Er schijnt nu een waterig zonnetje, komend weekend zijn de eerste interclub koersjes weer, over anderhalve maand is de wintertijd voorbij, kortom; het komend seizoen gaat beginnen. Ik ben er klaar voor, nu mijn fiets nog. Ik had bedacht de volgende onderdelen te vervangen. Graag meningen. Allemaal noodzakelijk? Vergeet ik wat?
(NB ik rij met een campa chorus '08 groep, deze heeft er 10-11k opzitten)
- Ketting
- Cassette
- Kabels
- lagers cranks
- derailleurwieltjes
- bandjes
- lagers balhoofd (die zijn echt aan vervanging toe, zijn oa hier te koop, maar welke moet ik hebben? -> FSA 1" op een colnago dream uit 2003)
- ??
Fiets klaarmaken voor komend seizoen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ikzelf vervang ketting, cassette, lagers, derailleurwieltjes en banden eigenlijk pas als dit ook echt nodig is. Puur met het oog op de kosten. De ketting check ik met een kettingslijtagemeter, als deze tussen 0,75 en 1 aangeeft is het tijd om te vervangen. Cassette vervang ik als een nieuwe ketting er niet meer mooi op loopt. Bandjes als deze vierkant beginnen te worden etc.
Wel gaat er aan het begin van het seizoen sowiezo een nieuw setje kabels en stuurlintje op. Overigens denk ik dat de onderdleen die je noemt na 11000km wel aan vervanging toe zijn! Verder is dit een mooi moment om je fiets eens uit elkaar te halen en alles weer vers met nieuw vet/montagepasta te monteren. Je vooromt dan kraakjes en je ziet eventuele gebreken niet over het hoofd.
Voor wat betreft het balhoofd: even de oude lagers er uit halen en hetzelfde type bestellen. Mocht je die niet kunnen vinden dan is een nieuw balhoofd vaak nauwelijks duurder dan twee nieuwe lagers.
Wel gaat er aan het begin van het seizoen sowiezo een nieuw setje kabels en stuurlintje op. Overigens denk ik dat de onderdleen die je noemt na 11000km wel aan vervanging toe zijn! Verder is dit een mooi moment om je fiets eens uit elkaar te halen en alles weer vers met nieuw vet/montagepasta te monteren. Je vooromt dan kraakjes en je ziet eventuele gebreken niet over het hoofd.
Voor wat betreft het balhoofd: even de oude lagers er uit halen en hetzelfde type bestellen. Mocht je die niet kunnen vinden dan is een nieuw balhoofd vaak nauwelijks duurder dan twee nieuwe lagers.
sagax047 schreef:hoe kan je weten of je balhoofd aan vervanging toe is of niet?
Als je rechtdoor gaat terwijl je wilde afslaan ben je te laat...
Als de lagers geluid beginnen te maken. Toch?
-
- Forum-lid
Het stuur valt op slot in de rechtuit stand.