Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Invloed hoek stuurpen op stuurgedrag

em
Forum-lid

em 07 nov 2008 09:46

Even een ander vraagje over de hoek van een stuurpen:

In theorie kan het stuur op exact dezelfde positie (diepte en hoogte) gezet worden bij een stuurpen met -6 en -10 graden. Bij de -6 graden gebruik je dan geen spacers en bij de -10 graden gebruik je dan wel spacers. Ook zal de -10 graden stuurpen dan iets langer moeten zijn dan de -6 graden pen.

Zou één van de twee beter sturen dan de andere? Of anders gezegd, heeft de hoek van de stuurpen invloed op het stuurgedrag?

ikweetutnietmeer
Forum-lid

ikweetutnietmeer 12 nov 2008 00:48

dat lijkt me van wel.
hoe verder de stuurpen (en stuur) naar voren reikt, hoe minder direct het stuurgedrag wordt lijkt me.
daarom wordt over het algemeen ook een stuurpen tot 12cm aanbevolen.
heb je een langere nodig, lijkt me het frame te klein of heb je een zeer van normaal afwijkend postuur.
in hoeverre het stuurgedrag merkbaar verandert? geen idee maar de theorie klopt. bij mij ligt het aan mijn dagvorm of ik lekker(der) op de fiets zit.

skimons
Forum-lid

skimons 12 nov 2008 00:56

de lengte is zeker van invloed, de hoek niet (zolang het stuur in dezelfde positie uitkomt)

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 nov 2008 00:58

EM schreef:
Zou één van de twee beter sturen dan de andere? Of anders gezegd, heeft de hoek van de stuurpen invloed op het stuurgedrag?

In theorie zal minder spacers een stijvere constructie geven.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 12 nov 2008 01:04

Scepticus schreef: In theorie zal minder spacers een stijvere constructie geven.

Lijkt mij dat het verschil tussen beide opties ongeveer even groot is als het verschil tussen een 'normaal' crankstel en die uit jouw avatar... ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jsparie
Forum-lid

jsparie 12 nov 2008 01:29

Veel spacers kan zeker met carbon vorkpijpen voor minder stijfheid zorgen. Heb een keer in een handleiding bij een voorvork gelezen dat ze adviseerden niet meer dan 4 cm spacers te gebruiken vanwege verminderde stijfheid bij meer spacers. Nu adviseert niet iedere fabrikant dat, en het zal per vork verschillen. Maar daar zal toch over nagedacht zijn.

Uit testen van Duitse blad tour van jaren geleden bleek dat, met name bij niet oversized vorkbuizen overigens, de carbon exemplaren veel flexibeler waren dan aluminium. Al zal dat met alles oversized tegenwoordig wel wat minder zijn.

Plaats reactie