aanpassen verzet tbv klimwerk
Ik heb een Fondriest TF2 met compact crancstel (10 speed Campa).
Voor heb ik 52-42 staan en achter 12-23. Echt een verzet voor het vlakke winderige Noordhollandse landschap. Ik wil het verzet aanpassen voor een weekendje Limburg of steiler. Is het mogelijk om voor naast de 52 een 34 of 36 te steken. Ik heb elders gelezen dat een verschil van 24 tandjes voor kan. In combinatie met een 13-29 achter. Zo ja, kan dat zonder ketting verwisselen.
Voor heb ik 52-42 staan en achter 12-23. Echt een verzet voor het vlakke winderige Noordhollandse landschap. Ik wil het verzet aanpassen voor een weekendje Limburg of steiler. Is het mogelijk om voor naast de 52 een 34 of 36 te steken. Ik heb elders gelezen dat een verschil van 24 tandjes voor kan. In combinatie met een 13-29 achter. Zo ja, kan dat zonder ketting verwisselen.
-
- Forum-lid
vanuit de zoekmachine zijn er vele, zeer vele topics over geschreven.
probeer ff een zoekopdracht.
zie je door de bomen het bos niet meer, willen wij je altijd helpen.
probeer ff een zoekopdracht.
zie je door de bomen het bos niet meer, willen wij je altijd helpen.
op een waterfiets kom je ook vooruit
Dat verschil van 24 tanden heb ik aangegeven (http://www.alexpages.net/mventoux/mvhom ... isselframe ) voor een triple tussen binnen en buitenblad. 16-17 tanden verschil is het maximum in de praktijk voor een dubbele of compact crank (met een K) en, belangrijker, de derailleur.
Laat je niet leiden door wat anderen menen dat voldoende is voor je. Hoe kunnen ze dat weten? Niet dus. Deze mensen zien versnellingen als een doel, het is echter alleen een middel. Op een campa compact-crankstel is 36t het kleinst mogelijke binnenblad, als je de 52 tanden handhaaft. Met goed afstellen en voorzichtig schakelen is 34t misschien mogelijk, maar monteer dan een "schleck device" om de ketting tegen te houden.
De kettingbladen combinatie die je nu hebt is niet standaard en kan ook niet bestaan uit Campa bladen, heb je de originele niet meer?
voor wat de ketting betreft: Als je het buitenblad aanhoudt, dan zou ik wel een nieuwe ketting plaatsen. Je kunt het wel gewoon proberen. Een korte ketting verhoogt de wrijvingsweerstand en bij verkeerd schakelen eerder schade door vastlopen.
Laat je niet leiden door wat anderen menen dat voldoende is voor je. Hoe kunnen ze dat weten? Niet dus. Deze mensen zien versnellingen als een doel, het is echter alleen een middel. Op een campa compact-crankstel is 36t het kleinst mogelijke binnenblad, als je de 52 tanden handhaaft. Met goed afstellen en voorzichtig schakelen is 34t misschien mogelijk, maar monteer dan een "schleck device" om de ketting tegen te houden.
De kettingbladen combinatie die je nu hebt is niet standaard en kan ook niet bestaan uit Campa bladen, heb je de originele niet meer?
voor wat de ketting betreft: Als je het buitenblad aanhoudt, dan zou ik wel een nieuwe ketting plaatsen. Je kunt het wel gewoon proberen. Een korte ketting verhoogt de wrijvingsweerstand en bij verkeerd schakelen eerder schade door vastlopen.
Ik ken je conditie en dergelijk niet, maar je moet jezelf ook niet onderschatten.
Ik denk eigenlijk dat 39 voor en 29 achter meer dan genoeg is.. Ik heb geen geweldige discussie, en ben een paar (of nou jah een beetje meer dan een paar) kilo te zwaar.
In de champagne streek reed ik met 39-28, ik heb maar weinig op de 28 gereden.
Ik denk eigenlijk dat 39 voor en 29 achter meer dan genoeg is.. Ik heb geen geweldige discussie, en ben een paar (of nou jah een beetje meer dan een paar) kilo te zwaar.
In de champagne streek reed ik met 39-28, ik heb maar weinig op de 28 gereden.
Weet je zeker dat het een compact is met 52-42. De meeste compact crankstellen hebben een 50-er als grote blad. Als het echt een compact is kun je niet kleiner dan 34. Ik heb (veel te zwaar) meegedaan aan Alpe d'Huzes en daar ben ik op de 34-27 vier keer bovengekomen. Dit jaar kijk ik nog even naar de mogelijkheid om er een losse 28 bij te steken en dan een kleiner tandwieltje weg te laten.
Dus heb je een dubbel, dan vrees ik dat het bij 42 als kleinste wel zo'n beetje ophoudt. Heb je een compact dan zou ik adviseren om er een echte compact met 50-34 van te laten maken. Koop dan voor je vlakke ritten een losse 39-er, die kost een paar tientjes en laat je wat comfortabeler fietsen in de polder.
Dus heb je een dubbel, dan vrees ik dat het bij 42 als kleinste wel zo'n beetje ophoudt. Heb je een compact dan zou ik adviseren om er een echte compact met 50-34 van te laten maken. Koop dan voor je vlakke ritten een losse 39-er, die kost een paar tientjes en laat je wat comfortabeler fietsen in de polder.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Ten eerste; niet iedereen komt boven met een normale dubbel, ook al is hij in goede conditie.
Maar dat is wel een grote factor.
Ik kan niet kijken wat jij allemaal hebt liggen om het verzet te veranderen maar als je voor "zekerheid" wil gaan zou ik er weer een normale compact (50x34) van maken en misschien een 12-27 cassette monteren.
Dan heb je voor Limburg genoeg mogelijkheden.
Dat is ook voor jezelf een mooi referentiepunt om voor jouw het ideale verzet te vinden.
Maar dat is wel een grote factor.
Ik kan niet kijken wat jij allemaal hebt liggen om het verzet te veranderen maar als je voor "zekerheid" wil gaan zou ik er weer een normale compact (50x34) van maken en misschien een 12-27 cassette monteren.
Dan heb je voor Limburg genoeg mogelijkheden.
Dat is ook voor jezelf een mooi referentiepunt om voor jouw het ideale verzet te vinden.
Hoorn schreef: Dus heb je een dubbel, dan vrees ik dat het bij 42 als kleinste wel zo'n beetje ophoudt.
Voor Campa is het kleinste binnenblad voor een dubbel 39t vanwege de bolt circle van 135mm, bij Shimano is het 38t, bolt circle 130mm.
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb inderdaad een compact crankstel. Daar kan 50-34 op in combinatie met een 12-27, 28 of 29 achter. Dan moet ik alle bladen + pion wisselen en misschien de ketting.
Dat is even een investering maar misschien wel de beste oplossing.
Ik vind 52 + 42 in combinatie met een vlakke 12-23 pion voor op het vlakke overigens fantastisch. Mijn maten met een standaard compact van 50-34 rijden alles op de 50 met een vaak behoorlijk scheve kettinglijn. Dat ziet er niet uit.
Dat is even een investering maar misschien wel de beste oplossing.
Ik vind 52 + 42 in combinatie met een vlakke 12-23 pion voor op het vlakke overigens fantastisch. Mijn maten met een standaard compact van 50-34 rijden alles op de 50 met een vaak behoorlijk scheve kettinglijn. Dat ziet er niet uit.
g.visser1 schreef: rijden alles op de 50 met een vaak behoorlijk scheve kettinglijn. Dat ziet er niet uit.
Oh wat erg voor je. Gewoon op kop blijven rijden!