Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wat ga ik merken met een andere wielset?

erwinb
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:05
Locatie: Zutphen

erwinb 05 mar 2011 23:38

Even een korte introductie over het hoe en waarom van deze post :)...

Sinds een jaar of twee ben ik (redelijk) fanatiek aan het fietsen. Het eerste jaar heb ik een goedkope nieuwe fiets gekocht bij de dichtstbijzijnde fietsenmaker en daar heb ik lekker 5000 km op gefietst (Raleigh Team Race, Sora/2200 afgemonteerd, el cheapo fiets)

Toen had ik het fietsvirus flink te pakken en heb ik vorig jaar een nieuwe fiets gekocht, met wat betere onderdelen (Cannondale CAAD 9, Ultegra 6700 afgemonteerd) en de andere fiets tot winterfiets gepromoveerd.

Nu is de groep van de winterfiets aan vervanging toe en heb ik een Shimano 105 groep op de kop getikt (nieuw) maar nu wil ik hier ook andere wielen inzetten.

De Cannondale heeft Fulcrum Racing 7 en na rondstruinen hier op het forum bleek dat dit wielen zijn met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Dus ik dacht daar nog een setje van bij te kopen voor de winterfiets.

Nu heeft iemand mij een setje Mavic Ksyrium Elite aangeboden (2011 versie, nieuw, maar voor een goede prijs) om in de CAAD 9 te zetten en de Fulcrums dan door te schuiven. Alleen zijn de Ksyriums nog een stuk duurder dan een setje nieuwe Fulcrum Racing 7, waar ik eigenlijk prima op fiets.

Nu heb ik best wel geld over voor een nieuwe, mooie en goede wielset, alleen vraag ik me af wat ik nu bij een duurdere wielset (Ksyrium Elite, Fulcrum Racing 3 en de andere sets die in de Fiets van maart getest zijn) ga merken. Ik fiets tussen de 5000 en 7500 km per jaar, vooral in (vlak) Nederland (met uitstapjes naar Limburg), dit jaar waarschijnlijk ook in de Eiffel en in Toscane.

Wat is wijsheid, nog een set Fulcrum Racing 7 (bijvoorbeeld) of een duurdere set in de categorie van de Ksyriums en Racing 3?

Ga ik harder met een duurdere set? Fietst het beter? Wat zijn de verschillen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 mar 2011 00:51

Veel harder zal je waarschijnlijk door die wielset niet gaan, maar doordat ze wat lichter zijn scheelt het net weer wat bergop. Ook bij het aanzetten zal er wel verschil te merken zijn.
Wielen acceleren sneller, zijn wat stijver en geven kracht wat directen aan de weg door. Aangezien je best een behoorlijk aantal kilometers maakt vind ik dat het best wat mag kosten hoor.

Maar een handgespaakt setje kan altijd nog wat goedkoper en vooral ook langer meegaan dan de fabriekswielen. Er komen vast nog wel een aantal experts voorbij om je daarover voor te lichten. Heb zelf niet zoveel verstand van combinaties etc.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 06 mar 2011 00:55

Ga je harder gaan in vlak Nederland met die duurdere wielset? Ik denk van niet. Waar zit het verschil dan wel? In gewicht maar daar heb je geen last van in vlak Nederland. Waar de duurdere sets wel iets beter in zijn is in afdichting. Na een regenrit de garage binnen en zelf voor TV in de namiddag, no problem. Je pakt de volgende keer je fiets en die wielen bollen net als de vorige keer. Ik zeg niet dat die goedkopere sets om zeep zijn na een regenrit maar de duurdere verdragen dat toch een stuk beter.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 06 mar 2011 01:42

>Wat ga ik merken met een andere wielset?
Vooral pijn in de portemonnee.
Velgenfluisteraar

Florezido

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 06 mar 2011 02:02

Lichtere wielen zorgen voor betere acceleratie. Mavic Elite is een stuk lichter dan de Fulcrum 7.

De Mavic Elite zijmm stijver dan bijvoorbeeld de Fulcrum 7.

Ik zou zeggen dat de Elite beter past bij het Cad 9 frame. Beide zijn dan redelijk licht.

Ik denk dat 105, Cad 9 en de Elite een mooie combinatie is.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

erwinb
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:05
Locatie: Zutphen

erwinb 06 mar 2011 21:42

Diogenes schreef:>Wat ga ik merken met een andere wielset?
Vooral pijn in de portemonnee.


Met andere woorden, ik kan beter nog een setje Fulcrum Racing 7 erbij kopen?

Ik ga nog maar eens nadenken wat ik zal doen :). Bedankt voor de informatie tot nu toe.

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 06 mar 2011 21:51

Zoek de verschillen in de details, je zal niet echt een 'wow-gevoel' hebben.

Zelf rij ik met een setje Easton Vista (zelfde categorie als de Racing 7) en Fulcrum Racing 3. Met de Fulcrum's ga ik voor m'n gevoel iets 'lekkerder' door de bocht, voelt het wat comfortabeler en kost het iets minder moeite op snelheid te komen. Daarnaast heeft het natuurlijk ook wel wat positieve effecten tussen de oren. ;)

Overigens, hoe komen de Fulcrum Racing 3 uit de test van Fiets?

erwinb
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:05
Locatie: Zutphen

erwinb 06 mar 2011 22:04

De Fulcrum Racing 3 komen ook erg goed uit de test van Fiets (hetzelfde cijfer als de Mavics, een 7,5).

De positieve effecten tussen de oren zijn natuurlijk ook leuk. Mooier en beter materiaal zijn goed voor de moraal en daar ga je dus harder van fietsen, ook al ben ik maar een toerder, ik vind het ook leuk om harder te gaan dan anderen :).

jappiex
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 07 mar 2011 22:03

Ik denk dat een paar echt betere wielen een behoorlijk verschil maakt. Een paar betere lagers en een stijver en lichter wiel. Je moet wel heel erg toeren moet je dat niet merken. Denk ook om een paar goede bandjes. Laatst een Racing 1 met Hutchinson draadbandjes gespot. Dan gooi je alle voordeel van mooie wielen weer weg.

selespeed
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 jan 2007 10:17

selespeed 08 mar 2011 17:50

Ijzeren Briek schreef:Ga je harder gaan in vlak Nederland met die duurdere wielset? Ik denk van niet. Waar zit het verschil dan wel? In gewicht maar daar heb je geen last van in vlak Nederland. Waar de duurdere sets wel iets beter in zijn is in afdichting. Na een regenrit de garage binnen en zelf voor TV in de namiddag, no problem. Je pakt de volgende keer je fiets en die wielen bollen net als de vorige keer. Ik zeg niet dat die goedkopere sets om zeep zijn na een regenrit maar de duurdere verdragen dat toch een stuk beter.


Ja, je gaat harder in vlak Nederland; berg af bijvoorbeeld. Duurdere wielen 'draaien/bollen' veel beter en dat scheelt zeker ook bergop. Wat berg af scheelt, scheelt ook berg op.

Hoezo vlak; als ik 100 km fiets heb ik zo 1200 hoogtemeters. Zonder de grens over te gaan.
Ad6 2010/2011/2012, Ven2-4Cancer 2011/2012/2013. In 2014 Ventoux3

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 08 mar 2011 23:31

Leuke discussie dit (naast het feit dat duurdere wielen altijd goed zijn voor het moraal), moet je het resultaat altijd maar afwachten hoewel ik wel denk dat duurder = duurzamer ?

Eens met Jappiex, goede banden zijn minstens net zo belangrijk !

Plaats reactie