Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stickers herlijmen?

berrre
Forum-lid

berrre 31 okt 2008 21:50

Heb enkele oude stickers in gave toestand kunnen weghalen vooraleer een frame te herspuiten. De fiets is intussen opnieuw afgemonteerd.

Nu wil ik die stickers opnieuw aanbrengen. Helaas is de lijmlaag haast volledig verdwenen. Is er een manier om stickers opnieuw betrouwbaar te lijmen zonder dat het een smeerboel wordt?

Heb al gedacht aan de lijmlaag van dubbelzijdig tape; maar die lijkt me erg dik. Bovendien is dat spul niet makkelijk precies te snijden.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

-divo-
Forum-lid

-divo- 01 nov 2008 14:36

- Nieuwe stickers laten maken.

- Of inderdaad met dubbelzijdige tape. Die heb je natuurlijk ook heel erg dun en niet alleen in vloerbedekking uitvoering van de Gamma. Je zult daarvoor naar een hobbyzaak of modelbouwzaak moeten en een geschikt mesje aanschaffen waarbij je makkelijk de rondingen kunt volgen om uit te snijden. (dus geen standaard hobbymesje) Wordt een secuur werkje maar als je tijd vrijmaakt én het juiste materiaal aanschaft én een juiste werkplek met goede verlichting, ondergrond, ed is het denk ik best te doen.

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 01 nov 2008 14:47

Denk niet dat het gaat werken, uiteraard krijg je het met wat huisvlijt wel aangebracht maar na een goeie regenbui of schoonmaakbeurt denk ik dat de vellen erbij hangen.

Misschien kan www.wieldesign.nl wat voor je betekenen, die maken allerlei stickers (ook van merken) voor wielsets maar kunnen dit waarschijnlijk ook voor framestickers maken.
"Try not. Do or do not......there is no try"

-divo-
Forum-lid

-divo- 01 nov 2008 15:01

Sorry dat vind ik onzin, waarom zouden de vellen erbij hangen?
Er zijn echt wel goede tapes te verkrijgen die gewoon vocht weerstaan.
Er zijn natuurlijk tal van kwaliteiten van pulp tot zeer professionele producten die misschien zelfs in de scheepvaart of luchtvaart gebruikt worden en moeten voldoen aan hoge eisen. Kwestie van informeren en zoeken.

Als je de ondergrond goed vetvrij maakt hoeft het weinig tot geen verschil te zijn in vergelijk met originele stickers. Originele stickers hebben trouwens ook een bepaalde kwaliteit die niet altijd persé de beste is.

Ik noem als voorbeeld de stickers van Principia (weliswaar op een geanodiseerde ondergrond)
Of F. de Grove die onlangs de stickers van z'n wielen afwaste.
Zo zijn er wel meer voorbeelden van originele stickers die het na korte tijd begeven.

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 04 nov 2008 01:09

Uit je verhaal maak ik op dat je het nog niet zelf geprobeerd hebt op deze manier. Het lijkt mij dat er een vrij dikke "rand" ontstaat als je een dubbelzijdige tape (van welke kwaliteit dan ook) gaat gebruiken.

Vandaar dat ik vermoed dat je het met de eerste de beste wasbeurt eraf haalt omdat je simpelweg met je spons of doek blijft hangen.

Misschien dat een lijmsoort die geschikt is voor deze stickers en je wielen niet aantasten wel zou kunnen werken in dit geval.

-divo-
Forum-lid

-divo- 04 nov 2008 15:13

andromeda schreef:Uit je verhaal maak ik op dat je het nog niet zelf geprobeerd hebt op deze manier. Het lijkt mij dat er een vrij dikke "rand" ontstaat als je een dubbelzijdige tape (van welke kwaliteit dan ook) gaat gebruiken.

Vandaar dat ik vermoed dat je het met de eerste de beste wasbeurt eraf haalt omdat je simpelweg met je spons of doek blijft hangen.

Misschien dat een lijmsoort die geschikt is voor deze stickers en je wielen niet aantasten wel zou kunnen werken in dit geval.

Nee ik heb dat nog niet zelf geprobeerd. Wel wat ervaring met hele dunne tweezijdige tapes. Die kunnen echt flinterdun zijn en onnoemelijk plakken. Zo dun kan jij nooit met aparte lijm lijmen. Jij hebt veel te dikke tape in gedachten. . .

Je hebt dubbelzijdige tape van (ff ruwe schatting) tussen de 30 en 300 um moet te vinden zijn.

1 micrometer (um) = 0.001 mm

Daar blijf jij echt niet met je spons achter hangen hoor . . . . :D

Ik kon zo snel niet de juiste tape vinden maar hier de specs van een soortgelijke dubbelzijdige tape. Deze is dus 115 um. Gewoon even als voorbeeld.
http://www.supertape.nl/index.php?page= ... s=&item=71

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 04 nov 2008 18:26

OK, duidelijk.

IK had niet echt de tape in gedachten die je in de bouwmarkt vindt maar zo dun ken ik ze niet inderdaad.

Al met al blijf ik vinden dat je je de moeite kan besparen door een nieuw stickerset te kopen ;-)

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 05 nov 2008 04:45

Hoi,

Er bestaat speciale lijm (van 3M o.a.) die je gewoon op de onderkant van je sticker spuit en dan kleef je je sticker verder alsof het een nieuwe was.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie