Hallo,
ik ben momenteel bezig met het opknappen van een oud stalen ros, om te gebruiken als slecht-weer fiets. Op het stalen frame zit een Shimano 600 groep. Ik heb de hele fiets inmiddels uit elkaar en schoongemaakt. Ook het frame is inmiddels geschuurd. Ik wou volgende week de primer (grondverf) en de uiteindelijke verf aanbrengen, let wel spuiten. Hebben jullie nog tips welke primer en verf ik het best kan gebruiken?
Verder nog handige tips? Voor bijvoorbeeld het spuiten. Ik hoor het graag..
Groeten
Primer en verf?
-
henrimarkelo
- Forum-lid
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Waarom laat je hem niet poedercoaten, als je hem zelf spuit blijft de lak niet echt best zitten.
-
henrimarkelo
- Forum-lid
Nah dat is de fiets niet echt waard denk ik. Al weet ik niet wat het kost.
Ik was van plan om het volgende te ondernemen:
1: Frame nat opschuren
2: Alles stofvrij maken en ontvetten (met o.a. alcohol?)
3: In de primer spuiten (goed laten uitharden)
3: Weer alles stofvrij maken en ontvetten (druipers wegschuren)
4: Spuiten in kleur (laag voor laag, meerdere lagen)
5: Als alles goed is opgedroogd blanke lak erover.
Ik neem aan dat ik dat ik alles van hetzelfde merk zou moeten kopen voor het gewenste resultaat?
Ik was van plan om het volgende te ondernemen:
1: Frame nat opschuren
2: Alles stofvrij maken en ontvetten (met o.a. alcohol?)
3: In de primer spuiten (goed laten uitharden)
3: Weer alles stofvrij maken en ontvetten (druipers wegschuren)
4: Spuiten in kleur (laag voor laag, meerdere lagen)
5: Als alles goed is opgedroogd blanke lak erover.
Ik neem aan dat ik dat ik alles van hetzelfde merk zou moeten kopen voor het gewenste resultaat?
Juist, primer en lak van het zelfde merk.
ik heb weleens lak van een merk en blanke lak van een ander gebruikt, deze waren op een andere basis en vloekten met elkaar, harde niet uit.
Op de spuitbus staan normaal gesproken dingen als hoelang wachten tussen
lagen en tussen primer en lak.
Je hebt het over druipers; let vooral op het overal evendik aanbrengen van de lak.
Op een punt waar drie buizen samenkomen kom je al gauw drie keer met de spuitbus
en wordt je laag te dik.
Volgens mij is je lijstje met 5 punten goed, alleen hoop ik dat je beter kunt spuiten als tellen
succes
ik heb weleens lak van een merk en blanke lak van een ander gebruikt, deze waren op een andere basis en vloekten met elkaar, harde niet uit.
Op de spuitbus staan normaal gesproken dingen als hoelang wachten tussen
lagen en tussen primer en lak.
Je hebt het over druipers; let vooral op het overal evendik aanbrengen van de lak.
Op een punt waar drie buizen samenkomen kom je al gauw drie keer met de spuitbus
en wordt je laag te dik.
Volgens mij is je lijstje met 5 punten goed, alleen hoop ik dat je beter kunt spuiten als tellen
succes
diessens fietserke
-
henrimarkelo
- Forum-lid
Haha stom ja..
Bedankt voor de tips ik zal erop letten! Zal proberen om binnenkort nog even een paar fototjes te plaatsen.
Bedankt voor de tips ik zal erop letten! Zal proberen om binnenkort nog even een paar fototjes te plaatsen.
Ik ben met hetzelfde bezig, maar dan met de kwast. Met een beetje een vaste hand wordt dat namelijk ook bepaald niet onaardig en je spuit niet de halve wereld er onder. Qua verf (ook in spuitbussen) is Rust-o-Leum CombiColor perfect spul. Ik heb er al een frame mee gedaan en het is behoorlijk sterk.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Ik heb al aardig wat frames in de lak gezet. Met mooi tot zeer mooi resultaat.
Ik gebruik een airbrush; dat werkt nauwkeurig zonder de rest van de wereld onder te knoeien. Spuitbussen geven een minder fraai resultaat (sinaasappelhuid).
Spuitwerk doe ik in altijd in open lucht (anders val je omver van de dampen). Nooit in de lente in open lucht verven, dan is de lucht vergeven van het stuifmeel en krijg je een grof resultaat. (Niet om aan te zien)
Best is een niet te koude dag in de hersft en windstil. Verf mag niet verwerkt worden onder 8°C.
Werkwijze:
Volledig de oude verf afbranden met een "heat gun", tot in de kleinste hoekjes. (Enkele uren werk)
Fijn en nat schuren (korrel 600)
Frame onvetten (eerst met heet water + dreft, daarna met een schone lap en white spirit)
Raak de ontvette oppervlakte daarna niet meer met de handen aan.
Vervolgens spuiten met metaalprimer of "etch primer" (uit de autoverfhandel)
Volledig laten uitharden (mag best een week duren)
Zacht en voorzichtig (!) opschuren met een kunstof sponsje (type jex) de verf moet alleen wat worden "gebroken" voor goede hechting
Opnieuw ontvetten
Eerste laag lak erop (polyurethaanlak op alkydbasis of epoxylak)
Minstens een week laten uitharden, langer mag.
Dan weer voorzichtig oppervlakkig nat schuren met 600 of fijner waterproof papier
Weer ontvetten
Tweede laag lak zoals de eerste.
Geduld is een deugd, dus weer een week laten uitharden vooraleer de fiets af te monteren.
Blanke lak is niet nodig voor een mooie hoogglans; na twee lagen lak glimt hij perfect.
Als je decals aanbrengt mag er wel blanke lak over.
Ik gebruik een airbrush; dat werkt nauwkeurig zonder de rest van de wereld onder te knoeien. Spuitbussen geven een minder fraai resultaat (sinaasappelhuid).
Spuitwerk doe ik in altijd in open lucht (anders val je omver van de dampen). Nooit in de lente in open lucht verven, dan is de lucht vergeven van het stuifmeel en krijg je een grof resultaat. (Niet om aan te zien)
Best is een niet te koude dag in de hersft en windstil. Verf mag niet verwerkt worden onder 8°C.
Werkwijze:
Volledig de oude verf afbranden met een "heat gun", tot in de kleinste hoekjes. (Enkele uren werk)
Fijn en nat schuren (korrel 600)
Frame onvetten (eerst met heet water + dreft, daarna met een schone lap en white spirit)
Raak de ontvette oppervlakte daarna niet meer met de handen aan.
Vervolgens spuiten met metaalprimer of "etch primer" (uit de autoverfhandel)
Volledig laten uitharden (mag best een week duren)
Zacht en voorzichtig (!) opschuren met een kunstof sponsje (type jex) de verf moet alleen wat worden "gebroken" voor goede hechting
Opnieuw ontvetten
Eerste laag lak erop (polyurethaanlak op alkydbasis of epoxylak)
Minstens een week laten uitharden, langer mag.
Dan weer voorzichtig oppervlakkig nat schuren met 600 of fijner waterproof papier
Weer ontvetten
Tweede laag lak zoals de eerste.
Geduld is een deugd, dus weer een week laten uitharden vooraleer de fiets af te monteren.
Blanke lak is niet nodig voor een mooie hoogglans; na twee lagen lak glimt hij perfect.
Als je decals aanbrengt mag er wel blanke lak over.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
ik lak ook regelmatig - gebruik uitsluitend 2-K autolack...
voor metalen frames heb je zoiets als een metaal-hechtprimer, en daarop komt dan pas de gewone primer (meestal wit of grijs)
nog iets: PPG lak was ik hel tevreden mee - lekker hard
mijn verfwinkel is dan geswitcht naar Lesonal - ook wel goed, maar veel zachter (te krasgevoelig)
Moet dus nu weer een PPG dealer vinden...
voor metalen frames heb je zoiets als een metaal-hechtprimer, en daarop komt dan pas de gewone primer (meestal wit of grijs)
nog iets: PPG lak was ik hel tevreden mee - lekker hard
mijn verfwinkel is dan geswitcht naar Lesonal - ook wel goed, maar veel zachter (te krasgevoelig)
Moet dus nu weer een PPG dealer vinden...
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Poedercoaten kost 90 euro inclusief stralen, als je frame al kaal is gaat er 20 euro af denk ik. En als je hem zelf spuit blijft de lak nooit zo lang zitten als bij coaten.