Welke velg bij DT 240s?
Ik zit eraan te denken om een wielsetje te laten spaken wanneer ik weer wat geld beschikbaar heb.
Het moet een allround wielsetje worden:
- overal voor inzetbaar (vlak, klimmen, sprinten, toertochten)
- geen wedstrijden
- goed stijf
- duurzaam
- mijn 86 kilo probleemloos kan dragen
- hoeven geen extreem lichte wielen te zijn (maar uiteraard ook niet te zwaar).
Het staat al vast dat ik de alom geprezen DT 240s naaf neem. Welke middelhoge velg (clincher, 30-40 mm) zou voldoen aan mijn eisen? Dan kan ik eens wat kan gaan kijken voor prijzen e.d.
Het moet een allround wielsetje worden:
- overal voor inzetbaar (vlak, klimmen, sprinten, toertochten)
- geen wedstrijden
- goed stijf
- duurzaam
- mijn 86 kilo probleemloos kan dragen
- hoeven geen extreem lichte wielen te zijn (maar uiteraard ook niet te zwaar).
Het staat al vast dat ik de alom geprezen DT 240s naaf neem. Welke middelhoge velg (clincher, 30-40 mm) zou voldoen aan mijn eisen? Dan kan ik eens wat kan gaan kijken voor prijzen e.d.
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
perik schreef:Mavic CXP33
+1
Veel meer keuze's zijn er naar mijn mening niet, voor een gewone lage velg zou de mavic open pro nog een goede keuze zijn.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
perik schreef:Mavic CXP33
Saaaaaaaai... ik zou voor een hogere velg gaan als ik TS was. Bijvoorbeeld een 28/32 spaaks setje met de Kinlin XR-300 velgen.
mach3 met carbo structuur. Sterk, apart en stijf (zeker als je voor wat meer spaken kiest 36 i.p.v. 24).
Rigida DP is een mooie klasieker of hele mooie zipp's maar dan kun je beter een complete set kopen als zelf naven en velg vlechten.
Succes,
Rigida DP is een mooie klasieker of hele mooie zipp's maar dan kun je beter een complete set kopen als zelf naven en velg vlechten.
Succes,
Loeki Pro
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
LVGH schreef:perik schreef:Mavic CXP33
Saaaaaaaai... ik zou voor een hogere velg gaan als ik TS was. Bijvoorbeeld een 28/32 spaaks setje met de Kinlin XR-300 velgen.
Maar die haalt het qua duurzaamheid nooit bij de CXP33. Sterk is de velg wel, maar het remvlak is bijv gewoon veel dunner.
De meeste degelijk velg is gewoon de CXP33. Als je de stickers eraf trekt zien de meeste trouwens toch niet meer dat 't gewoon een 33 velg is
Met de CXP33 zal je ongetwijfeld een stevige wielset kunnen bouwen, maar als ik een hoop geld uitgeef voor een paar wielen dan wil het oog ook wat... En daarnaast is de CXP33 geloof ik ook iets lager dan 30mm en wil toch echt het liefst een middelhoge velg met een hoogte tussen 30 en 40 mm.
Overigens is het slechts een idee om de wielen met de hand te laten bouwen. Dit omdat ik ervan uitging dat een goede handgebouwde set sterker is dan een systeemwielset. Mochten er echter kant-en-klare systeemwielsets zijn die aan mijn eisen voldoen dan sta ik daar ook open voor.
Laat maar komen die suggesties.
Overigens is het slechts een idee om de wielen met de hand te laten bouwen. Dit omdat ik ervan uitging dat een goede handgebouwde set sterker is dan een systeemwielset. Mochten er echter kant-en-klare systeemwielsets zijn die aan mijn eisen voldoen dan sta ik daar ook open voor.
Laat maar komen die suggesties.
Er zijn ook nog Velocity Deep V's:
http://www.velocityusa.com/default.asp?contentID=58
http://www.universalcycles.com/shopping ... hp?id=5114
Of dit een serieuse kandidaat is laat ik over aan de kenners.
Ze zijn in iedergeval in vele incarnaties te krijgen:
http://www.flickr.com/photos/chainringt ... 132104499/
http://www.velocityusa.com/default.asp?contentID=58
http://www.universalcycles.com/shopping ... hp?id=5114
Of dit een serieuse kandidaat is laat ik over aan de kenners.
Ze zijn in iedergeval in vele incarnaties te krijgen:
http://www.flickr.com/photos/chainringt ... 132104499/
Inderdaad, die CXP-33 is een stuk lager dan 30mm (ik dacht 23mm). Vind ik persoonlijk een groot verschil met 30mm diepe velgen. De opties voor 30mm of meer zijn beperkt. Veilige keuze is zonder meer DT RR1.2, dan krijg je een soort RR1850 (alleen dan met meer spaken) en erg licht zijn die velgen niet. Vandaar de KinLins als alternatief, maar inderdaad lever je dan iets aan duurzaamheid in, die 120g/velg gewichtsverschil tov de RR1.2 moet ergens in zitten.
Qua systeemsets is de spoeling ook vrij dun, je hebt eigenlijk alleen Easton EA90 Aero als mogelijkheid. Een Eurus/Fulcrum R1 is ook niet mis qua looks maar de velgen zijn lager dan 30mm.
Qua systeemsets is de spoeling ook vrij dun, je hebt eigenlijk alleen Easton EA90 Aero als mogelijkheid. Een Eurus/Fulcrum R1 is ook niet mis qua looks maar de velgen zijn lager dan 30mm.
