Campa voorblad vervangen
Ik wil voor komend seizoen mijn Centaur voorbladen vervangen. Zo'n kleine handeling moet toch makkelijk zelf te doen zijn. Maar helaas heb ik niet het juiste gereedschap. Weet iemand welk specifieke gereedschap ik nodig heb?
Bladboutjes zijn geen standaard imbus...
veel dank alvast!
Bladboutjes zijn geen standaard imbus...
veel dank alvast!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
achterkant tegenhouden doe ik met zo'n ding van BBB, voorkant(bij mn ultegra) heb ik gisteren met een speciale 'stervormige' inbus gedaan, de hoeken waren dus alsof het een 5mm sleutel was maar daartussen en daartussen was ie smaller
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
Sommige campa remmen zijn nu zelfs met torx uitgerust.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
levileripheimer
- Forum-lid
Hoe kan je zien of merken dat je kettingbladen versleten zijn? Heb nu 11000 km gereden met ultegra 53/39 voorbladen. Ik schat zo ongeveer 7500 op het binnenblad en 3500 op het buitenblad. Misschien dat het binnenblad een keer aan vervanging toe is?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
inderdaad torcx T30 gebruiken en eventueel een grote schroevendraaier om meedraaien te voorkomen. Simpel klusje wat je prima zelf kunt. Wel even opletten dat je passende nieuwe bladen koopt (steekmaat) en deze monteerd met het palletje (grote blad) en het "bobbeltje" (kleine blad) achter de crank.
Slijtage van bladen kun je meten door de speling van je ketting op het blad te checken en goed te kijken naar de vorm van de tanden. Schakelen gaat vaak nog lang goed met versleten voorbladen, alleen een nieuwe ketting zul je er sneller op verslijten. Naar mijn idee moet je op een racefiets met originele Shimano bladen gemakkelijk 8000 tot 10000 km kunnen rijden wanneer je tijdig je ketting hebt vervangen.
Slijtage van bladen kun je meten door de speling van je ketting op het blad te checken en goed te kijken naar de vorm van de tanden. Schakelen gaat vaak nog lang goed met versleten voorbladen, alleen een nieuwe ketting zul je er sneller op verslijten. Naar mijn idee moet je op een racefiets met originele Shimano bladen gemakkelijk 8000 tot 10000 km kunnen rijden wanneer je tijdig je ketting hebt vervangen.