Verschil Dura Ace en Ultegra Hollowtech Bracket?
Kan iemand me vertellen wat of er een wezenlijk verschil zit tussen een Ultegra en Dura Ace (7800) hollowtech bracket? Ze wegen allebei +- 100g, dus daar zit het verschil in ieder geval niet.
Zijn er verschillen in lagering? Of is er buiten het uiterlijk geen verschil en kan je net zo goed de Ultegra nemen?
Zijn er verschillen in lagering? Of is er buiten het uiterlijk geen verschil en kan je net zo goed de Ultegra nemen?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
Je kan ze beter allebei links laten liggen in mijn ogen. Ik heb geen verschil in duurzaamheid gemerkt tussen 105, Ultegra en Dura Ace lagers. Allemaal begonnen ze na 3000 km in meer of mindere mate te kraken.
Ik ben toen overgestapt naar een vierkante Campa crank, maar als ik bij HT2 gebleven was had ik geïnvesteerd in een keramische oplossing. O.a. Token, FSA en VCRC maken ze.
Ik ben toen overgestapt naar een vierkante Campa crank, maar als ik bij HT2 gebleven was had ik geïnvesteerd in een keramische oplossing. O.a. Token, FSA en VCRC maken ze.
Ik kan ook niet zeggen dat er echt een verschil te merken is tussen de verschillende brackets. Volgens mij gaat het vooral om het kleurtje. Qua prijs scheelt het overigens ook nauwelijks wat, bij de meeste winkels.
Wel weet ik inmiddels dat de MTB HTII brackets een stuk langer meegaan, door de betere afdichting. Maar die zijn dan weer niet compatible met de racecranks.
Wel weet ik inmiddels dat de MTB HTII brackets een stuk langer meegaan, door de betere afdichting. Maar die zijn dan weer niet compatible met de racecranks.
Ik heb thuis een nieuw setje 7900 lagers liggen, zie op het oog geen verschil met Ultegra lagers. Gezien de ervaringen op o.a. dit forum zal de meerwaarde van de Dura-Ace lagers t.o.v. Ultegra lagers niet groot zijn.......(heb zelf gelijk een setje Token keramische lagers gemonteerd).
Ik zou of de betaalbare Ultegra lagers of anders de wat duurdere keramische lagers welke Havana al noemde nemen.
Ik zou of de betaalbare Ultegra lagers of anders de wat duurdere keramische lagers welke Havana al noemde nemen.
Passoni XXti - Cervelo R3SL - Cervelo RS - Giant XTC 29er - BSP Metropolis - DOLLY bakfiets
-
- Forum-lid HC
MM tussen de XT en XTR (dus dan volgend mij ook ultegra en dura ace) zit wel verschil. De XTR's draaien lichter, zeker gemonteerd maar dat kan ook door het andere systeem komen bij een zweeper draait de xt vijf zes keer en de xtr toch zeker negen of tien.
Zijn de MTB brackets en race brackets niet uitwisselbaar??? waar zi het verschil dan in.
het kraken heb ik ook geen probleem mee en mijn fiets vrienden ook niet. ik zelf ruim 30K met XT cups XTR nu 12K.
Even een tip de linkercrank niet zo hard aandraaien dan blijven de afdichtingen recht en kan er bijna geen zand of vuil inkomen
Zijn de MTB brackets en race brackets niet uitwisselbaar??? waar zi het verschil dan in.
het kraken heb ik ook geen probleem mee en mijn fiets vrienden ook niet. ik zelf ruim 30K met XT cups XTR nu 12K.
Even een tip de linkercrank niet zo hard aandraaien dan blijven de afdichtingen recht en kan er bijna geen zand of vuil inkomen
toen ik mijn dura ace HT2 bracket liet vervangen door de FM heef hij er in plaats van een nieuw dura ace bracket een 105 bracket in geplaatst. ik merkte geen enkel verschil.
wel heb ik een week geleden keramische lagers van FSA besteld, ik heb geen zin om tijdens fietsvakantie of wat dan ook last te krijgen van versleten lagers, en bovendien draaide dat bracket niet zo vlot. met de goedkope pond kon ik de keramische kopen aan 120 euro ipv 180, ik ben benieuwd als ze gemonteerd gaan zijn
wel heb ik een week geleden keramische lagers van FSA besteld, ik heb geen zin om tijdens fietsvakantie of wat dan ook last te krijgen van versleten lagers, en bovendien draaide dat bracket niet zo vlot. met de goedkope pond kon ik de keramische kopen aan 120 euro ipv 180, ik ben benieuwd als ze gemonteerd gaan zijn

Rufio schreef:havana schreef:Allemaal begonnen ze na 3000 km in meer of mindere mate te kraken.
Is dit echt waar? Dan moet je minimaal 2 keer per jaar je bracket vernieuwen?!?!
Zal per persoon verschillen, maar bij mij wel. Na 3 setjes had ik er geen zin meer in. Ik heb wel regelmatig in de regen reden; bracket was echter wel goed afgevlakt door een professional (dit is ook van belang).
Ik zag laatst een filmpje van een crank met FSA ceramische lagers, zonder ketting erop, en die bleef echt super lang doordraaien nadat ze er een flink draai aan hadden gegeven.
Bij mijn (bijna nieuwe) Ultegra stopte hij al in no-time (2-3 rondjes), zit er dan niet te veel weerstand op?
Op die site van VCRC, zie je ook hoe lang die ceramische lagers doordaaien! Maar goed dat mag ook wel voor 170 dollar
Bij mijn (bijna nieuwe) Ultegra stopte hij al in no-time (2-3 rondjes), zit er dan niet te veel weerstand op?
Op die site van VCRC, zie je ook hoe lang die ceramische lagers doordaaien! Maar goed dat mag ook wel voor 170 dollar

Edwin01 schreef:Typisch.... Mijn DA bracket zit er al dik 10.000 km in en loopt nog als een zonnetje... Mijn Utegra bracket trouwens idem....
Mijn ultegra ook ruim 10:000 en draait nog prima. in tussentijd wel paar keer gedemonteerd en schoongemaakt.
-
- Forum-lid
Ik heb nu een setje Dura ace lagers gemonteerd. Hiervoor een setje Ultegra en heb daar dik boven de 10000 km mee gedraaid, inclusief wedstrijden en krachttrainingen op de Tacx. Heb ze maar vervangen maar ze draaiden eigenlijk nog goed.
Verschil? Heb ik nog niet gemerkt, bij de DA lagers zit er wat glans op dat is het enige wat ik kan ontdekken.
Verschil? Heb ik nog niet gemerkt, bij de DA lagers zit er wat glans op dat is het enige wat ik kan ontdekken.