Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

monteren derailleurkabels

mannetjesputter
Forum-lid

mannetjesputter 25 jan 2009 17:11

Ik heb op het forum gezocht op derailleurkabels maar kon hier nergens een instructie voor vinden. Misschien dat het met wat technisch inzicht eenvoudig te bedenken is. Ik kan het uiteraard ook door de FM laten doen, maar ik wil het natuurlijk liever zelf weten.

Ik heb nieuwe derailleurkabels op mijn Shimano Ultegra Triple groep geïnstalleerd, d.w.z. de kabels door de shifters, stelschroeven en buitenkabels geregen. Nu heb ik de voorderailleur-kabel vastgezet met de 5mm inbusmoer. Bij het uitproberen van de werking merkte ik dat voor het vastzetten van de kabel de derailleur boven het kleinste blad had moet staan. Klopt het dat dit het enige is waar ik op moet letten? Ik hoef dan niet ook nog de kabel met een tangetje aan te trekken?

Dan de achterderailleur, die kan je niet op het grootste of kleinste tandwiel zetten zonder een vastgezette kabel. Die derailleur beweegt telkens terug naar z'n beginpositie als je 'm loslaat (bij met de hand bewegen).
Dus hoe doe je dat dan?

Stevens Aspin Pro 2005, Red

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 25 jan 2009 21:13

Moeilijk is het niet maar om het hier zo op een wip uit te leggen....
Elke fabrikant heeft daar een mooie installation instructie voor gemaakt die je kan downloaden.
Ik zou daar eens mee beginnen.
Park Tool heeft ook prachtig gedocumenteerde documentjes gemaakt over hoe je hun tools moet gebruiken. Je kan kiezen per onderdeel op je fiets. Ik zou daar ook eens gaan kijken.

Je raakt er zeker wel uit of toch op zijn minst een stuk vooruit.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

mannetjesputter
Forum-lid

mannetjesputter 26 jan 2009 20:00

Inderdaad, over de afstelling van de versnellingen is genoeg te vinden maar niet over de montage van de kabel zelf. Bij Parktool kon ik ook niet vinden wat ik zocht, wat het dichtst in buurt kwam was een artikeltje over Shift levers.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 26 jan 2009 21:52

OK, ik ga een poging doen om het uit te leggen. Ik beschrijf hoe ik het altijd doe.
Eerst de achterderaileur.
Je monteert je kabel nog niet. Regel nu het bovenste stelschroefje tot je deraileur mooi onder je kleinste kroontje loopt. Je ketting hoeft er zelfs nog niet op te liggen daarvoor.
Draai de stopper op je frame (op de schuine buis of op de balhoofdbuis) volledig in.
Regel de regelschroef aan je deraileur waar je buitenkabel toekomt tot in het midden.
Klik je shifter tot je zeker op de kleinste kroon ligt.

Bevestig nu je kabel zoals aangegeven in de service instructie. Probeer je kabel nu al zo veel mogelijk te spannen. Draai je stopper op je frame nu uit tot je kabel lichtjes op spanning staat. Als je nu schakelt moet je al naar het tweede kroontje gaan. Eventueel nog een beetje bijregelen met de stelschroef aan je deraileur. Normaal moet alles nu perfect schakelen. Schakel nu op de grootste kroon en regel het onderste stelschroefje nu zodanig dat het je deraileur net niet begint naar onder te duwen. Het schroefje raakt dan net de aanslag van de deraileur niet.

http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 611842.pdf

Nu de voorderaileur.
Draai de stopper op je frame opnieuw volledig in.
Leg je ketting op het grootste kroontje achteraan.
Regel het binnenste stelschroefje op je voorderaileur zodat je ketting de kooi net niet raakt aan de binnenkant.
Bevestig nu je kabel en probeer hem al zo veel mogelijk te doen spannen.
Regel met de stopper op je frame tot je kabel onder spanning staat.
Als je nu schakelt moet dat al behoorlijk werken, eventueel fijntunen met je stopper op je frame.
Als je op het buitenblad ligt en op je kleinste kroontje dan je buitenste stelschroefje op je deraileur regelen zodat je je ketting niet langs de buitenkant er kan doen aflopen.

http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 611838.pdf

Zo, ik heb mijn best gedaan maar eenvoudig is het niet om met woorden uit te leggen.
Live kan ik het je op een wip uitleggen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, nog vragen stel ze gerust.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Plaats reactie