Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

goede fietstrainer????

1001
Forum-lid

1001 14 dec 2008 13:49

Ik heb eigenlijk even een vraagje! Welk merk/type fietstrainer/tacx is een beetje betaalbaar en goed om te trainen in de winter??? Hebben mensen hier enige ervaring mee???

rezne
Forum-lid

rezne 14 dec 2008 14:12

Hoi,

Zelf heb ik een Tacx Flow. Niet duur en werkt prima. Er zijn duurdere versies die een poging doen het binnen trainen leuker te maken. Weinig zinvol, als je het mij vraagt. Het is en blijft saai, maar je kan wel gericht trainen.
Gebruik de zoekfunctie en zoek op 'Tacx' 'Elite' o.i.d. Dan zul je een berg aan info vinden.
Mijn tip: koop goede winterkleding en ga lekker buiten trainen.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 14 dec 2008 15:44

Computrainer!

jona91
Forum-lid

jona91 14 dec 2008 15:55

tacx satori pro tour heb ik voor 170, (de mijne maakt wel lawaai, zelfs na garantieomruiling ma soit) en als je je dan aan tv zet met een blazer is het met wat goede wil wel uit te houden.
ik heb zelf ook wel zin om eens losse rollen te proberen, denk dat dat minder saai is omdat je meer met sturen bezig bent enzo, maar dan kan je natuurlijk niet op de pc terwijl:)

rene1
Forum-lid

rene1 14 dec 2008 22:23

Stillekracht schreef:Computrainer!

TS vroeg om betaalbaar, of heeft computrainer ook wat low budget modellen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 dec 2008 22:29

Mijn Tacx Cycleforce One doet het al 9 jaar prima, destijds 250,- hfl voor betaald.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sjefjanssen
Forum-lid

sjefjanssen 14 dec 2008 22:30

Ik heb sinds enkele weken de Tacx Flow en ben er zeer tevreden over.

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 15 dec 2008 07:30

rene1 schreef:

Een apparaat dat niet gebruikt wordt of snel weer wordt doorverkocht is duur. Ik had een Tacx, die werd dus niet gebruikt. Toen maar een Computrainer. Daar rijd ik nu 3K per jaar op.

Ennuhhhh de dollar is gunstig :-) Helaas werkt dat niet door als je hem bij de agent in NL haalt. Zelf importeren is wat lastig.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 15 dec 2008 08:03

Stillekracht schreef:
rene1 schreef:

Een apparaat dat niet gebruikt wordt of snel weer wordt doorverkocht is duur. Ik had een Tacx, die werd dus niet gebruikt. Toen maar een Computrainer. Daar rijd ik nu 3K per jaar op.
Maar wat is het verschil tussen een Tacx en een Computrainer dat jou heeft doen besluiten om de Tacx niet te gebruiken? Om te trainen heb je toch gewoon een weerstand nodig. Dat gaat met een Tacx prima. Prijsverschil is wel erg groot. En de dollar is al minder gunstig dan een tijdje terug.
site van Computrainer schreef:CompuTrainer provides the most interesting indoor bike experience yet created. It increases your cycling power by 20 to 30% and your speed by 2 to 4 MPH.
Afbeelding

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 15 dec 2008 09:03

Computrainer is meer functioneel ingesteld, waarbij Tacx meer een mooie presentatie heeft. Al kan je tegenwoordig ook bij de Computrainer bijvoorbeeld reallive video's gebruiken (zie ik zelf het nut niet van in).

Door de nauwkeurigheid en de spinscan mogelijkheid van de Computrainer kan je je efficiëntie van je techniek makkelijk verbeteren. Zelf zie ik hier een verbetering van een procent of 30 (in vergelijking tot 2001) Dit wordt ook gebruikt voor Dynamic Bike fitting, wat je met een Computrainer dus zelf kunt doen. Je zult versteld staan wat het verschil kan zijn als je je zadel bijvoorbeeld een paar mm naar voren of achter verschuift.

(Spinscan laat online op een grafische manier in een window zien hoe de kracht over 360graden wordt verdeeld. Zelf heb ik recentelijk bijna 10% gewonnen door de houding van mijn voet iets te veranderen tijdens de "coup de pedale" )

Wat ik al eerder aangaf: wat is duur? Als je iets van 100 euro koopt en het niet gebruikt vindt ik het duur. Ik heb de Computrainer voor aanschaf eerst zelf getest. Ik was binnen 15minuten overtuigd dat hier voor mij voldoende motitvatiefactor in zat. Ik realiseer mij dat dit per persoon natuurlijk anders kan zijn.

Daarnaast streeft de fabrikant van Computrainer een kwaliteitsproduct na, in alle opzichten. Nieuwe software is backwards compatible met de oude trainers. Onderdelen zijn allemaal los te krijgen. Service is perfect! Ik heb de mijne in 2001 gekocht. Ik rij zelf enkele duizenden Km'ers per jaar en ook anderen maken gebruik van mijn Computrainer. Tot op heden geeft hij geen krimp :-) Ook dit weegt bij mij mee in de prijs die ik er voor over heb.

Ik ken niet alle Taxc modellen. Voor zover ik weet zijn ze beperkt tot 400W. Daarboven worden trucken uitgehaald, wat de onnauwkeurigheid nog meer benadrukt. Nu ben ik zelf het tegendeel van een sprinter. Desondanks zit ik regelmatig boven de 400W (Computrainer gaat tot 1500W)

Feit is dat ik ouder begin te worden (!) en door de laatste jaren meer op de techniek te letten weet ik mijn snelheid nog steeds vast te houden (ben nu 42). Ik win dus nog van mijn ritten uit 2001. Als ik de ritten van toen en nu offline analyseer dan zie je duidelijk de technische verschillen. (dit kan met de Coaching Software van Computrainer)

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 15 dec 2008 10:30

Ik kan niet goed oordelen over de Computrainer. Dat vergelijken over 360 graden klinkt interessant, hoewel ik benieuwd ben naar de meetnauwkeurigheid, etc. En sowieso de meetnauwkeurigheid van het vermogen.

Maar als ik voor de Tacx (Flow) spreek: Toevallig ben ik gisteren probleemloos over de 10k km gegaan en ik maak mij sterk dat er nog een paar 10k's gaan volgen zonder problemen. 400W is voor mij prima. Dat haal ik zo goed als nooit tijdens mijn trainingen. Dus voor mijn gebruik vind ik het niet erg. En dan nog, mocht ik er in de toekomst wel overheen gaan, dan interesseert mij de nauwkeurigheid van het geleverde vermogen echt niet. Dat getalletje op de display moet je sowieso al met een korreltje zout nemen.

Het veranderen van je positie en opnieuw bekijken van de resultaten om te komen tot een optimale zitpositie zou met de Tacx ook kunnen. Toch?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 dec 2008 12:21

Over Computertrainer kan ik niet oordelen, hier heb ik geen ervaring mee. Ik weet dat er forumleden zijn die er lyrisch over zijn. Frankvanboven doet er zelfs trainingen van 100 km op!

Wél weet ik dat Tacx zeer degelijke producten maken. Aan een Satori of Flow doe je zeker geen miskoop. Tacx is bovendien een oer-Nederlandse firma dus een extra reden om hiervoor te kiezen ipv. Elite.

Plaats reactie