Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen rond Cahors

edwin01
Forum-lid

edwin01 08 mar 2011 16:17

Ik ga deze zomer voor het eerst met vriendin en kinderen een fietstochtje maken:

http://www.cycletours.nl/Travel?id=FLK&packageGroup=FLK

Dit jaar geen Alpen of Pyreneeen maar 2 weken rondom Cahors! Heeft iemand nog tips/suggesties zodat het voor mij ook nog een beetje interessant wordt? Cols zul je er niet vinden, maar de streek is aardig heuvelachtig. En dus zou je er aardig moeten kunnen fietsen. Liefst leuke rondjes van een uurtje of 3-4.

De etappeplaatsen:
Cahors, Puy l’Evêque, Fumel, Montaigue de Quercy, Lauzerte, Montcuq, Castelnau Montratier en terug in Cahors.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 08 mar 2011 16:49

Ik ken de streek; heb er een paar keer mogen rondfietsen. Op enkele plekken na is het inderdaad nergens echt steil. Maar klimmen tot een paar kilometer zijn wel te vinden. De plaatsnamen die je noemt zijn allemaal werkelijk prachtig. Ik kan me vooral Puy l'Eveque herinneren, waar je het historische dorpje in een flinke afdaling komt binnenzeilen, heerlijk. De streek barst uit haar voegen van alle kleine geasfalteerde wegen.

Tips? De hele streek is een tip. Verder: klimmetje naar Mt St. Cyr (uitzicht over Cahors, klim v.a. D6, schijnt mooi uitzicht te zijn). De wegen tussen Cahors en Luzech zijn af en toe vrij steil. Leuke klimmetjes naar dorpen als Lacapelle, La Bouysse. Maar de uitdaging zit hem in de eindeloze, verlaten kleine asfaltwegen en de opeenstapeling van klimmetjes. De vrij grote D811 hoef je eigenlijk nooit te nemen. De weg langs de zuidzijde van de Lot is vrij rustig en erg mooi. Over deze weg kun je bijv. anderhalf uur naar het westen of oosten fietsen en dan door het binnenland terug te fietsen.

Tip: een hele goede kaart om alle asfaltwegen te zien. Geen enkele GPS kan alle asfaltwegen herkennen, een goede Michelinkaart wel.

daclimber
Forum-lid

daclimber 08 mar 2011 23:53

Als je in de buurt van Fumel komt, zorg dan dat je in ieder geval het kasteel van Bonaguil kunt bewonderen. Weliswaar niks te maken met het fietsen, maar naar mijn mening wel verplichte kost voor de cultuurliefhebber.
Cahors is trouwens een leuk, druk stadje met de prachtige Pont Valentré - brug.
Ben dit jaar ook weer in de Dordogne te vinden, maar dan iets noordelijker, bij Domme (wat ook een leuk klimmetje is).
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990

fatmodul
Forum-lid

fatmodul 09 mar 2011 11:44

Ik heb een paar jaar terug bij Cahors gecampeerd, veel glooiende hellingen daar, maar langs de Lot gaan de weggetjes soms toch behoorlijk pittig omhoog. Hoog wordt het nergens echt.
Ik sluit me aan bij de tip om daar een kaart tekopen en zelf een rondje uit te zetten: een en al mooie omgeving daar!
Cahors is trouwens geen Dordogne, dat terzijde.

diogenes
Forum-lid

diogenes 09 mar 2011 13:30

>Domme
Ik heb daar gewoond en ken het goed. Je moet eens een keer naar Le Bugue gaan, naar de "cote du Muscle".
Velgenfluisteraar

Florezido

edwin01
Forum-lid

edwin01 09 mar 2011 22:47

Bedankt zover voor de tips! Ik heb er nu al erg veel zin in, nog een maandje of 4,5....

daclimber
Forum-lid

daclimber 09 mar 2011 23:04

Klopt Cahors ligt ten zuiden van de Dordogne, maar ik verbleef wel in de Dordogne, net zoals dit jaar.

@ Diogenes: kan het op internet niet vinden, wat bedoel je precies?
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990

dewitte
Forum-lid

dewitte 11 mar 2011 20:03

Mijn ouders hebben een vakantiehuis in Lauzerte. Prachtig gebied om te fietsen! deze zomer weer een weekje naar ginder denk...
Colnago E1
Als het niet gaat zoals het moet dat moet het zoals het gaat.

diogenes
Forum-lid

diogenes 11 mar 2011 20:53

>@ Diogenes: kan het op internet niet vinden, wat bedoel je precies?
Als je van Le Bugue richting Campagne rijdt, dan kom je over een spoorlijn buiten Le Bugue. Daarna gaat er een weggetje rechts af. Als ik mij goed herinner richting St. Cyprien. Dan ga je na 100m direct tegenover de steengroeve rechtsaf richting "Le Muscle". Dat is de allersmerigste klim van de regio. De Tour de la Dordogne neemt deze klim altijd op in het programma:

Le Muscle

Het gaat dus om de klim hier naar toe.
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie