Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleur Shimano Deore LX schakelt onregelmatig

berrre
Forum-lid

berrre 13 okt 2008 14:02

Heb een mountainbike in elkaar gezet.

Groep Shimano Deore LX, zo goed als nieuw, d.w.z. geen sporen van slijtage. Alle onderdelen uit elkaar gehaald, gereinigd, gesmeerd en gemonteerd. Cassette (7S) is nieuw en draait als een spinnenwiel, ketting komt recht uit de verpakking. (Nog met fabrieksvet).

De Deore derailleur werkt flink tegen. De "rapid fire" shifter is prima in orde, pijnlijk schoon en goed gesmeerd. Ook de kabels zijn nagelnieuw.

Het probleem is dat de derailleur foutloos opwaarts schakelt, maar hij hapert bij het neerwaarts schakelen. Als ik de kablelspanning dan aanpas tot hij foutloos neerwaarts schakelt, dan hapert hij weer in opwaartse zin. Als ik één klik verder druk om hem te dwingen van te schakelen, dan verspringt hij gelijk twee standen. Hij doet dus wel alle standen aan, maar gedraagt zich onbetrouwbaar.

De kooi hangt perfect parallel en de kettinglengte is correct.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen? Zelf heb ik de indruk dat ik alles al heb gehad. Het is lang niet mijn eerste derailleur die ik afregel. Met goedkopere modellen heb ik meestal minder moeilijkheden.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 13 okt 2008 15:00

Lijkt mij toch dat je het in de richting van de kabels moet zoeken, niet de kabels zelf maar waar ze vertrekken aan de shifters en waar ze aan de deraileur zelf toekomen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 13 okt 2008 15:42

Tsja, de kabels denk ik ook. Nieuwe kabels zit altijd wat rek in, hoewel het onwaarschijnlijk lijkt dat dit gebeurt met één enkele schakelaktie.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

berrre
Forum-lid

berrre 13 okt 2008 16:57

Bedankt voor de reacties.

Ondertussen heb ik de kabels en kabeldoorgangen nog eens extra ingevet en alle scharniertjes van de derailleur nog een extra drupje olie gegeven. Dat leverde helaas geen verbetering.

Wel heb ik het schroefje dat de invalshoek van de ketting regelt (vlak bij de derailleurnok) halfweg open gedraaid. Die stond namelijk helemaal dicht. De derailleur is nu een flink aantal graden naar boven gekanteld, zodat de kooi de ketting dichter bij de kranjes bengt en ze dus nauwer omsluit. Dat geeft wel een flinke verbetering.

Hij doet het toch nog te langzaam naar mijn zin, maar ik verwacht dat het enkele kilometers later sneller zal gaan. Desnoods zet ik dat schroefje nog wat losser. (Het was oorspronkelijk geborgd met groene loctide, dus dat zal wel kritisch wezen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

jlve
Forum-lid

jlve 13 okt 2008 19:42

Geen rem-buitenkabels gebruikt voor de schakelkabels ?, Deze zijn wat minder stijf en hebben bij mij ook een keer voor dit probleem gezorgd.

berrre
Forum-lid

berrre 13 okt 2008 21:00

jlve schreef:Geen rem-buitenkabels gebruikt voor de schakelkabels ?, Deze zijn wat minder stijf en hebben bij mij ook een keer voor dit probleem gezorgd.

Mijn buitenkabels zijn van het stugge type.

Bovendien slijp ik de uiteinden altijd mooi haaks en glad af en zet er dan metalen hoedjes op. Geslepen uiteinden geven geen "zompig" gevoel, maar voelen heel direct aan. Dat valt uiteraard het best op bij de remkabels.

Wie buitenkabels slijpt moet wel letten op de nylon binnenmantel die makkelijk dicht smelt. Ik steek er een binnenkabel door als hij nog warm is. Even "zwengelen" maakt de nylon lining dan goed open.

Heb vanmiddag al enkele kilometers met dat fietsje gereden en veel op en neer geschakeld. Zo nu en dan nog wat bijgeregeld. Het gaat al een stuk beter; al ben ik nog niet helemaal tevreden.

perik
Forum-lid

perik 13 okt 2008 21:05

Wat is je vergelijkingmateriaal? Het is namelijk ook zo dat die oude 7 speed groepen een stukje minder soepel werken dan het materiaal van tegenwoordig.

berrre
Forum-lid

berrre 14 okt 2008 06:49

perik schreef:Wat is je vergelijkingmateriaal? Het is namelijk ook zo dat die oude 7 speed groepen een stukje minder soepel werken dan het materiaal van tegenwoordig.
Hij schakelde eerst (veel) trager dan bijvoorbeeld een grip shifter bij een stadsfiets. En vaak deed hij het helemaal niet, bleef hij gewoon op de vorige versnelling staan. Die schakelsnelheid is me niet zo'n zorg; als hij maar correct werkt.

Ik heb voor de zekerheid een buitenkabel vervangen. Blijkt dat ik toch een ongeschikt type had gebruikt. Die was inderdaad voor de remmen; met een spiraalmantel. Dat type voelt "sponzig" aan, wegens de samendrukbaarheid van de mantel. Een derailleur kan dat niet hebben.

Het schakelen gaat behoorlijk veel vlotter nu.

Nogmaals bedankt allemaal. Zonder de tip over die kabel had ik waarschijnlijk nog lang gezocht.

fritshoeve
Forum-lid

fritshoeve 24 okt 2008 23:31

Ik lijk dezelfde kwaal te hebben. Deore LX, lange slag achterder. icm 11-32, 9 speed. Kettingwieltjes staan goed, ik heb de stelschroef zoveel mogelijk naar binnen gedraaid, kettinglengte is ok.

Ook bij mij is het het een of het ander: of naar boven schakelt het goed, of, als ik de kabelspanning aanpas naar beneden.

In het beste geval loopt het naar boven ok, maar gaat het terugschakelen van 9 naar 8 niet goed, hier heb ik dan 2 tikjes van de shifter voor nodig.

De derailleur is nieuw (heb ik moeten vervangen), rest van de onderdelen niet.

Ik heb geen idee wat te doen om het beter te krijgen. Graag tips...
Frits

berrre
Forum-lid

berrre 25 okt 2008 10:31

Hier doet hij het nu beter met die nieuwe buitenkabels; voor zover de kettinglijn niet kruist. Maar daar kan ik mee leven. Ik gebruik de buitenste kransjes alleen met het overeenkomende voorblad. Dan gaat het prima.

Perfect haaks geslepen einden van de buitenkabels zijn belangrijk. Ik doop ze ook even in het vet bij de montage. Er mag niet het minste speling zitten tussen buiten- en binnenkabel.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 25 okt 2008 11:13

Voor het smeren van kabels gebruik je beter een dunne olie ipv vet. Vet is dikker, vooral bij koud weer kan dit problemen gaan geven.
@ fritshoeve. Je cassette en ketting zijn nog OK? Ik zou beginnen met de kabels te smeren. Hiervoor hoef je niks los te halen. Als je de derailleur ontspant, heb je waarschijnlijk genoeg ruimte om de mantel achter de stoppers vandaan te trekken. WD-40 erop spuiten, en vervolgens de buitenkabel heen en weer bewegen.
Het kan zeker geen kwaad af en toe nieuwe kabels te monteren. Als je erg veel in de modder rijdt, misschien zijn Nokon's of Flak Jackets oid een goede optie. Wel wat duurder dan standaard.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

fritshoeve
Forum-lid

fritshoeve 25 okt 2008 15:56

@kaj1500 bedankt voor de reactie: ik ga maar even een nieuwe derailleurkabel halen en goed in het vet zetten (cassette en ketting hebben denk ik max 1000 km gelopen (fiets is van mn broer dus weet ik het niet precies), dus die moeten nog goed zijn).
Laat wel weten wat het resultaat wordt.
Frits

Plaats reactie