Wat is bokken en wat kun je eraan doen?
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Stijvere vork kiezen, remblokken of remsysteem wisselen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Amclassic-fan schreef:Het ding waar de remkabel vast zit verhogen: * Plaatje * Hier zit die voor de onderste cup van 't balhoofdlager. Hoe hoger je 'm monteerd des te minder wordt de afstand tussen de remblokken en de velg.
Hoe voorkomt/vermindert dit het bokken?
De hoogte van dat ding staat m.i. los van de afstand tussen remblok en velg.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
-
peedsbikes
- Forum-lid
Bokken dat komt doordat het aangrijppunt of kantelpunt/draaipunt van de remmetjes lager liggen op de vork tov de onderstebalhoofdcup dan bij een normale racefiets. Daar zit het punt waar de rem vast zit net onder de balhoofdcup.
Waarom bokt een atb vork nou niet denkt nu iedereen, dit omdat een vork van een atb net ff wat sterker is, en het wiel kleiner is en alles tov de onderste balhoofdcup net even wat gunstiger is.
Maar dit bokken is heel simpel te verhelpen. Niet remmen.
In het Nederlandse veldrijwereldje zeggen wij..... 'remmen is angst'
In het Belgische zeggen de collega's..... 'ge moet sneller sturen'
Waarom bokt een atb vork nou niet denkt nu iedereen, dit omdat een vork van een atb net ff wat sterker is, en het wiel kleiner is en alles tov de onderste balhoofdcup net even wat gunstiger is.
Maar dit bokken is heel simpel te verhelpen. Niet remmen.
In het Nederlandse veldrijwereldje zeggen wij..... 'remmen is angst'
In het Belgische zeggen de collega's..... 'ge moet sneller sturen'
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
chrissiewizzie schreef:Tsja, ik ben misschien wat minder vaardig in het nemen van haarspeldbochten zonder te remmen.....
Met cross-remmen moet je ook echt geen berg afrijden..... Daar zijn ze niet voor gemaakt
Een haarspeldje van een talud af? Achter op het zadel, achterrem blokkeren, met de kont duwen en glijden maar...!
Heb je geen speling op het balhoofd? Remblokken goed afgesteld en gecentreerd?
Ik denk dat je het vooral in de vork moet zoeken, qua stijfheid. Ik denk dat uiteindelijk het effect ook zal optreden bij de allerstijfste vork, als je maar hard genoeg remt.
Ik denk dat je het vooral in de vork moet zoeken, qua stijfheid. Ik denk dat uiteindelijk het effect ook zal optreden bij de allerstijfste vork, als je maar hard genoeg remt.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
chrissiewizzie schreef:Ok, het staat denk ik niet helemaal duidelijk in mijn eerste vraag: het gaat hier om mijn racefiets waar ik het bij heel erg hard remmen ook ervaar.
Shoot ja.... mea culpa..... Kijk anders even of er niet een heel klein beetje speling in de remhoeven zelf zit, waardoor ze kunnen gaan klapperen. M.a.w. of je remarmen nog stevig op elkaar zitten.
chrissiewizzie schreef:Ik lees net in de bijlage van de Fiets dat voorvorken van crossfietsen soms bokken. Ik kan me bij bokken iets voorstellen als schokken tijdens het remmen. Ik heb nl. ook zoiets met mijn racefiets.
Wat is bokken precies en belangrijker: hoe kun je dit voorkomen/verhelpen?
"Bokken" is schoon (West-)Vlaams dialect voor "koppig zijn", lol
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Hier zit die voor de onderste cup van 't balhoofdlager. Hoe hoger je 'm monteerd des te minder wordt de afstand tussen de remblokken en de velg.