Nooit rechtbuigen, dat betekent dat de betreffende pad al 2keer verbogen is, hierdoor wordt deze altijd zwakker. Het vervangen van een achterpad is zeker in het geval van een alu / stalen frame niet zoveel werk en de kosten wegen mijn inziens niet op tegen het verzwakken van het frame en de problemen bij een evt. breuk / hernieuwe verbuiging. mijn advies gewoon laten vervangen. (ik heb het 2x bij een alu pad in m'n carbon frame gehad en no-way dat ik die liet rechtbuigen).
De kristalstructuur van het staal verandert door (koud) verbuigen. Dat is altijd een verzwakking. Je weet dus nooit wanneer het zal afbreken. Je kan hem beter gewoon vervangen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Niet overdrijven. Ik heb stalen wedstrijdframes tot soms vijf keer toe gericht (zowel pat als achtervork) zonder ook maar één keer een probleem te ondervinden. Als het het met beleid doet valt het best mee (bovendien zijn goede stalen frames met zilver gesoldeerd en dat vloeit a bij relatief lage temperatuur dus verwarmen zou ik bij dat soort frames gewoon laten)
Alu kan max een keer of twee rechtgebogen worden maar zal inderdaad eerder breken.
Alu kan max een keer of twee rechtgebogen worden maar zal inderdaad eerder breken.