onderhoud carbon
Op de BikeMotion beurs bij de Storck-stand gezien onderhoudsprodukten speciaal voor carbon:
http://www.storck-bicycle.de/de/web0.as ... %20%20Care
Er wordt gesproken over carbo-care en carbo coat.
Maar carbon is toch meestal beschermd door blanke lak of verf etc.
Zijn die produkten een beetje onzin??
Hoe onderhouden jullie de carbonnen onderdelen??
http://www.storck-bicycle.de/de/web0.as ... %20%20Care
Er wordt gesproken over carbo-care en carbo coat.
Maar carbon is toch meestal beschermd door blanke lak of verf etc.
Zijn die produkten een beetje onzin??
Hoe onderhouden jullie de carbonnen onderdelen??
Werken gaat ten koste van je vrije tijd. Werken na je 50-ste ten koste van je gezondheid.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14499
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hoi,
Ik was mijn carbon (mtb) altijd met water en autoshampoo, soms zet ik hem in de autowas, valt de modder er wat sneller af scheelt soms een hoop gewicht
Carbon is altijd (behalve bij wedstrijdfietsen, lees fietsen van de profs) voorzien van een laklaag dus auto verzorgings producten voldoen prima!
Ik was mijn carbon (mtb) altijd met water en autoshampoo, soms zet ik hem in de autowas, valt de modder er wat sneller af scheelt soms een hoop gewicht

Carbon is altijd (behalve bij wedstrijdfietsen, lees fietsen van de profs) voorzien van een laklaag dus auto verzorgings producten voldoen prima!
Hoi,
Ook proffietsen zijn gelakt, clearcoat of paint.
Blank carbon neemt vrij makkelijk olieen en water op.
Als je leest wat er op de site van Storck staat kan je al raden wat er wordt gebruikt: Liqui Moly is een fabrikant van smeermiddelen met molybdeen additieven.
Net als gelijkaardige produkten is dit porienvullend en zal dat best een mooi glimmend resultaat opleveren.
In mijn ogen het zoveelste produkt voor een probleem dat in wezen niet bestaat of op zijn minst makkelijk met klassieke produkten zoals autowax (McGuire, Turtle Wax, Commandant, Simoniz Hard Diamond wax (is fantastisch goed) e.d.) is te ondervangen.
Persoonlijk ben ik zeer te spreken over de polish van Morgan Blue die je lak zeer goed beschermt en je carbon frame in beter dan nieuw staat doet glanzen.
Er zijn er best nog wel andere die zeker zo goed zijn.
Al bij al is clearcoat veel makkelijker nieuw te houden dan een met kleur gelakt frame door... het ontbreken van kleur nota bene.
Ciao,
Ook proffietsen zijn gelakt, clearcoat of paint.
Blank carbon neemt vrij makkelijk olieen en water op.
Als je leest wat er op de site van Storck staat kan je al raden wat er wordt gebruikt: Liqui Moly is een fabrikant van smeermiddelen met molybdeen additieven.
Net als gelijkaardige produkten is dit porienvullend en zal dat best een mooi glimmend resultaat opleveren.
In mijn ogen het zoveelste produkt voor een probleem dat in wezen niet bestaat of op zijn minst makkelijk met klassieke produkten zoals autowax (McGuire, Turtle Wax, Commandant, Simoniz Hard Diamond wax (is fantastisch goed) e.d.) is te ondervangen.
Persoonlijk ben ik zeer te spreken over de polish van Morgan Blue die je lak zeer goed beschermt en je carbon frame in beter dan nieuw staat doet glanzen.
Er zijn er best nog wel andere die zeker zo goed zijn.
Al bij al is clearcoat veel makkelijker nieuw te houden dan een met kleur gelakt frame door... het ontbreken van kleur nota bene.
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14499
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hoi,
Klein beetje offtopic:
Er zijn een aantal profs, met namen mtb'ers die zonder lak rijden omdat dit weer 200gr scheelt. Bij specialized en cannondale heb ik het gezien, volgens mij doet scott het ook wel eens.
Klein beetje offtopic:
Er zijn een aantal profs, met namen mtb'ers die zonder lak rijden omdat dit weer 200gr scheelt. Bij specialized en cannondale heb ik het gezien, volgens mij doet scott het ook wel eens.
carbon wordt afgebroken door o.a. zonlicht - maaaaar: dat gaat zo minimaal en langsam, dat je daar geen zorgen over hoeft te maken - producenten als Trek coaten een carbon frame daarom met een transparent laagje nog vor de laklaag die dat tegen gaat.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 23 okt 2008 01:25
Mmmmmm................................epoxy heeft toch een superhechting en super roestwerende eigenschappen op blank metaal cq aluminium ? Zelfs een epoxy aflak (transparant) is gevoelig voor uv-zonnestraling.
Wilier Izoard 2009
jagen als de brandweer !
jagen als de brandweer !
Als carbon afgebroken wordt door uv-straling moet ik mij dan al zorgen gaan maken over mijn 7 jaar oude carbonframe en vork LOOK KG386.
Ik fiets graag met een zonnetje!!
Ofwel zijn er al duurzaamheidstesten bekend hoelang carbon veilig te gebruiken is??
Ik fiets graag met een zonnetje!!
Ofwel zijn er al duurzaamheidstesten bekend hoelang carbon veilig te gebruiken is??
Werken gaat ten koste van je vrije tijd. Werken na je 50-ste ten koste van je gezondheid.
Kunstoffen zoals carbon frames zijn gevoelig voor UV straling. Dit in tegenstelling tot metalen frames. Kunstof is echter weer ongevoelig voor water en zout. Metalen frames zijn hier weer gevoelig voor. Dus `s winters op carbon frames fietsen en zomers op metalen frames.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.