Beginnersvragen klikpedalen
Ik heb gister voor het eerst met klikpedalen gereden (SPD-SL, gele plaatjes). Je merkt gelijk dat het minder moeite kost om rond te trappen, dat heb ik dus als zeer positief ervaren. Wat ik minder prettig vond is dat ik de juiste afstelling van de plaatjes nog niet heb gevonden. Verder vond ik het uiklikken zeer lastig en stroef gaan terwijl de veer van de pedalen volgens mij toch in de minst strakke stand staat.
Ik heb een aantal beginnersvragen:
- Is er ergens een stap voor stap handleiding om de juiste stand van de plaatjes te bepalen?
- Mijn rechterbeen staat iets meer naar buiten dan mijn linkerbeen, daarnaast staat mijn rechtervoet ook nog eens naar buiten gedraaid. Dit heeft tot gevolg dat mijn rechtervoet in zijn natuurlijke houding niet netjes in het midden van een normaal pedaal staat, maar juist iets meer naar rechts en daarnaast wijzen mijn tenen ook nog eens licht naar buiten toe. Is het mogelijk om de plaatjes zo te monteren dat mijn rechtervoet in zijn natuurlijke houding aan het klikpedaal vast zit?
- De klik bij het uitklikken is vele malen harder dan de klik bij het inklikken. Daarnaast vind ik dat je vrij veel kracht dient te gebruiken om uit te klikken. Klopt dit wel?
- Hoe kun je het beste oefenen om de klikpedalen te gebruiken?
- Hoe lang duurt het over het algemeen voordat je aan klikpedalen gewend bent?
- Is er ergens een stap voor stap handleiding om de juiste stand van de plaatjes te bepalen?
- Mijn rechterbeen staat iets meer naar buiten dan mijn linkerbeen, daarnaast staat mijn rechtervoet ook nog eens naar buiten gedraaid. Dit heeft tot gevolg dat mijn rechtervoet in zijn natuurlijke houding niet netjes in het midden van een normaal pedaal staat, maar juist iets meer naar rechts en daarnaast wijzen mijn tenen ook nog eens licht naar buiten toe. Is het mogelijk om de plaatjes zo te monteren dat mijn rechtervoet in zijn natuurlijke houding aan het klikpedaal vast zit?
- De klik bij het uitklikken is vele malen harder dan de klik bij het inklikken. Daarnaast vind ik dat je vrij veel kracht dient te gebruiken om uit te klikken. Klopt dit wel?
- Hoe kun je het beste oefenen om de klikpedalen te gebruiken?
- Hoe lang duurt het over het algemeen voordat je aan klikpedalen gewend bent?
EM schreef:Je merkt gelijk dat het minder moeite kost om rond te trappen, dat heb ik dus als zeer positief ervaren.
Is er ooit onderzoek nagedaan welk voordeel klikpedalen hebben t.o.v. gewone pedalen? in km/h of trapfrequentie.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
EM schreef:
hier staan wel een paar belangrijke hints:
http://www.jimlangley.net/crank/cleats.html
Ik geloof dat de Shimano pedalen zo ongeveer de makkelijkste pedalen zijn qua in- en uitklikken. Maar het blijft natuurlijk een klik, en die is zwaarder dan wanneer je helemaal niet aan het pedaal vastzit. Wennen dus. Paar keer op zij donderen om het vallen af te leren. En blijft vooral pielen met de stand van de schoenplaatjes t.o.v. de schoen. Hoe lang wennen? Een paar maanden of zo? Ligt ook aan de pedalen. Aan mijn oude Wellgo / Scott pedalen (klein oppervlak, metaal op metaal) valt nooit te wennen. Maar SPD-Sl moet wel goedkomen denk ik.
Iedereen, maar dan ook iedereen gaat onderuit in de eerste tijd met klikpedalen doordat je vergeet uit te klikken.
Na een tijdje ben je er aan gewend en stap je van je stadsfiets met een zijwaartse beweging van je voet, alsof je uitklikt.
Na een tijdje ben je er aan gewend en stap je van je stadsfiets met een zijwaartse beweging van je voet, alsof je uitklikt.
Het wordt pas echt lastig als je op een klim moet stoppen en weer moet opstappen. Menig fietser gezien (incl. mijzef) waarbij dat niet goed gaat. Nu doe ik altijd een stukje naar beneden afdalen, dan inklikken en keren. En vervolgens weer afzien 
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.
BMiller schreef:Het wordt pas echt lastig als je op een klim moet stoppen en weer moet opstappen. Menig fietser gezien (incl. mijzef) waarbij dat niet goed gaat. Nu doe ik altijd een stukje naar beneden afdalen, dan inklikken en keren. En vervolgens weer afzien
Hehe, dat heb ik soms op de mtb. In het bos waar ik meestal fiets zijn er van die hekjes waar je doorheen moet slingeren om vervolgens met een een walletje op omhoog te gaan. Eigenwijs als ik ben klik ik nooit uit met als gevolg dat ik de helft van de keren onderuit ga.
Ik heb nog even op het forum gelezen en gezien dat je bij Time-pedalen de Q-factor kan beïnvloeden met 2,5mm. Mocht ik uiteindelijk niet kunnen wennen aan SPD-SL vanwege het bovenstaande, zou Time dan een optie zijn omdat je hierbij dan het rechterpedaal iets meer van de crank af zou zetten dan het linkerpedaal?EM schreef:Mijn rechterbeen staat iets meer naar buiten dan mijn linkerbeen, daarnaast staat mijn rechtervoet ook nog eens naar buiten gedraaid. Dit heeft tot gevolg dat mijn rechtervoet in zijn natuurlijke houding niet netjes in het midden van een normaal pedaal staat, maar juist iets meer naar rechts en daarnaast wijzen mijn tenen ook nog eens licht naar buiten toe. Is het mogelijk om de plaatjes zo te monteren dat mijn rechtervoet in zijn natuurlijke houding aan het klikpedaal vast zit?