Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vervangen ketting / demonteren voorbladen / (de-)montage kransjes /

rutgah
Forum-lid

rutgah 09 nov 2008 18:53

Graag zou ik wat feedback willen vragen voor de volgende onderhoudstechnische zaken..........

Ik ben sinds twee jaar de eigenaar van een Stevens SCF2 met Ultegra en Easton Vista's. (daarvoor Concorde Allori met Tiagra)
Nu ben ik van huis uit niet supertechnisch en heb nu de stoute schoenen aangetrokken.

Vraagstuk 1:
Ik heb mij cassette (3 vast, kleinere los) gedementeerd en netjes schoongemaakt. Nu vertoont de aluminiumbody van het freewheel diverse bramen door de aandrijving van de diverse kransjes. Ik heb in een boek zien staan dat een dergelijke body niet meer mag worden gebruikt met losse kransje maar alleen een vaste cassette.........er wordt zelfs gesproken dat het in het algemeen geen aanbeveling verdient losse kransjes op een aluminiumbody te monteren. Op internet kom ik hier verder niks van tegen........ Hoe erg moet ik me hier iets van aan trekken?

Vraagstuk 2:
Ik heb een kettingslijtagetooltje gekocht welke zowel bij 0,75 als 1,0 door mijn ketting zakt....versleten dus. (circa 3000+ km) Tijdens het rijden heb ik hier echter 0,0 van gemerkt. Mijn kransjes lijken verder nog gewoon ok. Een nieuwe ketting is dus vereist. Is het toch verstandig om een nieuwe cassette EN nieuwe ketting aan te schaffen of kan ik probleemloos af met alleen een nieuwe ketting? Ik twijfel overigens om een KMC te kopen ipv Shimano......zou dat ook gevolgen hebben op de iets gebruikte cassette?

Vraagstuk 3:
Ik wil ook graag mijn voorbladen compleet onvetten/reinigen. Nu heb ik met de juiste inbussleutel de inbus aan het draaien gekregen, echter draat deze vrolijk mee aan de achterzijde.....het lijkt of je een soort borgringetje moet tegenhouden. Alleen de vraag hoe?

Alvast bedankt voor uw input!

Mvg,
Rutger

lange63
Forum-lid

lange63 09 nov 2008 20:57

Rutger,

Bramen op de body is een veel gehoorde klacht bij gebruikers van vista en circuit wielen. Ik ken het probleem, over de oorzaak is hier op het forum al e.e.a. geschreven. Mij is overigens verteld dat het geen kwaad kan. Kan overigens wel tot een hinderlijk gekraak leiden. Mocht je de body weer gebruiken: draai de sluitring goed vast!!

Zelf gebruik ik al jaren een cassete met 3 vast en 'de rest' losse kransjes op een shimano-body, zonder dat dit problemen geeft (bramen o.i.d.).

Tot slot: op bikemotion mensen van de easton-stand gesproken die het probleem onderkennen. Oorzaak is dat de 'sleuven' niet diep genoeg zijn, de body's hebben a.h.w. te weinig 'vlees'. Er werd mij verteld dat er in december een oplossing komt (betere body). Maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat: dat verhaal hoor ik al sinds de maand mei.....

En het ringetje aan de achterkant van je kettingbladen....een zgn. bladboutsleutel doet wonderen! Niet duur, maar reuze handig.
staal.....what else.....??

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 09 nov 2008 21:19

Wat betreft die ketting die kun je gewoon vervangen zonder dat je de kransjes vervangt, want dat is zonde als ze nog goed zijn.

Zorg wel dat je de goede ketting neemt.

Om je ketting bladen voor los te maken heeft de BBB een leuk ding uitgevonden
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=20012
Deze gebruik ik zelf ook

Dat met die body van de easton komt mij ook bekend voor omdat ik zelf de EA90 Aero heb en daar zie ik ook dat de rode body zilver word dus ook soort van krasjes
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

rutgah
Forum-lid

rutgah 09 nov 2008 21:45

Heren, bedankt voor uw input..................

- ik ga een BBB bladbouttooltje scoren
- het bramenverhaal zal ik maar aanzien hoe zich dat wel/niet verder ontwikkeld. Voorlopig maar voorzichtig wegveilen. (zal het forum nog eens naspeuren)
- denk dat ik een KMC X10-93 ga scoren, met handige sluitschakel tbv onderhoudwerkzaamheden

Thanks!

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 10 nov 2008 14:31

Als je echt een handig sluit schakel wilt zou ik voor een wipperman connex link gaan die vind ik handig werken.
Met die kmc zit ik soms te prutsen om hem los te krijgen terwijl het bij die andere zo is gelukt.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

berrre
Forum-lid

berrre 14 nov 2008 17:37

tomkolkman schreef:Als je echt een handig sluit schakel wilt zou ik voor een wipperman connex link gaan die vind ik handig werken.
Met die kmc zit ik soms te prutsen om hem los te krijgen terwijl het bij die andere zo is gelukt.

Dat is geen alleenstaand geval. Een SRAM link op een KMC ketting zit ook muurvast. Alleen nog met een tang los te krijgen; voor zover je hem dan niet om zeep helpt.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

Plaats reactie