nieuwe racefiets kopen,suggesties?
Hey ik ben op zoek naar een nieuwe koersfiets.Ik ben 1m84 en weeg 75kg,heb me laten meten en zou op maat 58 uitkomen. Ik ga mijn fiets vooral gebruiken om door de week tochten van ong 50km te maken,niet zozeer klimmen. Het mag een mooie fiets zijn,maar de kwaliteit is zeker zo belangrijk.Mijn budget voor de fiets is +- 1000 euro. Nu heeft de plaatselijke fietsenhandelaar me deze 2 aangeboden,ook omdat deze in promo zijn:
http://www.eddymerckx.be/AMX-2 890euro
http://www.ridley-bikes.com/pd/gb/nl-be ... race/orion 1200 euro
Vinden jullie deze iets of nog andere suggesties? bv cube attempt, canyon roadlite
mvg
Michiel
http://www.eddymerckx.be/AMX-2 890euro
http://www.ridley-bikes.com/pd/gb/nl-be ... race/orion 1200 euro
Vinden jullie deze iets of nog andere suggesties? bv cube attempt, canyon roadlite
mvg
Michiel
- thestudent
- Forum-lid HC
Met beide fietsen is niets mis en zal je gewoon even hard fietsen. Ik vindt de merckx iets mooier maar dat heeft vooral met geometrie te doen. Het heeft er dus vooral mee te maken of je campa veloce of 105 wil.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
alle twee zien goed uit. Wat voor groep en wielset krijg je met de merckx voor 890 euro?

Beide bedragen noem ik prijskrakers, de Orion komt meestal niet onder de 1500 (shimano 105), resp. 1700 (shimano ultegra) zonder korting, dat impliceert een knappe 20% op een verder zeer degelijke fiets. Ik heb deze fiets ook overwogen, maar qua looks was het mijn smaak niet ten volle, verder prijs/kwaliteit normaal wel een goed koopje, zelfs zonder korting. Wel even meegeven dat er normaal Fulcrum 7 wielen onder zitten, die staan bekend voor hun eerder beperkte stijfheid (vooral relevant boven de 80 kg, voor jou zullen die het wel houden).
De merckx kan ik niet over oordelen, mits dit afhangt van de afmontage..
De merckx kan ik niet over oordelen, mits dit afhangt van de afmontage..
"Het is een kwestie van perceptie: Als jij afdaalt terwijl ik klim, vlieg ik die berg op!"
Focus Cayo 3.0 2011
Focus Cayo 3.0 2011
Ik zou dan lichte voorkeur voor de Merckx hebben, ik vind hem mooier en hij is dus nog een stukje voordeliger voor een vergelijkbare fiets. Ga er gewoon een keertje op fietsen en kijk of het klikt en dan is het in mijn ogen echt een superaanbieding (normaal iets van een 1400Euro)
Let er wel op dat de head tube een cm kleiner is waardoor je of 1 spacertje extra hebt maar ook een beetje dieper kan zitten als je zou willen.
Let er wel op dat de head tube een cm kleiner is waardoor je of 1 spacertje extra hebt maar ook een beetje dieper kan zitten als je zou willen.
-
- Forum-lid
ik heb een seizoen gefiets met de fulcrum racing 7 (85kg) en helemaal geen probleem gehad met beperkte stijfheid (of iets anders). Ook niet toen ik fietste met laptop in rugtas...
Als de geometrie goed bij jou past zou ik voor de merckx gaan.
Als de geometrie goed bij jou past zou ik voor de merckx gaan.

Sorry, ik heb het inderdaad nogal wazig opgeschreven 
Het gaat erom dat beide fietsen verschillen in geometrie, hieronder even een vergelijking tussen de Merckx maat 58 en de M en de L van de Ridley (in die volgorde):
Top tube (viruteel): 56.9 - 56.5 - 58.5
Head tube: 19.5 - 17.5 - 20.5
Reach: 38.4 - 39 - 40
Stack: 59.1 - 57.5 - 60.2
De zitbuis heb ik bewust niet meegenomen omdat de Ridley sloping is en de Merckx niet.
De Merckx heeft dus een kortere reach dan de M van Ridley maar wel een hogere stack, waardoor je dus wat rechter op de fiets zit.
Als je in verhouding lange benen hebt dan zou je op de Merckx wat comfortebeler moeten kunnen zitten maar het beste is gewoon uitproberen.

Het gaat erom dat beide fietsen verschillen in geometrie, hieronder even een vergelijking tussen de Merckx maat 58 en de M en de L van de Ridley (in die volgorde):
Top tube (viruteel): 56.9 - 56.5 - 58.5
Head tube: 19.5 - 17.5 - 20.5
Reach: 38.4 - 39 - 40
Stack: 59.1 - 57.5 - 60.2
De zitbuis heb ik bewust niet meegenomen omdat de Ridley sloping is en de Merckx niet.
De Merckx heeft dus een kortere reach dan de M van Ridley maar wel een hogere stack, waardoor je dus wat rechter op de fiets zit.
Als je in verhouding lange benen hebt dan zou je op de Merckx wat comfortebeler moeten kunnen zitten maar het beste is gewoon uitproberen.
-
- Forum-lid
wil je ons niet vertellen bij welke fietshandelaar je krijgt die eddy merckx amx-2 fiets voor 890.-?