Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vraag over versnellings-allegaartje

paulchris
Forum-lid

paulchris 09 feb 2009 13:58

Beste mensen,

Ik wil m'n singlespeed MTB (tijdelijk) weer van versnellingen voorzien omdat dit beter uitkomt voor een paar gecombineerde (off)road ritjes.

Ik heb gekozen voor een 1 x 7 opzet, omdat dit een voldoende bereik geeft en omdat ik denk dat ik dat kan doen met spulletjes die ik nog op de plank heb liggen. Ik denk dat het werkt, maar twijfel nog wel een beetje, dus graag jullie oordeel:

-Een Sram 2:1 gripshift 7 versn.
-Een 8 speed cassette, waarbij ik het kleinste kransje (die kan ik missen) vervangen heb voor een spacer
-Een 9 speed 105 korte kooi achterderailleur (2008).

Belangrijkste vraag van mij is of een 7 en een 8 speed cassette dezelfde spacing hebben, en of de 105 derailleur downward compatible is met 7 speed.

Gaat dit werken?

Alvast bedankt,

Paul.
Ik weet het zeker denk ik

seger
Forum-lid

seger 09 feb 2009 14:04

7 en 8 speed hebben dezelfde spacing volgens mij en ik zie niet in waarom een 105 derailleur niet compatible zou zijn met 7 speed. Ik denk dus dat het gewoon allemaal gaat werken.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

jorisb
Forum-lid

jorisb 09 feb 2009 15:01

Ik vraag het me af, als de shifter een andere kabel ratio heeft bij het schakelen dan de achterderailleur dan kun je of teveel of te weinig verplaatsing krijgen.

De derailleur van 8 naar 7 zou geen probleem opleveren lijkt me, maar de mix Sram met Shimano is volgens mij het probleem.

seger
Forum-lid

seger 09 feb 2009 15:15

Aan die ratio had ik inderdaad even niet gedacht. Dan lijkt het inderdaad niet te gaan werken. Je hebt wel speciale SRAM shifters die gemaakt zijn om met shimano te combineren.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

paulchris
Forum-lid

paulchris 09 feb 2009 15:41

Seger schreef:Aan die ratio had ik inderdaad even niet gedacht. Dan lijkt het inderdaad niet te gaan werken. Je hebt wel speciale SRAM shifters die gemaakt zijn om met shimano te combineren.

Dit is zo'n speciale Sram shifter voor Shimano: Die 2:1 bij de shifter staat voor de ratio: Sram derailleurs werken met een 1:1 ratio, maar deze shifter heeft vroegâh met een Shimano derailleur gewerkt.

opafiets
Forum-lid

Gebruikersavatar opafiets 09 feb 2009 19:59

ik denk dat alles werkt, maar weet 't niet zeker.
gewoon even proberen, simpel toch?
.................

arjenkv
Forum-lid

arjenkv 11 feb 2009 22:18

Het is niet helemaal compatibel. 7 speed en 8 speed gebruiken een andere tandwielspacing (5 en 4.8). De 9 speed derailleurs zijn 8 speed compatibel door de kabel op een andere manier vast te maken, maar je 7 speed shifter trekt dus iets teveel kabel per klik. Kijk hier maar: http://www.m-gineering.nl/cass2.htm#8speed
Met gebruik van 7 speed spacers moet het wel vrij goed werken denk ik. Er zit speling op het bovenste derailleur wieltje, dus je hebt altijd een beetje smokkel marge.

paulchris
Forum-lid

paulchris 12 feb 2009 01:04

Ben er nog niet verder mee gegaan, want ik kreeg het niet goed afgesteld. Kan ook met de staat van de shifter te maken hebben gehad. Anyway, ik heb nu de 8 speed cassette met alle acht kransjes op de fiets zitten en heb een nieuwe 8 speed Sram MRX Comp shifter besteld. Die komt denk ik overmorgen ofzo binnen, als het werkt ( of niet :)) laat ik het even horen.

Edit 25-2: Met de nieuwe shifter schakelt het perfect. 42 blad voor met een 13-26 cassette achter, geeft een goed bereik voor zowel de weg als de Edese bossen. Van een 52 blad heb ik een bashring gemaakt zodat de ketting niet van het tandwiel kan lopen bij een scheve kettinglijn. Voor iets heuvelachtigere omstandigheden kan ik voor nog naar een 39 blad. Bedankt voor jullie hulp.

Plaats reactie