Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

klem om vorkbuis?

fw
Forum-lid

fw 20 okt 2008 15:08

Ik heb sinds kort een nieuwe fiets waarbij het me onlangs opviel dat er om de vorkbuis naast een spacer ook een aparte klem was gemonteerd.

Nu ben ik qua techniek nog een redelijke beginner en ik vroeg me dan ook af of deze klem noodzakelijk is (normaliter "klem" je toch met de stuurpen en een kroon?) en waarom deze klem een zaag-vorm heeft?

Kan iemand mij hier duidelijkheid over verschaffen? Voor de duidelijkheid heb ik even een foto toegevoegd.

AfbeeldingAfbeelding

edwin01
Forum-lid

edwin01 20 okt 2008 15:26

Is het een Easton vork? Dan gaat het om een zgn. beartrap, een gevalletje om het balhoofd mee af te stellen. Ik heb er ook één gehad, werkte bij mij verre van feilloos; snel vervangen door een FSA expander.....

fw
Forum-lid

fw 20 okt 2008 16:12

Ah, niet bijna gedacht dat het te maken kon hebben met het merk vork. Het is een easton ec90sl inderdaad. Als ik je goed begrijp, zou ik deze (beartrap) moeten vervangen met een spacer en er een expander op moet zetten?

Een snelle google zoekactie levert dit op;
Afbeelding

Zal speciaal voor carbon vorken zijn gezien de vorm?

edwin01
Forum-lid

edwin01 20 okt 2008 17:21

Oeps! Ik bedoelde eigenlijk te zeggen: IK HEB HEM snel vervangen door een......
Maar ik heb idd meer ongunstige verhalen gehoord over de beartrap. Dus als die van jou ook constant blijft loslopen, zelfs met Loctite op het schroefdraad, dan heb je aan de FSA expander (ja, je hebt de goeie gevonden!) een stuk meer. En inderdaad een spacertje ipv de beartrap.....

Plaats reactie