To spotrepair or not repair
-
kestrelfreak
- Forum-lid
Wie van jullie heeft ervaring met spotrepair van een (carbon) frame? Ik zie oa in de Wielerrevue advertenties speciaal gericht op fietsframes. Kosten?
Ik heb een mooi carbon frame met een (vind ik) storende beschadiging die ik graag weggewerkt wil zien te krijgen.
Ik heb een mooi carbon frame met een (vind ik) storende beschadiging die ik graag weggewerkt wil zien te krijgen.
Zijn hier nog Kestrel liefhebbers?
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Dus als ik het goed begrijp wil je je (fraaie) Evoke inruilen voor een frame met een "verleden" (waar de eigenaar geen vertouwen meer in heeft)
Denk dat je er niet aan moet beginnen als het carbon daadwerkelijk beschadigd is. De voormalige eigenaar wil zijn ellende aan een ander verkopen terwijl het eigenlijk bij het chemisch afval hoort te liggen.
Een reparatie is imho. acceptabel als het frame zelf oprijdt als winterfiets o.i.d.
Een beschadigd frame heeft een waarde van 0 en ik zou het lekker laten ligggen.
Denk dat je er niet aan moet beginnen als het carbon daadwerkelijk beschadigd is. De voormalige eigenaar wil zijn ellende aan een ander verkopen terwijl het eigenlijk bij het chemisch afval hoort te liggen.
Een reparatie is imho. acceptabel als het frame zelf oprijdt als winterfiets o.i.d.
Sharkman 1 schreef:Dus als ik het goed begrijp wil je je (fraaie) Evoke inruilen voor een frame met een "verleden" (waar de eigenaar geen vertouwen meer in heeft)
Ik lees uit het bericht van TS helemaal niet dat-ie een beschadigd frame wil kopen. Hij heeft een beschadigd frame, en verwijst naar advertenties voor zgn. spot repairs van carbon frames. Dat laatste lijkt me overigens alleen zinvol als het een 'kosmetische' beschadiging is, en geen structurele.
Een clublid van mij heeft z'n Hed.3 laten fixen door een zeilboer. En dat wiel was finaal door. Ik heb de boer toevallig gesproken en het wiel (dat hij toen bij zich had) gezien.
Laat ik het zo zeggen: mocht mijn Hed.3 ooit door midden gaan, lever ik hem met een gerust hart bij deze kerel in. Bij een voorvork zou ik terughoudend zijn, en bij een frame (hoewel ik zelf zo'n carbonframe niet bezit) ligt het er erg aan hoe en waar.
Voor kleine cosmetische schade hoef je sowieso niet bang te zijn. Je fiets wordt iets (en dan ook echt iets) zwaarder, maar verder geen probleem.
Laat ik het zo zeggen: mocht mijn Hed.3 ooit door midden gaan, lever ik hem met een gerust hart bij deze kerel in. Bij een voorvork zou ik terughoudend zijn, en bij een frame (hoewel ik zelf zo'n carbonframe niet bezit) ligt het er erg aan hoe en waar.
Voor kleine cosmetische schade hoef je sowieso niet bang te zijn. Je fiets wordt iets (en dan ook echt iets) zwaarder, maar verder geen probleem.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat het er goed uitziet geeft geen enkele garantie, het gaat erom hoe sterk het is. Als de nieuwe lagen carbon niet goed aan 't originele carbon hechten is het wiel nog net zo zwak als voor de reparatie.
Om wat voor een schade gaat het hier eigenlijk? Echt carbon wat beschadigd is of enkel om lakschade?
Om wat voor een schade gaat het hier eigenlijk? Echt carbon wat beschadigd is of enkel om lakschade?
@Amclassic-fan: er is (nagenoeg) geen carbon gebruikt. Epoxyhars is dan ook een stuk makkelijker in gebruik dan carbon, weet ik nog uit m'n windsurftijd.
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Epoxyhars is een bindmiddel om vezels te binden en doet verder niets met de sterkte. Een wiel dat door is moet weer een vezelstruktuur terugkrijgen om weer net zo sterk te worden als voor de crash.
Een optische schade (lak dus) is altijd te herstellen een beschadiging in de carbon sierlaag is ook nog wel te doen. Van elke andere reparatie (specifiek op cruciale plekken) zou ik gewoon afzien (maar ieder maakt hier beter zijn eigen keuze)
Een optische schade (lak dus) is altijd te herstellen een beschadiging in de carbon sierlaag is ook nog wel te doen. Van elke andere reparatie (specifiek op cruciale plekken) zou ik gewoon afzien (maar ieder maakt hier beter zijn eigen keuze)
@Sharkman 1: Glasvelzelmatten zijn een 'prima' vervanger. Het moge duidelijk zijn dat lang niet alles te 'fixen' is.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
sharkman113
- Forum-lid HC
"Glasvelzelmatten zijn een 'prima' vervanger"
Glasvezelmatten worden gebruikt om "massa" te kweken en epoxyvuller/plamuur vast te houden. Zeer geschikt voor bumper en een hele reeks niet dragende constructies mee te repareren. Vervang ze door carbon/kevlar matjes en je voegt er sterkte/weerstand tegen scheuren aan toe waardoor je het gewenste resutaat hebt.
Glasvezelmatten worden gebruikt om "massa" te kweken en epoxyvuller/plamuur vast te houden. Zeer geschikt voor bumper en een hele reeks niet dragende constructies mee te repareren. Vervang ze door carbon/kevlar matjes en je voegt er sterkte/weerstand tegen scheuren aan toe waardoor je het gewenste resutaat hebt.
-
kestrelfreak
- Forum-lid
Het gaat om een nieuw frame met een kleine lak (en niet meer dan dat) beschadiging. Bedankt voor het compliment aan het adres van mijn Evoke, maar deze RT700 vind ik domweg nog mooier. Alleen jammer van die kleine beschadiging dus....
Zijn hier nog Kestrel liefhebbers?