Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Brooks B17 staat schuin, neus te hoog of te laag

berrre
Forum-lid

berrre 26 okt 2008 10:43

Heb een Brooks B17 aangekocht. De gekartelde zadelstrop laat niet toe om het zadel horizontaal te zetten. Ofwel staat hij een klik te hoog, ofweg een klik te laag. De neus staat dan ofwel een halve centimeter boven of onder de ideale lijn. Beide posities geven een ongemakkelijke zithouding. De hogere stand is de minst hinderlijke.

Is er een manier om dat op te lossen?
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

sirbas
Forum-lid

sirbas 26 okt 2008 14:44

Ga er eerst maar eens 500 km op fietsen, kan het zadel zich " zetten". Heb hetzelfde met een B33 gehad, maar had al ervaring met een B66 dus was gewaarschuwd.
Aan de relatie met een Brooks moet je gewoon werken.... ;)

berrre
Forum-lid

berrre 26 okt 2008 19:30

Heb een nog een andere Brooks (B67) op mijn stadsfiets. Die stond vanaf de eerste dag perfect horizontaal en zat ook perfect, heeft nooit het minste ongemak gegeven.

Heb voor de lol die nieuwe B17 even op mijn stadfiets getransplanteerd. Daarop staat hij wel helemaal horizontaal, omdat die zitbuis een andere hoek heeft. Hij zit (en rijdt) perfect.

Maar op de ATB kan ik hem niet horizontaal zetten omdat de zadelstrop te grote intervallen heeft. Hij staat gewoon verkeerd. Dat heeft niets met inrijden te maken; 1000 km later staat hij immers nog even scheef.

Misschien is het op te lossen met een patent zadelbuis. Ik vraag me af of dat past op de rails van de B17.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 26 okt 2008 19:42

Wat je best kan gebruiken is een zadelpen met 2 microschroefjes a la Thomson. BBB en andere minder prijzige merken maken die ook.
Afbeelding
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

berrre
Forum-lid

berrre 26 okt 2008 19:59

Bedankt voor die tip. Wist niet dat zoiets bestond.

Plaats reactie