Derailleurwieltjes boven / onder
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 15 dec 2008 22:48
Ik heb mijn derailleur losgemaakt om schoon te maken. Beide wieltjes heb ik er uit gehaald en schoongemaakt. Wat opviel is dat het ene wieltje beter draait dan het andere wieltje. Ik heb daarom een nieuw wieltje aangeschaft. Wat blijkt, dit nieuwe wieltje draait net zo slecht als het wieltje dat ik zou vervangen.
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is. Het is een shimano ultegra derailleur en het nieuwe (dure!) wieltje is ook van shimano.
Waarom er is verschil tussen het bovenste en onderste wieltje?
Bedankt voor de reacties!
Erik
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is. Het is een shimano ultegra derailleur en het nieuwe (dure!) wieltje is ook van shimano.
Waarom er is verschil tussen het bovenste en onderste wieltje?
Bedankt voor de reacties!
Erik
Trek 5000 2006
Cervelo P2 2010
Cervelo P2 2010
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 15 dec 2008 20:12
Beste Erik,
Shimano maakt altijd 2 type wieltjes in de achterderailleurs.
Het ene wieltje heeft wat speling en loopt wat soepeler dan de andere, die, als het goed is, geen speling heeft.
Het wieltje met de speling dient boven gemonteerd te worden. Zo kan dit wieltje eventuele afstellingsproblemen ondervangen en de ketting beter over laten lopen naar de cassette.
Het "straffe" wieltje moet onder.
gz
Shimano maakt altijd 2 type wieltjes in de achterderailleurs.
Het ene wieltje heeft wat speling en loopt wat soepeler dan de andere, die, als het goed is, geen speling heeft.
Het wieltje met de speling dient boven gemonteerd te worden. Zo kan dit wieltje eventuele afstellingsproblemen ondervangen en de ketting beter over laten lopen naar de cassette.
Het "straffe" wieltje moet onder.
gz
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 15 dec 2008 22:48
Bedankt voor je reactie.
Jammer dat de rijwielspecialist waar ik het nieuwe wieltje heb gekocht mij dat niet vertelde.
Jammer dat de rijwielspecialist waar ik het nieuwe wieltje heb gekocht mij dat niet vertelde.
Trek 5000 2006
Cervelo P2 2010
Cervelo P2 2010
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 10 nov 2008 10:21
Beste Erik,
De uitleg hierboven lijkt me juist, het bovenste heeft speling het onderste niet...
Maar het soepel draaien kan eventueel wel andersom zijn: Ik denk dat bij ultegra één wieltje (het bovenste) op een busje draait en één op een kogellager (onderste), wellicht draait dat laatste wieltje iets beter? (Bij dura ace draaien ze beide dacht ik op kogellager).
in elk geval heb ik de ervaring dat beide wieltjes insmeren met een mengsel van vet/olie een goede werking aanzienlijk verlengt.
sportieve groet
De uitleg hierboven lijkt me juist, het bovenste heeft speling het onderste niet...
Maar het soepel draaien kan eventueel wel andersom zijn: Ik denk dat bij ultegra één wieltje (het bovenste) op een busje draait en één op een kogellager (onderste), wellicht draait dat laatste wieltje iets beter? (Bij dura ace draaien ze beide dacht ik op kogellager).
in elk geval heb ik de ervaring dat beide wieltjes insmeren met een mengsel van vet/olie een goede werking aanzienlijk verlengt.
sportieve groet
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 42114
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb toevallig vanmiddag een setje gekocht: tacx met rvs kogellagertjes onder de 10,-, Campa met glijlagers ca 22,-..... Wie snapt het nog :S
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Amclassic-fan schreef:Tja, maar die Campa wieltjes werken wel gewoon beter doordat er speling op zit, daar wil ik wel een paar euro meer voor betalen. Daarnaast draait 't ook gewoon prima.
Hoi,
De Tacx wieltjes zijn ook gemarkeeerd UPPER/LOWER en bovendien krijg je er zoveel afstandbusjes bij dat je zelf kan kiezen hoeveel speling je wil op het bovenste wieltje.
De RVS versie is trouwens zelf-smerend (dus NIET invetten aub) en loopt gewoon ontieglijk veel beter als die oubollige glijlagers van het Campa 10S systeem.
Voor de 11S groepen zijn er trouwens ceramische lagers ingebouwd.
Zouden ze dan toch gemerkt hebben dat daar een paar Wattjes de mist in gingen?
Voor wie het bij 10S houdt zijn de hybride ceramische pulleys van Tacx een echte aanrader, goedkoop en nagenoeg onderhoudsvrij.
Sorry, hoor...

Snobisme is een dure hobby...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Daar gaan echt geen paar Watt in die derailleurtandwieltjes verloren. Op de wieltjes staat namelijk helemaal geen kracht op de veer van de achter-derailleur na. Maar op zich zou het vrij makkelijk te meten moeten zijn, dan weten we 't zeker hoeveel vermogen erin verdwijnt.
Maar ik zal binnenkort wel weer eens Tacx wieltjes meenemen. Laatste keer dat ik ze had kreeg ik er niet meerdere afstandsbusjes bij, maar das ook al weer een paar jaar geleden.
Maar ik zal binnenkort wel weer eens Tacx wieltjes meenemen. Laatste keer dat ik ze had kreeg ik er niet meerdere afstandsbusjes bij, maar das ook al weer een paar jaar geleden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4967
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ssst, niet tegen mijn vrouw vertellen, ik ben aan het sparen voor Ceramic Speed exemplaren. (Niet echt, maar die schermen wel met het gegeven dat je met hun wieltjes vermogens winst behaal. (En vermogens verlies op je bankrekening))amclassic-fan schreef: ↑19 dec 2008 00:41 Daar gaan echt geen paar Watt in die derailleurtandwieltjes verloren. Op de wieltjes staat namelijk helemaal geen kracht op de veer van de achter-derailleur na.
Knip