Ultratorque lagers vervangen
-
stillekracht
- Forum-lid
Is zelf redelijk eenvoudig te vervangen. Je hebt een lange imbussleutel nodig (of speciaal tooltje) en een sleutel om de lagerschalen los te draaien. Die is verkrijgbaar van Campa of Shimano (ik gebruik een shimano, werkt prima). Deze tools zijn niet duur.
De imbus losdraaien
borgveer rechts verwijderen
crancken verwijderen
Lagerschalen losdraaien
Alles schoonmaken en weer met nieuwe lagerschalen in elkaar zetten. Er zijn vast via Youtube wel instructiefilmpjes te vinden.
Let op dat bij de montange de imbusbout conform de instructies met het juiste moment wordt vastgezet.
De imbus losdraaien
borgveer rechts verwijderen
crancken verwijderen
Lagerschalen losdraaien
Alles schoonmaken en weer met nieuwe lagerschalen in elkaar zetten. Er zijn vast via Youtube wel instructiefilmpjes te vinden.
Let op dat bij de montange de imbusbout conform de instructies met het juiste moment wordt vastgezet.
daj schreef:De afdichting van m'n ultratorque lagers is niet goed meer, ik heb het idee dat er al allemaal troep in zit. Iemand enig idee hoe duur het is om de lagers te laten vervangen? Ik neem aan dat je het niet zelf kan doen.
Die afdichting is nooit goed geweest
Met een soort kurkentrekker trek je de lagers eraf en vervolgens druk je er nieuwe op, ook met een tooltje. Het gaat vrij strak dus je hebt wat speciale tools nodig. Op internet zweven ook goedkopere varianten rond.
Ik zou het even door je fm laten doen. De lagers zijn een vrij standaard maat (meen ik) dus bij een lagerboer kun je die wel kopen.
daj schreef:De lagers zitten inderdaad op de cranks, niet in de schalen zoals bij de Shimano externe lagers.
Goed punt! Ik had al bijna nieuwe cups gekocht voor het volgende seizoen. Enig idee waar die online te bestellen zijn?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Rezne schreef:daj schreef:De afdichting van m'n ultratorque lagers is niet goed meer, ik heb het idee dat er al allemaal troep in zit. Iemand enig idee hoe duur het is om de lagers te laten vervangen? Ik neem aan dat je het niet zelf kan doen.
Die afdichting is nooit goed geweest. Ze zijn maar aan één kant afgedicht. Troep dat in je frame komt loopt zo recht de lagers in. Kijk eens of er speling op zit.
Met een soort kurkentrekker trek je de lagers eraf en vervolgens druk je er nieuwe op, ook met een tooltje. Het gaat vrij strak dus je hebt wat speciale tools nodig. Op internet zweven ook goedkopere varianten rond.
Ik zou het even door je fm laten doen. De lagers zijn een vrij standaard maat (meen ik) dus bij een lagerboer kun je die wel kopen.
Hoi,
De lagers van UT cranken worden aan een zijde afgedicht door een rubberverzegeling, aan de andere kant door de crank zelf.
All die verzegelingen zijn spatwaterdicht dus stel je daar niet teveel bij voor.
Om de lagers te verwijderen heb je een lagertrekker nodig voor montage op een as die minstens een 37mm buitendiameter lager kan trekken en dat doe je met beleid of je lager is naar de bliksem. (Is ie meestal hoedanook)
Om echt vakkundig te werken heb je in dit geval ook nog een lagerseparator nodig die je normaal enkel gebruikt om rug aan rug gemonteerde lagers te scheiden zodat dat het even van de crank weg wordt gelicht.
Het lager zit namelijk aan een zijde tegen de crank aan en zodoende kan je er met een lagertrekker al niet omheen grijpen.
Om nu een nieuw lager te plaatsen (en je kan de verzegeling aan de crankzijde beter laten zitten als je veel in de regen rijdt) heb je een Delrin (of iets dergelijks) pijp nodig met een binnendiameter gelijk aan de buitendiameter van je crank (ttz. 25mm) om met behulp van een hamer het lager mooi gelijkmatig over de crank te tikken.
Gebruik wat lichte machine olie zodat de lagers een het pijpje kunnen op de as schuiven.
Scheefstaan op de as is vaak fataal voor de kogelbanen bij groefkogellagers.
Let wel, Campa zou Campa niet zijn als ze geen buitenmaats lagertje zouden gebruiken:
Je hebt de NARROW (smalle) versie nodig van het standaard industrielager 6805 RS2.
Een standaard 6805 lager heeft volgende afmetingen: 25mm binnendiameter, 37mm buitendiameter en een breedte van 7mm.
Het Campa lager is en MOET slechts 6mm breed zijn, niet meer, niet minder.
Kortom een klusje voor de FM tenzij je al bent uitgerust met het nodige gereedschap.
Je kan ook de verzegeling van je lager verwijderen met een naald, het lager uitspoelen met ontvetter en spoelolie tot het mooi zuiver is, terug invetten (niet propvol), verzegeling terugplaatsen en je crank opnieuw monteren als je lager nog niet is opgereden.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
De lagers kosten 27, -- euro beetje FM heeft de trekker wel liggen lijkt me.
Het is zo gedaan. Dan de lagers erop persen en voila. Als je het echt goed wilt doen draai je nog nieuw cups in je frame.
Nadeel van die lagers schoon proberen te maken is dat je vaak al te laat bent. De lagers zijn dan eigenlijk al beschadigd en/of je krijgt ze nooit echt goed schoon.
Het is zo gedaan. Dan de lagers erop persen en voila. Als je het echt goed wilt doen draai je nog nieuw cups in je frame.
Nadeel van die lagers schoon proberen te maken is dat je vaak al te laat bent. De lagers zijn dan eigenlijk al beschadigd en/of je krijgt ze nooit echt goed schoon.
Is er een tool nodi om de cups in het frame te zetten?
Ik weet dat je deze bij shimano nodig hebt, maar in de campagnolo handleiding praten ze hier niet over.
Volstaat het om de cups met wat kopervet/montagenvet in het frame te zetten?
Moet je op de armen van de cranks die in het frame gaan ook montagevet smeren? En is dit veel?
Alvast bedankt!
Ik weet dat je deze bij shimano nodig hebt, maar in de campagnolo handleiding praten ze hier niet over.
Volstaat het om de cups met wat kopervet/montagenvet in het frame te zetten?
Moet je op de armen van de cranks die in het frame gaan ook montagevet smeren? En is dit veel?
Alvast bedankt!
BBB heeft oa zo'n Tool (en campa vast ook, maar dan duurder). Op nieuwe cus zit locktite. Dwz: geen vet gebruiken! Vet op de as lijkt me niet heel hard nodig (af-fabriek zit er al een behoorlijke laag vet rond de lagers), maar lijkt me ook geen kwaad kunnen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?