Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Race fiets verzekering?

arjana
Forum-lid

arjana 14 jan 2009 17:26

Hoi Allemaal ik heet Arjana,heb me hier net nieuw aan gemeld.

Ik heb een vraag en wie kan me helpen.

Is het mogelijk om een racefiets te verzekeren,wanneer je wedstrijden rijd.Ik heb al enkele verzekeringen gebeld,maar het schijnt niet te kunnen.Wel gewoon toeren,maar zodra het een afgesloten parcours is het niet mogelijk.

Of weet iemand van jullie,wel een verzekering die dat kan en wil??

Ik wacht met spanning af...

Met vriendelijke fiets groeten

Arjana..

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 14 jan 2009 17:38

Zou me verbazen als het bestaat, de premie zal dan niet gering zijn. Uiteindelijk is je premie grosso modo toch de verwachte schade plus een winstopslag voor de verzekeraar.

jeroenvv
Forum-lid

jeroenvv 14 jan 2009 17:56

Voor auto's is het in ieder geval niet echt mogelijk (lees: onmogelijk) om ze te verzekeren op een racebaan. Lijkt mij wel logisch dat dit ook geldt voor fietsen eigenlijk.

Succes met zoeken maar ik geef je niet heel veel kans van slagen.

corniel
Forum-lid HC

corniel 14 jan 2009 19:13

Wat wil je er mee winnen? Racen kost geld, en de verwachting is dat je brokken maakt. Voor schade bij derden bij je via wettelijkaansprakelijkheidsverzekering gedekt.

marsman
Forum-lid

marsman 14 jan 2009 19:26

Ik heb pas ook gezocht, een dergelijk verzekering in Nederland bestaat niet. AssurAce is de verzekering die naar mijn eigen mening qua verzekeren de beste dekkking biedt voor wielrenners. Ik ben nu verzekerd voor alle schade, inclusief toertochten, cyclo's, en in groepsverband rijden aan fiets en kleding. Met een verzekerd bedrag van 2500 Euro kost mij dit 78 Euro per jaar. Daarbij heb ik geen diefstalverzekering afgesloten, dan ging de premie richting 250 Euro per jaar!

Veel schades tijdens wedstrijden worden na een week of 2 nog al eens gedeclareerd als zijnde 'ongeluk tijdens een individuele training', maar dat mag natuurlijk niet.....
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

simic
Forum-lid

simic 14 jan 2009 19:36

Bij wedstrijden moet je altijd rekening houden dat je schade aan je fiets kunt krijgen. Het is dan ook een behoorlijk risico dat je een ongeluk krijgt. Helaas is het naar mijn eigen weten geen een verzekering die ook dekt als je een ongeluk krijgt in een wedstrijd. Dan zal idd de premie heel erg hoog zijn, en die verzekeringsmaatschappijen denken ook maar aan één ding: Geld verdienen!
Zoals marsman als zegt, velen gaan aantal weken na ongeluk alsnog het geld declareren.
Fietsen is een relatief dure sport, vooral als je je eigen fiets hebt en je westrijden rijd.
Ik ben het afgelopen seizoen 3x gevallen in een wedstrijd en 3x middelmatige tot grote schade....

Om mijn verhaal kort te maken, verzekeringsmaatschappeijen dekken je niet op wedstrijden:d.

marsman
Forum-lid

marsman 14 jan 2009 20:03

@Corniel, het is niet waar dat je schade kunt declareren bij de WA verzekering van de veroorzaker in een wedstrijd. Deelname is altijd op eigen risico.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

-divo-
Forum-lid

-divo- 14 jan 2009 20:24

Schade: Ik heb schade veroorzaakt/geleden. Wat nu?
donderdag, 18 september 2008

In principe gelden de volgende regels:
a. Onderlinge aansprakelijkheid is nergens gedekt.
b. Indien een renner schade veroorzaakt aan derden, wordt in eerste instantie zijn eigen WA verzekering aangesproken.
c. Daarna wordt gekeken naar de licentie van de renner om te bepalen wie de secundaire WA verzekeraar is. Met een NWB-licentie neem je contact op met het secretariaat. (Geldt voor de meeste vrije bonden.) Met een KNWU-licentie moet je zelf contact opnemen met de maatschappij (zie http://www.knwu.nl)
d. Je moet een schade waar je mogelijk aansprakelijk voor gesteld zou kunnen worden altijd meteen melden, bij je eigen verzekeraar én bij je secretariaat / knwu verzekeraar.

Bron:
http://www.wielrenbond.nl/index.php?opt ... &Itemid=81

Plaats reactie