Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

aanpassen verzet tbv klimwerk

g.visser1
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jul 2009 22:44

g.visser1 08 mar 2011 20:43

Ik heb een Fondriest TF2 met compact crancstel (10 speed Campa).
Voor heb ik 52-42 staan en achter 12-23. Echt een verzet voor het vlakke winderige Noordhollandse landschap. Ik wil het verzet aanpassen voor een weekendje Limburg of steiler. Is het mogelijk om voor naast de 52 een 34 of 36 te steken. Ik heb elders gelezen dat een verschil van 24 tandjes voor kan. In combinatie met een 13-29 achter. Zo ja, kan dat zonder ketting verwisselen.

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 08 mar 2011 20:46

vanuit de zoekmachine zijn er vele, zeer vele topics over geschreven.
probeer ff een zoekopdracht.
zie je door de bomen het bos niet meer, willen wij je altijd helpen.
op een waterfiets kom je ook vooruit

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5471
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 08 mar 2011 21:04

39x25 lijkt me toch voldoende voor zuid-limburg.

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 08 mar 2011 23:05

Een verschil van 24 tandjes voor lijkt mij teveel. Officieel is het 16 tandjes, 18 zou ook nog wel gaan, meer zou ik niet doen.
En met een beetje training moet een 39x27 zeker voldoende zijn.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7975
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 mar 2011 23:14

Dat verschil van 24 tanden heb ik aangegeven (http://www.alexpages.net/mventoux/mvhom ... isselframe ) voor een triple tussen binnen en buitenblad. 16-17 tanden verschil is het maximum in de praktijk voor een dubbele of compact crank (met een K) en, belangrijker, de derailleur.
Laat je niet leiden door wat anderen menen dat voldoende is voor je. Hoe kunnen ze dat weten? Niet dus. Deze mensen zien versnellingen als een doel, het is echter alleen een middel. Op een campa compact-crankstel is 36t het kleinst mogelijke binnenblad, als je de 52 tanden handhaaft. Met goed afstellen en voorzichtig schakelen is 34t misschien mogelijk, maar monteer dan een "schleck device" om de ketting tegen te houden.
De kettingbladen combinatie die je nu hebt is niet standaard en kan ook niet bestaan uit Campa bladen, heb je de originele niet meer?
voor wat de ketting betreft: Als je het buitenblad aanhoudt, dan zou ik wel een nieuwe ketting plaatsen. Je kunt het wel gewoon proberen. Een korte ketting verhoogt de wrijvingsweerstand en bij verkeerd schakelen eerder schade door vastlopen.

nica
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:07

nica 09 mar 2011 00:36

Ik ken je conditie en dergelijk niet, maar je moet jezelf ook niet onderschatten.
Ik denk eigenlijk dat 39 voor en 29 achter meer dan genoeg is.. Ik heb geen geweldige discussie, en ben een paar (of nou jah een beetje meer dan een paar) kilo te zwaar.

In de champagne streek reed ik met 39-28, ik heb maar weinig op de 28 gereden.

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 09 mar 2011 00:47

g.visser1 schreef:Ik heb een Fondriest TF2

Leuk! Nog een Fondriest rijder. Plaats je fiets in het Fondriest topic, dan zijn we al met drie!
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

hoorn
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 aug 2004 19:17

hoorn 09 mar 2011 11:20

Weet je zeker dat het een compact is met 52-42. De meeste compact crankstellen hebben een 50-er als grote blad. Als het echt een compact is kun je niet kleiner dan 34. Ik heb (veel te zwaar) meegedaan aan Alpe d'Huzes en daar ben ik op de 34-27 vier keer bovengekomen. Dit jaar kijk ik nog even naar de mogelijkheid om er een losse 28 bij te steken en dan een kleiner tandwieltje weg te laten.

Dus heb je een dubbel, dan vrees ik dat het bij 42 als kleinste wel zo'n beetje ophoudt. Heb je een compact dan zou ik adviseren om er een echte compact met 50-34 van te laten maken. Koop dan voor je vlakke ritten een losse 39-er, die kost een paar tientjes en laat je wat comfortabeler fietsen in de polder.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 6162
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 09 mar 2011 11:28

Ten eerste; niet iedereen komt boven met een normale dubbel, ook al is hij in goede conditie.
Maar dat is wel een grote factor.
Ik kan niet kijken wat jij allemaal hebt liggen om het verzet te veranderen maar als je voor "zekerheid" wil gaan zou ik er weer een normale compact (50x34) van maken en misschien een 12-27 cassette monteren.
Dan heb je voor Limburg genoeg mogelijkheden.
Dat is ook voor jezelf een mooi referentiepunt om voor jouw het ideale verzet te vinden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7975
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 mar 2011 01:51

Hoorn schreef: Dus heb je een dubbel, dan vrees ik dat het bij 42 als kleinste wel zo'n beetje ophoudt.


Voor Campa is het kleinste binnenblad voor een dubbel 39t vanwege de bolt circle van 135mm, bij Shimano is het 38t, bolt circle 130mm.

g.visser1
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jul 2009 22:44

g.visser1 10 mar 2011 22:40

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb inderdaad een compact crankstel. Daar kan 50-34 op in combinatie met een 12-27, 28 of 29 achter. Dan moet ik alle bladen + pion wisselen en misschien de ketting.
Dat is even een investering maar misschien wel de beste oplossing.
Ik vind 52 + 42 in combinatie met een vlakke 12-23 pion voor op het vlakke overigens fantastisch. Mijn maten met een standaard compact van 50-34 rijden alles op de 50 met een vaak behoorlijk scheve kettinglijn. Dat ziet er niet uit.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7975
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 mar 2011 22:48

g.visser1 schreef: rijden alles op de 50 met een vaak behoorlijk scheve kettinglijn. Dat ziet er niet uit.


Oh wat erg voor je. Gewoon op kop blijven rijden!

Plaats reactie