wie kan aan mij uitleggen wat het belang is van de wiel. natuurlijk moet die goed en soepel draaien, echter daarmee is het dan toch ook wel gezegd? heb nu een giant van 2007 met de wielen eronder zoals ik hem gekocht heb. waar moet ik bij de volgende aanschaf op letten? hoe kan ik mijn fiets beter en sneller maken (naast veel trainen) maw wat voor verschil maakt de wiel
vr gr roelof
een band is een band
-
alpdroelof
- Forum-lid
je moet niet de berg maar jezelf overwinnen
-
patmaessen
- Forum-lid
Is je vraag eigenlijk wat de invloed van een wiel is op het rijgedrag? Wil je een lichter wiel? Wat bedoel je met smaller? De breedte van de band die erop ligt?
Als ik eerlijk ben wordt het me niet helemaal duidelijk wat je vraagstelling precies is. Grt pat.
Als ik eerlijk ben wordt het me niet helemaal duidelijk wat je vraagstelling precies is. Grt pat.
-
alpdroelof
- Forum-lid
de vraag is: waarom zal ik geld steken in een wiel. ze zijn toch allemaal het zelfde. rond, met spaken, ze draaien en als ik rem stoppen ze. toch is er veel te lezen aangaande de wiel en dus zal het wel belangrijk zijn. wat is er dan zo belangrijk en welk wiel is dan het beste.
zo hoop ik duidelijker te zijn.
je moet niet de berg maar jezelf overwinnen
-
gaisdergerman
- Forum-lid
Toevallig zelf al gezocht?
Kijk hier even http://www.wheelbuilders.nl/wielbouwinfo.html en via google is er natuurlijk veel meer te vinden.
Verder staat deze draad helemaal vol met topics over wielen, ik zou zeggen lees het één en ander door. De vraag 'wat is het beste wiel' is ongeveer hetzelfde als 'wat is de beste auto'. Niet echt te beantwoorden dus.
Dit is dus afhankelijk van een aantal factoren. Wat wil je met de wielen gaan doen (klimmen, tijdrijden, vlak enz)? Het budget is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk.
Kijk hier even http://www.wheelbuilders.nl/wielbouwinfo.html en via google is er natuurlijk veel meer te vinden.
Verder staat deze draad helemaal vol met topics over wielen, ik zou zeggen lees het één en ander door. De vraag 'wat is het beste wiel' is ongeveer hetzelfde als 'wat is de beste auto'. Niet echt te beantwoorden dus.
Dit is dus afhankelijk van een aantal factoren. Wat wil je met de wielen gaan doen (klimmen, tijdrijden, vlak enz)? Het budget is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk.
Om te beginnen is het van belang dat je wielen niet te slap zijn. Als je wielen slap zijn heb je veel zijwaartse uitslag waardoor de energie die je levert om vooruit te gaan opgaat aan loze zijwaartse beweging. Stijve wielen zorgen er dus voor dat als je harder wilt door meer energie te leveren, die energie ook daadwerkelijk leidt tot meer vooruitgang in plaats van zwabberende wielen...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Als je deze redenatie doortrekt kun je het best gaan fietsen op een fiets van 50 euro, ze hebben toch allemaal een stuur, zadel, twee wielen en een stel trappersalp d'roelof schreef:de vraag is: waarom zal ik geld steken in een wiel. ze zijn toch allemaal het zelfde. rond, met spaken, ze draaien en als ik rem stoppen ze. toch is er veel te lezen aangaande de wiel en dus zal het wel belangrijk zijn. wat is er dan zo belangrijk en welk wiel is dan het beste.
Bij wielen komt van alles kijken: gewicht(sverdeling), aerodynamica, stijfheid, duurzaamheid in de ruimste zin des woords, prijs, looks.. over al die aspecten en de onderlinge importantie kun je twisten en daarom wordt er ook zo veel over geschreven.
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
Het is een kwestie van prioriteiten stellen, wat verlang je van een wiel of in feite van gelijk welk onderdeel en wat is de prijs de je er bereid bent voor te betalen. Ik kan dus enkel voor mezelf spreken maar misschien haal je er wel voor jou interessante info uit.
- Op mijn woon-werk zitten Vento's: niet duur, probleemloos en goed lopend (tja, het zijn dan ook Campa's hé), kunnen al eens een dreun verdragen als je in het donker ergens over dokkert, geen lichtgewichten maar ook niet superzwaar maar als woon-werk is dat compleet onbelangrijk. Eigenlijk hebben ze maar één nadeel maar wel eentje dat hard genoeg doorweegt om geen Vento's meer te kopen als woon-werk wielen. Ze zijn een echte marteling om een band om te leggen, en al zeker in het donker en natgeregend. Ik heb ter vervanging (ganse fiets wordt volgend voorjaar vervangen) al een paar Zonda's staan.
- Op mijn toerfiets zitten Shamals: schitterend mooi (zeer subjectief dus niet echt relevant), lichtgewicht, super bollend en probleemloos, duur. Bombproof weet ik niet, met mijn altijd onder de 70 kg heb ik nog nooit iets kapot gereden.
- Reservesetje met Mavic Reflex lage velg en 32 spaken met Chorus naven: loopt net dat beetje minder dan de Campa's maar zijn wel comfortabeler. Denk dat de lage velg daar verantwoordelijk voor is.
Heb al een aantal wielsets achter de rug maar daar is de info niet relevant meer wegens niet meer te koop. Beste waar ik ooit mee reed zijn echter met voorsprong de Shamals, Marchisio Zefir (toen nog geen X75 of X90) vond ik ook zeer mooie en fijne wielen.
- Op mijn woon-werk zitten Vento's: niet duur, probleemloos en goed lopend (tja, het zijn dan ook Campa's hé), kunnen al eens een dreun verdragen als je in het donker ergens over dokkert, geen lichtgewichten maar ook niet superzwaar maar als woon-werk is dat compleet onbelangrijk. Eigenlijk hebben ze maar één nadeel maar wel eentje dat hard genoeg doorweegt om geen Vento's meer te kopen als woon-werk wielen. Ze zijn een echte marteling om een band om te leggen, en al zeker in het donker en natgeregend. Ik heb ter vervanging (ganse fiets wordt volgend voorjaar vervangen) al een paar Zonda's staan.
- Op mijn toerfiets zitten Shamals: schitterend mooi (zeer subjectief dus niet echt relevant), lichtgewicht, super bollend en probleemloos, duur. Bombproof weet ik niet, met mijn altijd onder de 70 kg heb ik nog nooit iets kapot gereden.
- Reservesetje met Mavic Reflex lage velg en 32 spaken met Chorus naven: loopt net dat beetje minder dan de Campa's maar zijn wel comfortabeler. Denk dat de lage velg daar verantwoordelijk voor is.
Heb al een aantal wielsets achter de rug maar daar is de info niet relevant meer wegens niet meer te koop. Beste waar ik ooit mee reed zijn echter met voorsprong de Shamals, Marchisio Zefir (toen nog geen X75 of X90) vond ik ook zeer mooie en fijne wielen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.