Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
waltervandelaar
- Forum-lid
waltervandelaar
09 nov 2008 20:24
Hallo,
ik ben op zoek naar een nieuwe renfiets, en zit met een schuin oog naar eentje met een Carbon frame te kijken.... wel mooi

! Maar ik word een beetje zenuwachtig van wat ik op het forum lees. Ik vraag me af hoe kwetsbaar dat spul nu werkelijk is?
Als je een keer onderuitschuift, en er zitten een paar krassen op, kun je je frame dan weggooien? Of zit er dan een dure reparatie aan? En als je fiets een keertje omvalt bijvoorbeeld? En de tweede keer...?
En waar moet je op letten bij een de aankoop van een carbon frame?
Ik ben benieuwd wat de reacties zijn! Ben ook benieuwd naar positieve en negatieve verhalen!
Dank,
Walter vd Laar
Alles op de fiets!
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
ijzerenbriek
09 nov 2008 21:25
Ik denk dat je moet kijken wat voor fiets je wil, wat je er mee wil doen, wat je er wil aan spenderen enz enz. Je wilde echter ook ervaringen.
Mijn eerste racefiets was een stalen, comfortabel is het woord om hem te beschrijven maar dat wist ik pas achteraf.
Volgende stap was een aluminium met nog relatief dunne geovaliseerde niet oversized buizen. Dat was een stap vooruit, elke trap was raak en het comfort viel min of meer nog mee.
Nog een stap later waren het oversized, triple butted, dunwandige alu buizen. Dat was opnieuw een stap vooruit. Nog hoger rendement maar het comfort begon er nu toch echt wel bij in te schieten. Je had echter een licht en stabiel karretje in ruil.
Momenteel is het een niet ultra maar toch zeer lichte oversized carbon van minder dan 7kg rijklaar. Comfort moet je er niet gaan op zoeken maar rendement in het kwadraat wel. Elke trap is nu meer dan raak, compleet niet verwacht maar in afdalingen een blok op de weg.
Duurzaamheid: de eerste twee kunnen wat hebben en mogen nog eens tegen dek gaan zonder gevolgen. Vorige winter met de nog niet oversized alu een doodsmak gemaakt. Wind vol in de rug, in het donker en gietende regen had ik niet opgemerkt dat een werfafrastering omgewaaid was. Ik dacht nog dat het vriendelijk was dat ze een strook opgengelaten hadden voor fietsers. Mooi niet dus, vol ertegenaan geknald, bij wonder geen kwetsuren en de fiets was nog op een lichtjes geplooide shifter na heel. Of de carbon het ook zou overleefd hebben weet ik niet. Wel is het een feit dat de niet oversized alu van nu bijna 10 jaar en als woon/werk dient vervangen wordt door een oversized carbon. Het rendement is zoveel beter en als woon/werk kan ik dat ten zeerste waarderen.
Dit zijn mijn ervaringen met de verschillende framematerialen. Type wielen, geometrie etc spelen echter ook een rol. Ik weet nu dat ik een harde, directe fiets wil. Eerst moet jij dus weten wat je wil en aan de hand daarvan je fiets kiezen. Budget speelt ook een rol want er zijn tegenwoordig ook knalharde oversized alu die niet moeten onderdoen voor carbon.
Een pasklaar antwoord kan er volgens mij je niemand leveren, daar ga je zelf moeten zien achter te komen. De kans op een (meestal achteraf besefte) miskoop hoort daar ook bij.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
kaj1500
- Forum-lid
kaj1500
09 nov 2008 22:50
Gewoon proberen! Hoewel het mij niet echt logisch lijkt om alleen een carbon fiets te hebben, ik zou er altijd een alu bij houden.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
-
joopi
- Forum-lid
joopi
09 nov 2008 23:20
een aantal merken (canyon, simplon, isaac schieten me te binnen) hebben een crash programma: na een smakker waaraan je frame is overleden kun je met 50% korting een nieuwe frame krijgen. voor mij wel een belangrijk koopargument, ik zie nog van de zomer bij de tour de france die specialized in drie stukken door de lucht vliegen.....
-
waltervandelaar
- Forum-lid
waltervandelaar
10 nov 2008 00:38
Dank voor jullie snelle reactie! Ik neig niet meer naar carbon als ik dit zo hoor... Dit wordt inderdaad mijn enige fiets... Ook voor in de regen en door de drup en in de viezigheid, dus hij moet wel wat kunnen hebben!
Mijn alternatief was de Trek 1.9, met alu frame dus. Weten jullie of dat frame: 'oversized, triple butted, dunwandige alu buizen' heeft? Of zijn dat frames die je alleen bij veel duurdere fietsen ziet? (Deze is Avprijs e1299,-)
gr
Alles op de fiets!
-
kaj1500
- Forum-lid
kaj1500
10 nov 2008 18:44
De 1.9 is een degelijke alu fiets, dunwandig zijn ze allemaal tegenwoordig, evenals butted en oversized. Zoals ik het zie, geen super high-end maar ook geen instapper. Gewoon middenklasse dus.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
ijzerenbriek
10 nov 2008 21:43
Inderdaad, alu is dezer dagen uitgeëvolueerd. Echt nieuwigheden komen daar niet meer op de markt, iedereen heeft zich op carbon geworpen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
marcelb
- Forum-lid
marcelb
10 nov 2008 21:55
Je kunt ook eens kijken naar een Red Bull Pro of Pro-SL frame of complete fiets. Veel waar voor je geld. Het zijn lichte fietsen aan een goede prijs. Ik heb sinds juli 2008 naast mijn Stevens SLC (carbon) een Red Bull Pro 3000, omdat mijn carbon frame total loss was.
Ik heb sinds begin juli bijna 3000km gereden met de Red Bull en ik moet eerlijk zeggen dat de fiets niet veel onderdoet voor de Stevens. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik de fiets qua afmontage enigszins heb aangepast aan mijn wensen.
Na de vervanging van het carbon Stevens frame (€ 1.799,00), ben ik blij dat ik nu 's winters en met slecht(er) weer rondfiets met een goed en licht frame van € 549,00 (met crash replacement garantie).
Real men wear blûk!!! Marcel
-
sagax047
- Forum-lid
sagax047
13 nov 2008 21:04
overweeg een fiets met titanium kader, dan zit je meteen goed qua comfort en titanium kan wel tegen een stootje

-
-divo-
- Forum-lid
-divo-
14 nov 2008 13:12
waltervandelaar schreef:Dank voor jullie snelle reactie! Ik neig niet meer naar carbon als ik dit zo hoor... Dit wordt inderdaad mijn enige fiets... Ook voor in de regen en door de drup en in de viezigheid, dus hij moet wel wat kunnen hebben!
Mijn alternatief was de Trek 1.9, met alu frame dus. Weten jullie of dat frame: 'oversized, triple butted, dunwandige alu buizen' heeft? Of zijn dat frames die je alleen bij veel duurdere fietsen ziet? (Deze is Avprijs e1299,-)
gr
Dat is een hele leuke fiets zeker voor het geld. Die Trek 1.9 kun je al kopen voor 1030 (prijs zonder pedalen). Ik schreef er eerder al over in een ander topic.
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=26194
-
bikeboss
- Forum-lid
bikeboss
15 nov 2008 18:39
Prima keuze voor jouw doeleinden! Jammer dat niet meer mensen als jij de marketinggekte rond carbon doorzien en ze aan hun laars lappen.
-
wili-ier67
- Forum-lid
wili-ier67
16 nov 2008 00:57
We begonnen met stalen frames,toen aluminium en nu carbon. Wie bepaald wat marketing gekte is ? De een rijdt Skoda en is er gelukkig mee, en de ander Mercedes en is gelukkig ! Ik zou een tacx nemen dan hou je waarschijnlijk de boel heel ! Of je koopt carbon en je hangt hem op zolder ? Als je hier vanuit moet gaan...............................gewoon lekker thuis blijven.
Wilier Izoard 2009
jagen als de brandweer !