bibske schreef:Bedankt voor de reacties, iedereen is wel erg positief over Canyon

. Het klinkt heel logisch om het frame te zoeken dat het beste bij je past maar ik heb nog nooit langer dan 10 minuutjes op een racefiets gezeten dus ik heb ook nog geen idee wat nu wel of niet fijn zit.
Om deze reden zou ik in jou geval niet kiezen voor een fiets die je alleen via het internet kunt bestellen (bv. Canyon). Ik vind dat je het best via een FM (fietsmaker) geholpen kunt worden. Canyon heeft wel een kantoor in Heerlen, maar ik weet niet of ze daar alle maten van alle modellen hebben. Je kunt het hen vragen:
Benelux@Canyon.com, 0031 (0) 45 5412017.
bibske schreef:Ik ben nog even bij red bull gaan kijken en het valt me op dat er maar 4 maten zijn voor de dames frames. ze gaan van 54.9 meteen naar 57.7 cm terwijl ik 56 nodig heb (bovenbuis lengtes).
Wat vindt je dan van deze:
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=14713.
Als je kijkt onder het tap "Geometrieen" vindt je de info over de diverse maten. Het is geen specifiek dames model, maar dat hoeft toch niet perse. In maat M kun je zien dat de bovenbuislengte 55,9 cm is. Je hebt niet verteld wat je overige maten zijn dus ik weet niet of deze frame voor de rest goed zou zijn voor je. Een mogelijke nadeel die ik kan bedenken is dat deze frame wel gericht is op mensen die "diep" zitten, dus veel voorover gebogen op hun fiets. Jij geeft aan dat je nieuw bent op de racefiets en comfort ook belangrijk vindt. Bij deze frame zou je dat kunnen opvangen door een stuurpen te nemen die een beetje naar boven toe wijst zodat je wat rechter (= comfortabeler) op je fiets zit.
bibske schreef:Deze vind ik wel wat... RED BULL PRO-SL 4400 2008 (moet 2009 nog voorgesteld worden?) bedankt voor de tip!
Uitstekende fiets. Hij brengt me wel op drie extra opmerkingen:
Deze fiets is afgemonteerd met SRAM Force onderdelen, waarbij je voor je crankstel alleen kunt kiezen uit de combinatie 53/39 of 50/34. Voor deze fiets betaal je dan 250,- euro meer dan voor dezelfde fiets maar dan afgemonteerd met Shimano Ultegra, de RED BULL PRO-SL 3000 2008. SRAM Force en Shimano Ultegra zitten in dezelfde kwaliteitsklasse. Bovendien kunt je bij de PRO-SL 3000 kiezen uit de crankstel combinaties 53/39, 50/34 EN 52/39/30. En deze laatste optie is denk ik voor jou, gezien je beperkte ervaring met racefietsen, het meest interessant omdat je voorin 3 kettingbladen hebt in plaats van 2 en daarmee een veel groter keuzemogelijkheid om op een bepaalde moment de juiste versnelling te vinden. Of je nu op een vlakke weg fiets, of op een heuvelachtig parcours of in de bergen. Je hebt altijd de juiste versnelling bij de hand. Bij een dubbel (53/39) of compact (50/34) crankstel zul je vaak óf je voorbladen moeten verwisselen óf je cassette (de tandwielen achterin) om de optimale combinatie te kunnen vinden voor een bepaalde parcours.
Ten tweede: ik weet niet hoe intensief je je wilt gaan bezighouden met wielrennen, maar meestal is een fiets afgemonteerd met Shimano 105 onderdelengroep ruim voldoende voor een beginner. Kijk dan bv. naar de RED BULL PRO-SL 2000 2008. Het scheelt je 150 euro ten opzichte van de PRO-SL 3000 en 400 euro ten opzicte van de 4400. Bovendien heb je bij de 2000 dezelfde crankstel opties als bij de 3000.
Tenslotte kun je bij de keuze voor een onderdelengroep (Shimano, Campagnolo of SRAM) rekening houden met de beschikbaarheid van vervangende onderdelen, de prijs van vervangende onderdelen, het bedieningsgemak van de onderdelen (bv. de rem/schakelgrepen: hoe zitten ze in de hand, hoe schakelen ze, hoe remmen ze). En last but certainly not least: de "looks".