frame lakken of niet
Hallo,
Ik ben bezig om mijn oude batavus champion nieuw leven in te blazen.
Hiervoor heb ik zelf het frame onder handen genomen en opnieuw gespoten.
Omdat de fiets straks voornamelijk op de Tacx komt te staan en misschien sporadisch een toertocht.
Het is dus geen superstrak gespoten frame geworden maar dat is dan ook niet nodig, toch wil ik het frame wel enige bescherming geven.
Ik heb het frame gespoten met een alkydverf mat zwart. Doe ik er verstandig aan om daar nog een lak overheen te spuiten? En zo ja wat voor lak moet dat zijn. Ik wil graag het matte uiterlijk behouden..
alvast bedankt
Ik ben bezig om mijn oude batavus champion nieuw leven in te blazen.
Hiervoor heb ik zelf het frame onder handen genomen en opnieuw gespoten.
Omdat de fiets straks voornamelijk op de Tacx komt te staan en misschien sporadisch een toertocht.
Het is dus geen superstrak gespoten frame geworden maar dat is dan ook niet nodig, toch wil ik het frame wel enige bescherming geven.
Ik heb het frame gespoten met een alkydverf mat zwart. Doe ik er verstandig aan om daar nog een lak overheen te spuiten? En zo ja wat voor lak moet dat zijn. Ik wil graag het matte uiterlijk behouden..
alvast bedankt
Een alkydharslak voor metaal (op een primer) is in principe voldoende. Ik lak ook frames af met alkydhars, (hoogglans) zonder clear coat. Het is niet zo sterk als poeder coating, maar je kan er toch enkele jaren mee verder. Alkydharslak wordt ook gebruikt voor relingen en ballustrades die in weer en wind staan, vandaar. Ik zet minstens twee lagen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik snap niet waarom je niet poedercoat, voor 90 euro ben je klaar(met zandstralen) en kan je 10 jaar vooruit.
japie carbon schreef:Ik snap niet waarom je niet poedercoat, voor 90 euro ben je klaar(met zandstralen) en kan je 10 jaar vooruit.
staat niet in verhouding tot de waarde van de fiets
maurice schreef:Ons benne zunnig he?! Nee, hij zal het wel een leuk stuk tijdverdrijf vinden. Ik zit liever op de fiets!
aparte reactie, wie zegt dat ik ook niet liever op de fiets zit?
Heef idd niets met zuinigheid te maken.
Berrre schreef:Een alkydharslak voor metaal (op een primer) is in principe voldoende. Ik lak ook frames af met alkydhars, (hoogglans) zonder clear coat. Het is niet zo sterk als poeder coating, maar je kan er toch enkele jaren mee verder. Alkydharslak wordt ook gebruikt voor relingen en ballustrades die in weer en wind staan, vandaar. Ik zet minstens twee lagen.
Bedankt hier kan ik wel iets mee, ik ga eens op zoek. Blijft op die manier het matte uiterlijk goed? Dit spul gaat er dus met de kwast op begrijp ik?
Goed laten uitharden voor montage; de lak blijft enkele dagen zacht. Niet verwerken in een omgevingstemperatuur onder 8°C. Kleine onderdelen laat ik een uurtje uitharden in de oven van moeder de vrouw (bij 100°C). Dan zijn ze direct gebruiksklaar. Een heel frame gaat helaas niet in die oven. Het resultaat is prima als je stofvrij kan werken.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Wat heb je tot nu toe uitgegeven aan verf dan? En de verf die je (ik) zelf spuit blijft hoogstens een jaar zitten, dit vertelde de verkoper van spuitbussen mij en raadde me toen aan om te coaten.
Spuitbussen zijn duur en je spuit de hele wereld naast het frame vol, zodat ze direct leeg zijn. Bovendien geven ze geen mooi resultaat (sinaasappelhuid). Ik heb een air-brush met compressor, dat werkt bijzonder zuinig (en milieuvriendelijker). Met een blik primer en een blik lak kan ik wel 10 fietsen doen. Kost 2 à 3 euro per fiets, schat ik.
Zoals ik zelf al heb aangegeven: poedercoaten is sterker dan vloeibare verf. Het kost meer omdat je het moet uitbesteden en niet iedereen heeft een coater in de buurt. Voor een waardevolle fiets zou ik ook voor coating gaan.
Zoals ik zelf al heb aangegeven: poedercoaten is sterker dan vloeibare verf. Het kost meer omdat je het moet uitbesteden en niet iedereen heeft een coater in de buurt. Voor een waardevolle fiets zou ik ook voor coating gaan.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
Even deze discussie uitbreiden: is herlakken schadelijk voor een carbon frame?
Ik heb nogal wat lakschade opgelopen bij het transport van mijn fiets.
Volgens fietsmaatjes kan hij zonder meer herlakt worden.
Een dealer vertelde dan weer dat erlakt carbon makkelijk afbladdert achteraf.
Wie?
Ik heb nogal wat lakschade opgelopen bij het transport van mijn fiets.
Volgens fietsmaatjes kan hij zonder meer herlakt worden.
Een dealer vertelde dan weer dat erlakt carbon makkelijk afbladdert achteraf.
Wie?
http://lbl99.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 23 okt 2008 01:25
Briekco, als je spreekt over lakschade heb je het dan over een(diepe) kras ? Of over blanke lak wat van het carbon is geknapt ?
Wilier Izoard 2009
jagen als de brandweer !
jagen als de brandweer !
Wili-ier67 schreef:Briekco, als je spreekt over lakschade heb je het dan over een(diepe) kras ? Of over blanke lak wat van het carbon is geknapt ?
Een diepe kras.
http://lbl99.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;