Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Scheef achterwiel

merick
Forum-lid

merick 21 dec 2008 20:39

Hallo,

Sinds kort is het zo dat als ik 500 meter heb gefietst, mijn achterwiel scheef staat. Er is vanalles geprobeerd om erachter te komen waar dit aan ligt (andere pad, andere snelspanners e.d.), het maakt niet uit welk wiel er instaat. De pad staad loodrecht en op het ook lijkt het frame niet scheef. Het frame is een Cannondale Caad 5, nu 1.5 jaar oud en heeft 1 grote valpartij meegemaakt. Het frame is toen goed gecontroleerd door een fietsenmaker. Kan iemand mij verder helpen??

Groeten
.

daj
Forum-lid

daj 21 dec 2008 21:49

Ik had dit ook met een oude fiets, bleek dat de as van m'n achterwiel gebroken was. Probeer het eens met een ander achterwiel!

w0uter
Forum-lid

w0uter 21 dec 2008 22:18

Kan je een paar foto's posten? Staat het wiel scheef in de liggende vork of de staande vork?

Als ik het goed begrijp staat het wiel wel goed als je het monteert en naar een stuk rijden niet meer? Met verticale uitvaleinden is dat wel heel erg vreemd!

jaapie91
Forum-lid

jaapie91 21 dec 2008 22:20

Al gecontroleerd of er geen speling zit op de achteras? Mijn broer had ook zoiets met zijn achterwiel, maar dat was zo verholpen door het bijstellen van de achteras.
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

berrre
Forum-lid

berrre 22 dec 2008 12:51

Kan verschillende oorzaken hebben:

te losse snelspanners
te losse conussen
gebroken as
gebroken afstandsring of -bus

Vermits je het met verschillende wielen hebt denk ik vooral aan de snelspanners, die je bij elk wiel te los inregelt. Zijn de padden vetvrij?
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

perik
Forum-lid

perik 23 dec 2008 00:07

Normaal gesproken kan een wiel niet of nauwelijks bewegen in de achterpatten. Zijn je patten niet uitgesleten? Een vriend van me heeft hetzelfde probleem gehad met zijn Cannondale mountainbike. Eén keer met een te losse snelspanner gereden en de schroefdraad van de as had de achterpatten behoorlijk uitgevreten. Dat is niet meer goed gekomen.

Plaats reactie