Goedenavond,
Ik heb een grijs geanodiseerd frame (Red Bull SL) waar de merknaam ingelaserd is. Is er ook een manier dit te verwijderen gezien de witte letters een beetje zwart beginnen te worden?
Het liefst zou ik het frame van een andere kleur voorzien, maar ik weet niet of dit mogelijk is met een geanodiseerd aluminium?
PS Ik had dit reeds in een ander topic gepost maar daar werd niet op gereageerd. Vandaar een nieuw topic.
Gelaserd logo van geanodiseerd frame verwijderen
Dat laseretchen kan je niet verwijderen, hoogstens inkleuren, of afplakken met een sticker. Ik weet niet wat een nieuwe anodiseerlaag doet, of je een oppervlakte verschil ziet.
Een geanodiseerde oxidelaag is bijzonder hard, (ongeveer zoals saffier) en (zeer) moeilijk mechanisch te verwijderen. Je schuurt je er lam aan. Overschilderen zonder schuren is helaas bij voorbaat tot mislukken gedoemd.
Chemisch kan je de oxidelaag oplossen met ammonia. De concentratie van de oplossing en de inwerktijd zijn me niet bekend. Ik heb ooit geprobeerd om de (dikke) anodisering van een stel brackets te verwijderen. Dat schoot niet op.
Een frame chemisch te lijf gaan zou qua resultaat wel eens heel erg kunnen tegenvallen.
Chemisch kan je de oxidelaag oplossen met ammonia. De concentratie van de oplossing en de inwerktijd zijn me niet bekend. Ik heb ooit geprobeerd om de (dikke) anodisering van een stel brackets te verwijderen. Dat schoot niet op.
Een frame chemisch te lijf gaan zou qua resultaat wel eens heel erg kunnen tegenvallen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
Ik heb op het forum van mountainbike.nl eens iemand gezien die zijn geanodiseerde naven in een badje met crofty legde. Na enkele tientallen seconden kwamen de naven er zonder anodisatielaag uit! Maar voor je frame heb je wel erg veel crofty, en een groot bad nodig...
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
baron062 schreef:Dat laseretchen kan je niet verwijderen, hoogstens inkleuren, of afplakken met een sticker. Ik weet niet wat een nieuwe anodiseerlaag doet, of je een oppervlakte verschil ziet.
Overigens kan je geanodiseerd alu ook eerst deanodiseren, en dan opnieuw anodiseren, in een andere kleur, Als je tussendoor het frame bewerkt, dus de logo's wegborsteld, zou het goed uit kunnen pakken. Ik vrees echter dat de totale kosten die van een nieuw frame overstijgen. Hegin zou dit kunnen.
Linkje
baron062 schreef:baron062 schreef: Overigens kan je geanodiseerd alu ook eerst deanodiseren, en dan opnieuw anodiseren, in een andere kleur, Als je tussendoor het frame bewerkt, dus de logo's wegborsteld, zou het goed uit
Kleine dingetjes zelf anodiseren is nog wel te doen. Maar voor een fietsframe heb je grote electrodes nodig, een uit de kluiten gewassen stroombron en een flinke dosis ervaring. Met een accu maak je weinig kans op succes.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
Berrre schreef:baron062 schreef:baron062 schreef: Overigens kan je geanodiseerd alu ook eerst deanodiseren, en dan opnieuw anodiseren, in een andere kleur, Als je tussendoor het frame bewerkt, dus de logo's wegborsteld, zou het goed uit
Kleine dingetjes zelf anodiseren is nog wel te doen. Maar voor een fietsframe heb je grote electrodes nodig, een uit de kluiten gewassen stroombron en een flinke dosis ervaring. Met een accu maak je weinig kans op succes.
Geinig, ik geef zelfs nog een link naar een bedrijf wat het zou kunnen, en jij beschuldigt me van hobyisme? Begrijpend lezen is duidelijk niet je sterkste kant!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Anodisatie laag eraf krijgen is niet zo'n probleem, dat gaat zo met caustic soda in iets van een cementkuip. (wel buiten doen!). Alleen als je de boel weer opnieuw wilt anodiseren gaat je dat zelf niet lukken. Je hebt namelijk een enorme bak nodig met zuur en daarna ook nog een enorme bak (waar 't frame helemaal in kan) met kleurstof en als laatste een net zo groot bak met spul om 't aluminium weer dicht te maken. Dus als je nog 3 bubbelbaden over hebt dan geef ik je wel kans van slagen
;), grote electrodes en een stroombron is nog relatief makkelijk aan te komen.
RemcoL schreef:Goedenavond,
Ik heb een grijs geanodiseerd frame (Red Bull SL) waar de merknaam ingelaserd is. Is er ook een manier dit te verwijderen gezien de witte letters een beetje zwart beginnen te worden?
Het liefst zou ik het frame van een andere kleur voorzien, maar ik weet niet of dit mogelijk is met een geanodiseerd aluminium?
PS Ik had dit reeds in een ander topic gepost maar daar werd niet op gereageerd. Vandaar een nieuw topic.
Ik zou even informeren bij BCP in 's Gravenzande. http://www.specialpaintwork.nl
Niets is wat het lijkt..